راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش ۱۴۰۰ دیجی‌کالا منتشر شد / رشد ۴۹درصدی دیجی‌کالا طی یک‌ سال

گزارش سالانه دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۰ منتشر شد. وضعیت تجارت الکترونیک در جهان و ایران، جایگاه دیجی‌کالا در اکوسیستم تجارت الکترونیک ایران، الگوی خرید آنلاین کاربران ایرانی، اقدامات دیجی‌کالا در زمینه مسئولیت اجتماعی، مارکت‌پلیس و زیرساخت عملیات و لجستیک دیجی‌کالا برای ارائه خدمات به مشتریان و فروشندگان از جمله محورهای اصلی گزارش سال دیجی‌کالا هستند.

حمید محمدی، بنیان‌گذار و مدیرعامل دیجی‌کالا در ابتدای گزارش گفته که دیجی‌کالا از محدودیت‌های کرونا یاد گرفته مقیاس‌پذیر باشد و به سمت روش‌های خلاقانه برای مقیاس‌پذیری و استفاده از مدل‌های کسب‌وکار جدید برود و راهکارهای هوشمند و غیرمتمرکز را برای افزایش ظرفیت و حضور فراگیرتر در سراسر کشور پیدا کند.

محمدی معتقد است این رویکرد به دیجی‌کالا برای توسعه طولی و عرضی با همکاری شرکای تجاری متعدد کمک کرده است. تمرکز دیجی‌کالا در توسعه عمودی بر بهبود شاخص‌های کلیدی مارکت‌پلیس و مقیاس‌پذیری و بهینه‌سازی آن بوده است.

بر اساس گفته‌های محمدی، دیجی‌کالا در مسیر ایجاد اکوسیستم اقتصاد دیجیتال گام برداشته؛ دیجی‌اکسپرس، اسمارتک، دیجی‌پی، پیندو، دیجی‌نکست، افزایش حضور عرضه‌کننده‌های روستایی، رونمایی از دیجی‌کالا بیزینس، دیجی‌فای، دیجی‌کلاود و مگنت همگی از پایه‌های توسعه این اکوسیستم در زنجیره ارزش تجارت الکترونیک هستند (جزئیات و توضیحاتی درباره این اقدامات در پرس‌کیت آمده است).

دیجی‌کالا ۲۴۹.۰۰۰ فروشنده و ۷.۵۰۰.۰۰۰ تنوع کالایی دارد، همچنین ۳۹.۵۰۰.۰۰۰ تعداد بازدید یکتای ماهانه دیجی‌کالاست. این پلتفرم ۸.۷۰۰ همکار مستقیم و ۱۲۶ مرکز زیرساختی دارد. ظرفیت پذیرش انبارش کالا رقمی معادل ۷.۶۰۰.۰۰۰ و ظرفیت پردازش کالا در طول یک روز رقمی معادل ۹۶۰.۰۰۰ برآورد شده است.


برخی اقدامات دیجی‌کالا


دیجی‌کالا جت در مرداد ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون به دو روش همکاری با فروشگاه‌های معتبر و فروشگاه‌های اختصاصی «جت‌مارکت» محصولات خود را در گروه‌های سوپرمارکتی، دارو، نان، شیرینی، کافه، میوه، پروتئینی و گل تأمین می‌کند. تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد و قم شهرهای تحت پوشش دیجی‌کالاجت هستند. دیجی‌کالا جت با بیش‌ از دو میلیون کاربر یکتای ماهانه، ۱۷.۰۰۰ سفارش را در یک روز به دست خریداران می‌رساند. حتی در مواردی ارسال سفارش به دست مشتری پنج‌دقیقه‌ای انجام شده است.

دیجی‌پی در سال ۱۴۰۰ سرویس‌های اعتباری، درگاه پرداخت هوشمند، کیف پول و سرویس بازگشت وجه کالاهای مرجوعی را به کاربران ارائه کرده؛ در سال ۱۴۰۰،از طریق درگاه‌های پرداخت دیجی‌پی، ۲۸۲.۰۰۰ میلیارد ریال تراکنش انجام شده، ۳۵.۰۰۰ میلیارد ریال هم به کاربرانی که از خریدشان منصرف شده‌اند، پرداخت شده؛ دیجی‌پی  ۱۰.۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار خرد به کاربران تخصیص داده است.

