راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش 1400 دیجی‌کالا منتشر شد / رشد 49درصدی دیجی‌کالا طی یک‌ سال

گزارش سالانه دیجی‌کالا در سال 1400 منتشر شد. وضعیت تجارت الکترونیک در جهان و ایران، جایگاه دیجی‌کالا در اکوسیستم تجارت الکترونیک ایران، الگوی خرید آنلاین کاربران ایرانی، اقدامات دیجی‌کالا در زمینه مسئولیت اجتماعی، مارکت‌پلیس و زیرساخت عملیات و لجستیک دیجی‌کالا برای ارائه خدمات به مشتریان و فروشندگان از جمله محورهای اصلی گزارش سال دیجی‌کالا هستند.

حمید محمدی، بنیان‌گذار و مدیرعامل دیجی‌کالا در ابتدای گزارش گفته که دیجی‌کالا از محدودیت‌های کرونا یاد گرفته مقیاس‌پذیر باشد و به سمت روش‌های خلاقانه برای مقیاس‌پذیری و استفاده از مدل‌های کسب‌وکار جدید برود و راهکارهای هوشمند و غیرمتمرکز را برای افزایش ظرفیت و حضور فراگیرتر در سراسر کشور پیدا کند.

محمدی معتقد است این رویکرد به دیجی‌کالا برای توسعه طولی و عرضی با همکاری شرکای تجاری متعدد کمک کرده است. تمرکز دیجی‌کالا در توسعه عمودی بر بهبود شاخص‌های کلیدی مارکت‌پلیس و مقیاس‌پذیری و بهینه‌سازی آن بوده است.

بر اساس گفته‌های محمدی، دیجی‌کالا در مسیر ایجاد اکوسیستم اقتصاد دیجیتال گام برداشته؛ دیجی‌اکسپرس، اسمارتک، دیجی‌پی، پیندو، دیجی‌نکست، افزایش حضور عرضه‌کننده‌های روستایی، رونمایی از دیجی‌کالا بیزینس، دیجی‌فای، دیجی‌کلاود و مگنت همگی از پایه‌های توسعه این اکوسیستم در زنجیره ارزش تجارت الکترونیک هستند (جزئیات و توضیحاتی درباره این اقدامات در پرس‌کیت آمده است).

دیجی‌کالا 249.000 فروشنده و 7.500.000 تنوع کالایی دارد، همچنین 39.500.000 تعداد بازدید یکتای ماهانه دیجی‌کالاست. این پلتفرم 8.700 همکار مستقیم و 126 مرکز زیرساختی دارد. ظرفیت پذیرش انبارش کالا رقمی معادل 7.600.000 و ظرفیت پردازش کالا در طول یک روز رقمی معادل 960.000 برآورد شده است.


برخی اقدامات دیجی‌کالا


دیجی‌کالا جت در مرداد 1400 فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون به دو روش همکاری با فروشگاه‌های معتبر و فروشگاه‌های اختصاصی «جت‌مارکت» محصولات خود را در گروه‌های سوپرمارکتی، دارو، نان، شیرینی، کافه، میوه، پروتئینی و گل تأمین می‌کند. تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد و قم شهرهای تحت پوشش دیجی‌کالاجت هستند. دیجی‌کالا جت با بیش‌ از دو میلیون کاربر یکتای ماهانه، 17.000 سفارش را در یک روز به دست خریداران می‌رساند. حتی در مواردی ارسال سفارش به دست مشتری پنج‌دقیقه‌ای انجام شده است.

دیجی‌پی در سال ۱۴۰۰ سرویس‌های اعتباری، درگاه پرداخت هوشمند، کیف پول و سرویس بازگشت وجه کالاهای مرجوعی را به کاربران ارائه کرده؛ در سال 1400،از طریق درگاه‌های پرداخت دیجی‌پی، 282.000 میلیارد ریال تراکنش انجام شده، 35.000 میلیارد ریال هم به کاربرانی که از خریدشان منصرف شده‌اند، پرداخت شده؛ دیجی‌پی  10.000 میلیارد ریال اعتبار خرد به کاربران تخصیص داده است.

یکی دیگر از خدمات دیجی‌کالا، دیجی‌نکست است. دیجی‌نکست یا همان مرکز نوآوری و سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا به کسب‌وکارهای نوپا سرمایه تزریق می‌کند. توسعه فناوری پیش‌شتاب‌دهی، شتاب‌دهی و برنامه‌های آموزشی از محورهای فعالیت دیجی‌نکست هستند. دیجی‌نکست با 25 استارتاپ فعال، دارای پنج محصول بر لبه فناوری است و تاکنون روی 49 استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده است.

دیجی‌کالا بیزینس هم راهکار هوشمند برای خریدهای سازمانی دیجی‌کالاست که در آبان 1400 فعالیتش را شروع کرده و بیش‌از 30 هزار مشتری سازمانی از صنایع گوناگون دارد؛ 80 درصد از مجموع 500 شرکت بزرگ ایران از دیجی‌کالا بیزنس خرید داشته‌اند.

