راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مزیت رقابتی سامانه پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان خوزستان چیست؟

سمیه منجزی، کارشناس امور تحلیل محصول پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان خوزستان فناپ / یکی از روش‌های توسعه در یک جامعه، ایجاد و استفاده بهینه از فرصت‌های سرمایه‌گذاری به کمک فناوری‌های جدید است. به‌منظور بهبود شرایط اقتصادی و افزایش کیفیت زندگی و رفاه مردم، استقبال و حمایت مسئولان دولتی و حکومتی از سرمایه‌گذاران، مجریان توسعه فناوری و تجربه پیشتازان این عرصه، به‌عنوان پشتوانه‌ای سیاسی، دارای اهمیت زیادی است.

در همین راستا، پروژه پنجره واحد سرمایه‌‌گذاری استان خوزستان در سال ۱۳۹۶ به درخواست معاونت اقتصادی استانداری خوزستان با رویکردی نو، در استان خوزستان، آغاز به کار کرد. این رویکرد، از آغاز تاکنون، در جهت ایجاد زیرساختی اصولی مبتنی بر دانش فنی مهندسان داخلی و بومی کشورمان بوده است.

مزیت رقابتی سامانه پنجره واحد سرمایه‌‌گذاری استان خوزستان، ایجاد زیرساختی یکپارچه (integrated) برای تجمیع سامانه‌های مجزا و تبدیل آن‌ها به سامانه‌ای فرایندگرا، با استفاده از بستر یا پلتفرمی بومی است. در واقع، مدل پیاده‌سازی سامانه پنجره واحد سرمایه‌‌گذاری استان خوزستان، به دلیل ماهیت یکپارچه‌اش باعث حذف سامانه‌های متعدد و تسریع در امور رسیدگی به درخواست‌های متقاضیان می‌شود.

سامانه پنجره واحد سرمایه‌‌گذاری استان خوزستان با تکیه‌بر پلتفرمی بومی که بر مبنای تجارب برتر بین‌المللی و پوشش‌دهی قوانین کسب‌وکار در ایران توسعه‌یافته، اجرا و پیاده‌سازی شده است. درواقع، برخلاف BPMS یا سامانه‌‌های مدیریت کسب‌وکار غیربومی، همچون پروسس‌میکر (ProcessMaker)، کاموندا (Camunda) و بیزاجی (Bizagi) که به دلیل شرایط سیاسی دچار تحریم شده‌اند، می‌توان در سامانه پنجره واحد خوزستان طبق دانش روز، دریافت نظرات و بازخوردهای کارشناسان دستگاه‌های اجرایی، فرایندهای صدور مجوز کسب‌و‌کار را بهینه و به‌روزرسانی و نیز امنیت زیرساخت‌های آن را تضمین کرد.

همان‌طور که می‌دانیم، فرایندها و خدمات با گذشت زمان، تغییر قوانین و جابه‌جایی افراد دچار تغییرات زیادی می‌شوند؛ بنابراین، نیاز به سامانه‌ای احساس می‌شود که بتواند در کمترین زمان بیشترین تغییرات را ایجاد کند. سامانه‌های BPMS به‌خوبی از این ویژگی برخوردارند. BPMSهای غیر ایرانی، در کشور ما تحریم هستند و قابلیت پشتیبانی ندارند؛ بنابراین، تسلط به طراحی و ساخت یک BPMS بومی، می‌تواند از به وجود آمدن مشکلاتی همچون عدم پشتیبانی یا مغایرت داده‌ها و روال‌ها پیشگیری کند.

در سامانه پنجره واحد سرمایه‌‌گذاری استان خوزستان، مسیر و گردش کار دریافت مجوزها، با استفاده از استاندارد BPMN طراحی شده و مدل‌سازی و تمامی اقدامات متقاضی یا سرمایه‌گذار، از شروع درخواست تا دریافت مجوز، به‌طور کامل الکترونیکی و غیرحضوری شده است؛ مگر در مواردی ضروری که به حضور فیزیکی متقاضی و صحت‌سنجی مدارک نیاز باشد.

بنابراین، در سامانه پنجره واحد سرمایه‌‌گذاری استان خوزستان، تمامی مجوزها در قالبی استاندارد پیاده‌سازی شده‌اند و دیگر نیازی به سامانه‌های متعدد، غیر یکپارچه و گاه غیراستاندارد نیست، زیرا قابلیت یکپارچگی سامانه پنجره واحد استان خوزستان برخلاف یک سامانه غیرمتمرکز (Interfaced) که در آن داده‌ها با یک واسطه برای پردازش ارسال می‌شوند و سامانه مرکزی فقط ارتباط‌دهنده است، باعث می‌شود داده‌ها در همان سامانه مرکزی پردازش شوند و سرویس‌گیرندگان و سرویس‌دهندگان از یک سامانه متمرکز بهره‌مند گردند.

دیگر مزیت رقابتی سامانه پنجره واحد سرمایه‌‌گذاری استان خوزستان، استفاده از نوآوری‌هایی همچون ایجاد خدمت استعلامات بین دستگاهی است که به صدور مجوزهای کسب‌وکار در سریع‌ترین زمان ممکن کمک قابل توجهی می‌کند.

درنتیجه، تجربه استان خوزستان به‌عنوان اولین استان جهت استقرار سامانه پنجره واحد، می‌تواند گامی مهم در راستای صدور مجوزهای کسب‌و‌کار در سریع‌ترین زمان ممکن باشد.

آخرین آمار سامانه پنجره واحد سرمایه‌گذاری خوزستان به شرح زیر است:

  • تعداد پرونده‌های استعلامی، بیش از 3700 پرونده
  • تعداد استعلام‌های دریافت‌شده، بیش از 10300 استعلام
  • تعداد کاربران سامانه، بیش از 2300 نفر
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.