یکی دیگر از خدمات دیجی‌کالا، دیجی‌نکست است. دیجی‌نکست یا همان مرکز نوآوری و سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا به کسب‌وکارهای نوپا سرمایه تزریق می‌کند. توسعه فناوری پیش‌شتاب‌دهی، شتاب‌دهی و برنامه‌های آموزشی از محورهای فعالیت دیجی‌نکست هستند. دیجی‌نکست با ۲۵ استارتاپ فعال، دارای پنج محصول بر لبه فناوری است و تاکنون روی ۴۹ استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده است.

دیجی‌کالا بیزینس هم راهکار هوشمند برای خریدهای سازمانی دیجی‌کالاست که در آبان ۱۴۰۰ فعالیتش را شروع کرده و بیش‌از ۳۰ هزار مشتری سازمانی از صنایع گوناگون دارد؛ ۸۰ درصد از مجموع ۵۰۰ شرکت بزرگ ایران از دیجی‌کالا بیزنس خرید داشته‌اند.

دیجی‌کالا مهر، در مهر ۱۴۰۰ برای ایجاد مسیری جدید در زمینه نیکوکاری و استفاده از پتانسیل‌های دیجی‌کالا در تأمین و توزیع کالاها برای مؤسسات خیریه شروع به‌ کار کرد. این سرویس ۵.۲۵۳ نیکوکار دارد. در مجموع رقمی معادل ۱۱.۵ میلیارد ریال نیکوکاری انجام  گرفته و ۲۸.۱۱۴ کالا اهدا شده است. دیجی‌کالا مهر یکی از اقدامات دیجی‌کالا در زمینه مسئولیت اجتماعی است.

سایر مسئولیت‌های اجتماعی دیجی‌کالا به چهار بخش جامعه، بازار، محیط زیست و محیط کار تقسیم می‌شود.


خرده‌فروشی آنلاین در ایران و جهان


بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی در ۹ماهه اول سال ۱۴۰۰ با رشد ۵/۱درصدی همراه بوده، همچنین ارزش خالص کالای فروخته‌شده در دیجی‌کالا رشد ۴۹درصدی داشته است. ارزش خالص کالای فروخته‌شده در دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال گذشته ۴۹ درصد رشد داشـته و فروش خالص ریالی دیجی‌کالا در ۱۰ سال گذشته به‌طور متوسط هر سال ۹۴ درصد رشد کرده است.

چین، کره جنوبی، بریتانیا، آمریکا، استرالیا، آلمان، فرانسه، ژاپن، روسیه، ترکیه، برزیل، هند، اندونزی و ایران به‌ترتیب بیشترین سهم خرده‌فروشی آنلاین از کل بازار خرده‌فروشی همان کشور را دارند.  ایران در این رتبه‌بندی با ۴- درصد، کمترین سهم را دارد. با این‌ حال سهم خرده‌فروشی آنلاین در سال ۱۴۰۰ با رشد ۲۵درصدی همراه بوده و از ۳/۲ درصد در سال ۱۳۹۹ به حدود ۴ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است. بر اساس آمارهای وب‌سایت نماد اعتماد الکترونیکی، ۱۰۴.۹۸۲ فروشگاه آنلاین دارای اینماد در ایران فعالیت دارند.

دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۰ برای پوشش حداکثری در ارسال سفارش‌هایی مشتریان، نمایندگی‌های توزیع کالا را در سراسر کشور افزایش داد. برخی مراکز تحویل حضوری در برخی استان‌ها به مشتریان خدمت‌رسانی کردند. تا پایان سال ۱۴۰۰ دیجی‌کالا با ۸۲ مرکز، چهار محل برای توزیع کالا و خدمات پـس از فروش و ۴۸ محل جمع‌آوری کالای فروشندگان در سراسر کشور، به توسعه توان پردازشی خود پرداخته است. دیجی‌کالا سه مرکز پردازش و تجزیه و مبادلات کالا دارد. مرکز دانش با مجموع مساحت ۷۰ هزار مترمربع یکی از بزرگ‌ترین مراکز در ایران و منطقه اسـت. کالاهای سوپرمارکتی در مرکز شادآباد با مساحت ۳۵ هزار مترمربع پردازش می‌شوند و مرکز بادامک بـا مساحت ۱۰ هزار مترمربع بـه پردازش کالاهای بزرگ‌مقیاس اختصاص دارد.

بیش از ۸.۷۰۰ همکار مستقیم در بیش از ۸۲۸ نوع شغل در تمامی مراکز گروه دیجی‌کالا در ۲۴ استان کشور مشغول به کار هستند. نسبت همکار خانم به آقا در گروه دیجی‌کالا ۳۰ درصد است. بخش‌های توزیع، انبار، امور مشتریان و محتوا نیز بیشترین سهم از همکاران را به خود اختصاص داده و نسبت آنها به کل همکاران ۷۶ درصد است.


آمارهایی از کاربران


۷۰ درصد کاربران دیجی‌کالا آقا هستند و ۳۰ درصد خانم. بیشتر کاربران دیجی‌کالا دهه شصتی‌ها و دهه هفتادی‌ها هستند. اپلیکیشن موبایلی محبوب‌ترین ابزار کاربران دیجی‌کالا در زمینه بازدید و سفارش است.

مشتریان دیجی‌کالا در تهران، البرز و اصفهان در سال ۱۴۰۰ بیشترین خرید را داشته‌اند. تهران، البرز، اصفهان، مازندران، خراسان رضوی، فارس، خوزستان، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمان، کرمانشاه، همدان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یزد، قم، قزوین، گلستان، مرکزی، لرستان، زنجان، اردبیل، بوشهر، کردستان، سمنان، ایلام، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و خراسان شمالی به‌ترتیب بیشترین سهم خرید را داشته‌اند.

پرخریدترین مشتری دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۰ جمعاً ۳۳.۲۶۶ کالا به ارزش ۳۳۸ میلیون ریال خریداری کرده است. پرخریدترین مشتری دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۰ از نظر مبلغ سفارش ۲۳۹ میلیارد ریال و جمعاً ۴.۳۱۳ کالا خرید کرده است.

بخش دیگری از گزارش به نحوه پرداخت کاربران پرداخته است. بیش از ۱۰ درصد از پرداخت‌ها در سال ۱۴۰۰ به روش پرداخت اعتباری و پرداخت از طریق کیف پول اتفاق افتاده، ۷۸/۱ درصد پرداخت‌ها آنلاین، ۱۰/۵ درصد پرداخت‌ها در محل، ۵/۵ درصد پرداخت‌ها به‌صورت اعتباری، ۵/۱ درصد پرداخت‌ها با کیف پول و ۰/۸ درصد پرداخت‌ها با کارت هدیه انجام شده است.


باشگاه مشتریان


دیجی‌پلاس یکی از خدمات ویژه‌ای است که برای کاربران دیجی‌کالا در نظر گرفته شده است. کاربران دیجی‌پلاس در مقایسه با کاربران عادی می‌توانند زودتر از تخفیف‌های شگفت‌انگیز باخبر شوند، همچنین آنها زمان بیشتری برای بررسی و مرجوعی سفارش خود دارند، با خرید کالاهای نشان‌دار هدیه نقدی دریافت می‌کنند و در هر ماه چهار سـفارش با هر مبلغی را با ارسال رایگان تحویل می‌گیرند. تاکنون ۸۳۵.۹۸۰ اشتراک دیجی‌پلاس خریداری و بیشتر از  ۴.۹ میلیون سفارش در دیجی‌پلاس ثبت شده است. بیش از ۲.۳ میلیون ارسال رایگان سفارش نیز با دیجی‌پلاس انجام شده است.