دیجی‌کالا مهر، در مهر 1400 برای ایجاد مسیری جدید در زمینه نیکوکاری و استفاده از پتانسیل‌های دیجی‌کالا در تأمین و توزیع کالاها برای مؤسسات خیریه شروع به‌ کار کرد. این سرویس 5.253 نیکوکار دارد. در مجموع رقمی معادل 11.5 میلیارد ریال نیکوکاری انجام  گرفته و 28.114 کالا اهدا شده است. دیجی‌کالا مهر یکی از اقدامات دیجی‌کالا در زمینه مسئولیت اجتماعی است.

سایر مسئولیت‌های اجتماعی دیجی‌کالا به چهار بخش جامعه، بازار، محیط زیست و محیط کار تقسیم می‌شود.


خرده‌فروشی آنلاین در ایران و جهان


بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی در ۹ماهه اول سال ۱۴۰۰ با رشد 5/1درصدی همراه بوده، همچنین ارزش خالص کالای فروخته‌شده در دیجی‌کالا رشد ۴۹درصدی داشته است. ارزش خالص کالای فروخته‌شده در دیجی‌کالا در سال 1400 در مقایسه با سال گذشته ۴۹ درصد رشد داشـته و فروش خالص ریالی دیجی‌کالا در ۱۰ سال گذشته به‌طور متوسط هر سال ۹۴ درصد رشد کرده است.

چین، کره جنوبی، بریتانیا، آمریکا، استرالیا، آلمان، فرانسه، ژاپن، روسیه، ترکیه، برزیل، هند، اندونزی و ایران به‌ترتیب بیشترین سهم خرده‌فروشی آنلاین از کل بازار خرده‌فروشی همان کشور را دارند.  ایران در این رتبه‌بندی با 4- درصد، کمترین سهم را دارد. با این‌ حال سهم خرده‌فروشی آنلاین در سال 1400 با رشد 25درصدی همراه بوده و از 3/2 درصد در سال 1399 به حدود 4 درصد در سال 1400 رسیده است. بر اساس آمارهای وب‌سایت نماد اعتماد الکترونیکی، 104.982 فروشگاه آنلاین دارای اینماد در ایران فعالیت دارند.

دیجی‌کالا در سال 1400 برای پوشش حداکثری در ارسال سفارش‌هایی مشتریان، نمایندگی‌های توزیع کالا را در سراسر کشور افزایش داد. برخی مراکز تحویل حضوری در برخی استان‌ها به مشتریان خدمت‌رسانی کردند. تا پایان سال 1400 دیجی‌کالا با ۸۲ مرکز، چهار محل برای توزیع کالا و خدمات پـس از فروش و 48 محل جمع‌آوری کالای فروشندگان در سراسر کشور، به توسعه توان پردازشی خود پرداخته است. دیجی‌کالا سه مرکز پردازش و تجزیه و مبادلات کالا دارد. مرکز دانش با مجموع مساحت 70 هزار مترمربع یکی از بزرگ‌ترین مراکز در ایران و منطقه اسـت. کالاهای سوپرمارکتی در مرکز شادآباد با مساحت 35 هزار مترمربع پردازش می‌شوند و مرکز بادامک بـا مساحت 10 هزار مترمربع بـه پردازش کالاهای بزرگ‌مقیاس اختصاص دارد.

بیش از 8.700 همکار مستقیم در بیش از 828 نوع شغل در تمامی مراکز گروه دیجی‌کالا در 24 استان کشور مشغول به کار هستند. نسبت همکار خانم به آقا در گروه دیجی‌کالا 30 درصد است. بخش‌های توزیع، انبار، امور مشتریان و محتوا نیز بیشترین سهم از همکاران را به خود اختصاص داده و نسبت آنها به کل همکاران ۷۶ درصد است.


آمارهایی از کاربران


70 درصد کاربران دیجی‌کالا آقا هستند و 30 درصد خانم. بیشتر کاربران دیجی‌کالا دهه شصتی‌ها و دهه هفتادی‌ها هستند. اپلیکیشن موبایلی محبوب‌ترین ابزار کاربران دیجی‌کالا در زمینه بازدید و سفارش است.

مشتریان دیجی‌کالا در تهران، البرز و اصفهان در سال 1400 بیشترین خرید را داشته‌اند. تهران، البرز، اصفهان، مازندران، خراسان رضوی، فارس، خوزستان، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمان، کرمانشاه، همدان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یزد، قم، قزوین، گلستان، مرکزی، لرستان، زنجان، اردبیل، بوشهر، کردستان، سمنان، ایلام، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و خراسان شمالی به‌ترتیب بیشترین سهم خرید را داشته‌اند.

پرخریدترین مشتری دیجی‌کالا در سال 1400 جمعاً 33.266 کالا به ارزش 338 میلیون ریال خریداری کرده است. پرخریدترین مشتری دیجی‌کالا در سال 1400 از نظر مبلغ سفارش 239 میلیارد ریال و جمعاً 4.313 کالا خرید کرده است.

