راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگویی باصاحب نظران به بهانه ثبت روز فناوری اطلاعات در تقویم / یک اقدام مطلوب اما ناکافی

تقویم 1401 اولین تقویمی است که روز فناوری اطلاعات را در خود جای‌داده است. اواخر سال ۱۳۹۸، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران پیشنهاد کرد که زادروز پدر علم انفورماتیک به‌عنوان روز فناوری اطلاعات انتخاب شود و به مناسبت‌های تقویم‌های شمسی اضافه شود. این شد که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پس از فراز و نشیب‌های فراوان با این پیشنهاد موافقت کرد و 22 تیرماه سالروز محمد بن موسی خوارزمی، پدر علم جبر به‌عنوان روز فناوری اطلاعات انتخاب و در تقویم درج شد. صاحب‌نظرانی مانند جعفر محمدی و افشین کلاهی که آینده را دست فناوری اطلاعات می‌بینند، در گفت‌وگویی با راه پرداخت که به مناسبت روز  فناوری اطلاعات انجام شده، عنوان کردند، رفتارهای حاکمیت مانع پیشرفت فناوری اطلاعات می‌شود. جعفر محمدی عضو هیئت مدیره نصر تهران می‌گوید، حاکمیت زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات را دست‌کاری و نیروهای انسانی را پس می‌زند. افشین کلاهی رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران هم درج روز فناوری اطلاعات در تقویم را اتفاقی مبارک اما ناکافی می‌داند.


نمی‌شود شعار داد و ابزار تحقق شعار را محدود کرد


جعفر محمدی مدیرعامل دونگی و عضو هیئت مدیره نصر تهران، از همان ابتدای صحبت‌هایش اهمیت بالای فناوری اطلاعات را متذکر شد. به گفته او، اهمیت فناوری اطلاعات در دورانی که مفاهیمی مثل اقتصاد دیجیتال پررنگ‌تر شده‌اند، بسیار حائز اهمیت است اما این اهمیت از نگاه دولتمردان و صنایع دولتی محفوظ مانده است.

محمدی با اشاره به ایده انتخاب یک روز به‌عنوان روز فناوری اطلاعات توضیح داد: «این پیشنهاد توسط نصر تهران در شورای انقلاب فرهنگی مطرح و در نهایت با تأیید رئیس‌جمهور تصویب شد. امسال اولین سالی است که روز فناوری اطلاعات در تقویم ثبت شده.» به گفته او، این روز می‌تواند برنامه‌هایی حول محور معرفی و کارکردهای فناوری اطلاعات داشته باشد و توجه‌ها را به موضوع فناوری اطلاعات بیش‌ازپیش جلب کند. این روز می‌تواند یک ابزار اطلاع‌رسانی برای صنایع سنتی و حوزه‌های دولتی هم باشد. جعفر محمدی معتقد است؛ توجه به فناوری باعث رسوب و افزایش اثرگذاری این حوزه می‌شود.

محمدی ادامه داد: «در زمانه‌ای هستیم که دیتا و اطلاعات بزرگ‌ترین دارایی شرکت‌ها محسوب می‌شوند، درگذشته میزان معادن و ذخایر از معیارهای سنجش قدرت شرکت‌ها بودند، اما امروز شرکتی قدرتمند وجهانی است که دیتا دارد. چگونگی بهره‌برداری از دیتاهای موجود و استفاده از آنها در راستای منافع جامعه، صنایع و شرکت‌ها معنای فناوری اطلاعات است.»

او با اشاره به مفهوم فناوری اطلاعات ادامه داد: «فناوری اطلاعات ابزاری است که دیتاها را تبدیل، جابه‌جا و منتقل می‌کند و دانشی است که به بهینه‌سازی و بهره‌برداری حداکثری کمک می‌کند. ابزارهای مبتنی بر موبایل و اینترنت هم در این مسیر مؤثرند و نقش پررنگی دارند.» به گفته او، فناوری اطلاعات با رایانه تنیده شده و این دو کاملاً با یکدیگر منطبق‌اند.

محمدی با بیان اینکه فناوری اطلاعات یک ابزار کمک‌کننده برای توسعه و استفاده بهینه از ظرفیت‌های سایر صنایع است، توضیح داد: «فناوری اطلاعات علاوه بر اینکه خودش تحول‌آفرین است، در صنایع دیگر هم موجب تحول دیجیتال و باعث پدیدآمدن اقتصاد دیجیتال نیز می‌شود.»