دیجی‌کالا پس از هر سفارش، پیامکی به مشتریان ارسال می‌کند و میزان رضایت آنها از خریدان را از صفر تا ۱۰ می‌سنجد. مشارکت در نظرسنجی NPS در سال ۱۴۰۰بـا رشد ۱۷درصدی همراه بوده است. ۱۲/۹درصد از مشتریان دیجی‌کالا پس از خرید در این نظرسنجی شرکت کردند که از این میزان ۱۶۱درصـد آنها دیجی‌کالا را به دیگران توصیه کردند.

در سال ۱۴۰۰ نارضایتی مشتریان از تأخیر در ارسال سفارش، ناکافی‌بودن اطلاعات کالاها و قیمت نامناسب کاهش داشته و نارضایتی از کیفیت کالا، مغایرت اطلاعات مندرج با کالای دریافتی و کیفیت بسته‌بندی افزایش پیدا کرده است.

در سال ۱۴۰۰ به‌طور متوسط ۹۵ درصد سفارش‌ها توسط ناوگان لجستیکی دیجی‌کالا به‌موقع تحویل داده شده. ۱۴/۵۲ درصد از کل سـفارش‌ها توسط پست تحویل داده می‌شوند که ۸۴/۵۸ درصد آنها در بازه چندروزه تعیین‌شده به دست مشتری می‌رسد.


دیجی‌کالا در رسانه‌های اجتماعی


تیم وکیل‌مدافع مشتریان از سال ۱۳۹۹ در مرکز تماس تشکیل شده و شنیدن صدای مشتری و رسیدگی به شکایت آنها تا رسیدن به نتیجه، ریشه‌یابی علت بروز مشکل و ارائه بازخورد به واحدهای مرتبط از اهداف تشکیل این تیم است که روزانه پاسخگوی ۱۶۰ تماس بوده است. از مرداد ۱۴۰۰ هم خط پشتیبانی از فروشندگان به تیم مرکز تماس اضافه شد که یک اقدام اختصاصی برای پشتیبانی از فروشندگان مارکت‌پلیس است. این مرکز  ۱.۷۱۷ تماس را در روز پاسخ داده است.

در سال ۱۴۰۰ تعداد دنبال‌کنندگان حساب‌های کاربری گروه دیجی‌کالا در اینستاگرام، لینکدین و توییتر به بیش از هفت میلیون نفر رسید؛ توییتر دیجی‌کالا  ۱۴۱.۱۷۳ دنبال‌کننده، اینستاگرام دیجی‌کالا ۶.۸۸۴.۱۶۴ دنبال‌کننده و لینکدین ۲۷۵. ۸۹۴ دنبال‌کننده دارد.


مارکت‌پلیس شش‌ساله دیجی‌کالا


در سال ۱۴۰۰ مارکت‌پلیس دیجی‌کالا وارد ششمین سال فعالیتش شد. در سال ۱۴۰۰ همزمان با رشد فروش در مارکت‌پلیس، تعداد فروشندگان نیز با رشد ۶۳/۶درصدی همراه بود. در سال ۱۴۰۰، هر فروشنده فعال مارکت‌پلیس به‌طور متوسط ماهانه ۴۹۴ میلیون ریال فروش داشته است. در سال ۱۴۰۰ یکی از فروشندگان موبایل در مارکت‌پلیس موفق شد در  خردادماه ۴۶۷ میلیارد ریال بفروشد. این عدد رکورد فروشندگان مارکت‌پلیس در یک ماه است.

در سال ۱۴۰۰ فروشندگان استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، البرز و آذربایجان شرقی بیشترین فروش را در دیجی‌کالا داشته‌اند. در سال ۱۴۰۰ سفارش‌هایی که کالاها موجود در انبار دیجی‌کالا بوده، در طول دو روز و هشت ساعت به دست خریدار رسیده‌اند. عدم موجودی کالا در انبار، زمان مذکور را دوبرابر افزایش داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.