بخش دیگری از گزارش به نحوه پرداخت کاربران پرداخته است. بیش از 10 درصد از پرداخت‌ها در سال 1400 به روش پرداخت اعتباری و پرداخت از طریق کیف پول اتفاق افتاده، 78/1 درصد پرداخت‌ها آنلاین، 10/5 درصد پرداخت‌ها در محل، 5/5 درصد پرداخت‌ها به‌صورت اعتباری، 5/1 درصد پرداخت‌ها با کیف پول و 0/8 درصد پرداخت‌ها با کارت هدیه انجام شده است.


باشگاه مشتریان


دیجی‌پلاس یکی از خدمات ویژه‌ای است که برای کاربران دیجی‌کالا در نظر گرفته شده است. کاربران دیجی‌پلاس در مقایسه با کاربران عادی می‌توانند زودتر از تخفیف‌های شگفت‌انگیز باخبر شوند، همچنین آنها زمان بیشتری برای بررسی و مرجوعی سفارش خود دارند، با خرید کالاهای نشان‌دار هدیه نقدی دریافت می‌کنند و در هر ماه چهار سـفارش با هر مبلغی را با ارسال رایگان تحویل می‌گیرند. تاکنون 835.980 اشتراک دیجی‌پلاس خریداری و بیشتر از  4.9 میلیون سفارش در دیجی‌پلاس ثبت شده است. بیش از 2.3 میلیون ارسال رایگان سفارش نیز با دیجی‌پلاس انجام شده است.

دیجی‌کالا پس از هر سفارش، پیامکی به مشتریان ارسال می‌کند و میزان رضایت آنها از خریدان را از صفر تا 10 می‌سنجد. مشارکت در نظرسنجی NPS در سال 1400بـا رشد 17درصدی همراه بوده است. 12/9درصد از مشتریان دیجی‌کالا پس از خرید در این نظرسنجی شرکت کردند که از این میزان 161درصـد آنها دیجی‌کالا را به دیگران توصیه کردند.

در سال 1400 نارضایتی مشتریان از تأخیر در ارسال سفارش، ناکافی‌بودن اطلاعات کالاها و قیمت نامناسب کاهش داشته و نارضایتی از کیفیت کالا، مغایرت اطلاعات مندرج با کالای دریافتی و کیفیت بسته‌بندی افزایش پیدا کرده است.

در سال ۱۴۰۰ به‌طور متوسط ۹۵ درصد سفارش‌ها توسط ناوگان لجستیکی دیجی‌کالا به‌موقع تحویل داده شده. 14/52 درصد از کل سـفارش‌ها توسط پست تحویل داده می‌شوند که 84/58 درصد آنها در بازه چندروزه تعیین‌شده به دست مشتری می‌رسد.


دیجی‌کالا در رسانه‌های اجتماعی


تیم وکیل‌مدافع مشتریان از سال 1399 در مرکز تماس تشکیل شده و شنیدن صدای مشتری و رسیدگی به شکایت آنها تا رسیدن به نتیجه، ریشه‌یابی علت بروز مشکل و ارائه بازخورد به واحدهای مرتبط از اهداف تشکیل این تیم است که روزانه پاسخگوی 160 تماس بوده است. از مرداد 1400 هم خط پشتیبانی از فروشندگان به تیم مرکز تماس اضافه شد که یک اقدام اختصاصی برای پشتیبانی از فروشندگان مارکت‌پلیس است. این مرکز  1.717 تماس را در روز پاسخ داده است.

در سال 1400 تعداد دنبال‌کنندگان حساب‌های کاربری گروه دیجی‌کالا در اینستاگرام، لینکدین و توییتر به بیش از هفت میلیون نفر رسید؛ توییتر دیجی‌کالا  141.173 دنبال‌کننده، اینستاگرام دیجی‌کالا 6.884.164 دنبال‌کننده و لینکدین 275. 894 دنبال‌کننده دارد.


مارکت‌پلیس شش‌ساله دیجی‌کالا


در سال 1400 مارکت‌پلیس دیجی‌کالا وارد ششمین سال فعالیتش شد. در سال ۱۴۰۰ همزمان با رشد فروش در مارکت‌پلیس، تعداد فروشندگان نیز با رشد 63/6درصدی همراه بود. در سال ۱۴۰۰، هر فروشنده فعال مارکت‌پلیس به‌طور متوسط ماهانه ۴۹۴ میلیون ریال فروش داشته است. در سال ۱۴۰۰ یکی از فروشندگان موبایل در مارکت‌پلیس موفق شد در  خردادماه ۴۶۷ میلیارد ریال بفروشد. این عدد رکورد فروشندگان مارکت‌پلیس در یک ماه است.

در سال 1400 فروشندگان استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، البرز و آذربایجان شرقی بیشترین فروش را در دیجی‌کالا داشته‌اند. در سال ۱۴۰۰ سفارش‌هایی که کالاها موجود در انبار دیجی‌کالا بوده، در طول دو روز و هشت ساعت به دست خریدار رسیده‌اند. عدم موجودی کالا در انبار، زمان مذکور را دوبرابر افزایش داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.