او با اشاره به سهم it  ایران از اقتصاد دیجیتال گفت: «سهم it از در تولید ناخالص داخلی (gdp) و  سهم it از اقتصاد دیجیتال، میزان نفوذ فناوری در سایر صنایع قابل‌اندازه‌گیری هستند. البته میزان نفوذ فناوری در صنایع شاخص ندارد اما با استفاده از برخی مصادیق می‌توان آن را سنجید.»

جعفر محمدی مدیرعامل دونگی

او ادامه داد: «سهم it   اقتصاد دیجیتال ایران به نسبت اقتصادهای بزرگ جهانی بسیار محدود است، آمارهای چندان دقیقی دراین‌خصوص وجود ندارد اما بررسی‌ها نشان می‌دهند که این سهم، این ظرفیت‌ را دارد که حدود 7 درصد رشد کند. ایران در حوزه اقتصاد دیجیتال و در شاخص استفاده از فناوری اطلاعات بیشتر از 50 درصد با اقتصادهای موفق جهانی فاصله دارد.»

محمدی در بخش پایانی صحبت‌هایش از اهمیت اینترنت برای تحقق موضوع فناوری اطلاعات صحبت کرد. او که رشد اقتصاد دیجیتال در کشور و بهبود سرویس‌های الکترونیک را نیازمند زیرساختی به نام اینترنت می‌داند، تصریح کرد: «شعارهای مربوط به اهمیت اقتصاد دیجیتال و دولت الکترونیک همه‌جا را پر کرده‌اند. در چند ماه اخیر  وضعیت اینترنت نامناسب‌تر از قبل شده و دستکاری زیرساخت‌ها و پروتکل‌ها  به شدنت افزایش پیدا کرده، اتفاقات این‌چنینی، جریانی که می‌خواهند سهم اقتصاد دیجیتال را بالا ببرند پس می‌زند. مهم‌ترین مصداق این پس‌زدگی هم نیروی انسانی است.»

او با بیان اینکه زمانی که اینترنت در وضعیت نامناسب قرار دارد، اقتصاد دیجیتال و امثالهم در حد شعار باقی می‌مانند، گفت: «تقصیر حداکثری این شرایط، متوجه رگولاتوری است که اینترنت را دستکاری می‌کند.»

مدیرعامل دونگی در پایان تصریح کرد که رگولاتور باید تکلیف خودش را مشخص کند، شعارهای رگولاتور با عملکردش در تضادند، نمی‌شود هم شعار داد و هم ابزار تحقق شعار را محدود کرد.


نوع نظارت رگولاتور محدودکننده است


افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران، اختصاص یک روز به فناوری اطلاعات را اتفاقی میمون می‌داند اما معتقد است، اختصاص روزی از سال به فناوری، زیباست اما کافی نیست.

او با بیان اینکه دیگر فناوری اطلاعات به شعار و زمان آینده محدود نمی‌شود، صحبت‌هایش را آغاز کرد و گفت: «اهمیت فناوری اطلاعات چند سالی است که برای همه روشن شده است. فناوری علاوه بر ایجاد اشتغال و رفاه، زندگی روزمره انسان را هم تحت‌تأثیر قرار داده. درست است که با کشورهای به‌روز دنیا فاصله زیادی داریم اما علی‌رغم وجود محدودیت اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌ایم، تا چند سال قبل حتی زیرساخت‌‎های کنونی هم نداشتیم، اما در دوران کرونا دیدیم که زیرساخت‌ها خوب بودند و کسب‌وکارهای اینترنتی رشد بالایی را تجربه کردند.» به گفته او، همه‌گیری گوشی‌های هوشمند یکی از عوامل تأثیرگذار بر رشد فناوری است.

افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران

کلاهی با بیان اینکه فناوری باید به شکل سیستماتیک و در راستای توسعه کشور و مراتب علمی سیاست‌گذاری شود، توضیح داد: «چه بخواهیم چه نخواهیم آینده به سمت فناوری حرکت می‌کند، طرح‌هایی نادرست و محدودکننده مانند طرح صیانت، جلودار پیشرفت فناوری هستند. نظارت باید وجود داشته باشد اما نوع نظارت رگولاتور محدودکننده است و مانع از توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات می‌شود.»

افشین کلاهی در پایان صحبت‌هایش خطاب به رگولاتور گفت: «اجازه دهید مردم و جوانان کارشان را انجام دهند، حوزه فناوری اطلاعات از معدود حوزه‌هایی است که خودش پیش‌رونده است و به کمترین قانون‌گذاری نیاز دارد.» او همچنین بیان کرد که رگولاتور همیشه از فناوری اطلاعات عقب‌تر است، خوب است رگولاتور با دید توسعه‌ای به حوزه فناوری اطلاعات بنگرد و به‌جای محدودکردن جوانان به آنها اجازه فعالیت دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.