راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همه‌چیز درباره عرضه اولیه تپسی

علی رمضانیان / عرضه اولیه تپسی با روش گشایش در نماد معاملاتی «تپسی» به‌عنوان نخستین استارتاپ در بازار سرمایه و فرابورس، طی 50 دقیقه توسط صندوق‌ها خریداری شد. قیمت در محدوده 939 تومان معادل 67 درصد NAV محاسبه و فروش رفت.

در حالی عرضه پنج‌درصدی اولیه تپسی با هیجان خاصی توسط صندوق‌ها خریداری شد که طبق ضوابط فرابورس بیش از 50 درصد سهام شرکت تپسی به‌عنوان ضمانت انجام تعهدات نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی وثیقه خواهد ماند. عرضه مذکور در حالی انجام می‌شود که فقط سرمایه‌گذاران واجد شرایط امکان خرید آن را دارند. منظور از سرمایه‌گذاران واجد شرایط نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ثبت‌شده نزد سازمان بورس است. در حقیقت، معاملات ثانویه تپسی روی تابلو صرفاً توسط سرمایه‌گذاران حرفه‌ای موضوع تبصره 1 ماده ۸ مکرر دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران قابل انجام است.


نگاه اجمالی به وضعیت تپسی


شرکت تپسی در حال حاضر دارای سرمایه‌ای به ارزش یک هزار و 170 میلیارد ریال است. تپسی در چهار مرحله از اردیبهشت 1395 تا دی 1398 سرمایه خود را افزایش داده است.

این شرکت اعلام کرده که در ۱۰ماهه منتهی به دی 1400 بالغ بر 2040 میلیارد ریال درآمد داشته که به‌صورت ماهانه ۲۰۴ میلیارد ریال درآمد عملیاتی کسب کرده است. البته طبق گزارش شرکت درآمد غیرعملیاتی شرکت مبلغ ۲۹۰ میلیارد ریال اعلام شده است. همچنین شرکت تپسی پیش‌بینی کرده که در سال جاری 186 میلیارد ریال سود خالص محقق کند که در نهایت تا سال 1404 به 5094 میلیارد ریال می‌رسد.


ارزش‌گذاری شرکت تپسی برای عرضه اولیه


یکی از موضوعات مهم در خصوص تپسی ارزش‌گذاری آن است. دارایی تپسی دارایی نامشهود است. مهم‌ترین موضوعی که در این حوزه مطرح است، مسئله ارزش‌گذاری شرکت است؛ چراکه دارایی‌های تپسی به‌راحتی قابلیت ارزش‌گذاری نداشته و بررسی آن برای همه تحلیلگران آسان نیست.

طی روزهای اخیر برخی از منتقدان گفته‌اند که ارزش بازار این نماد در جریان حراج، 1099 میلیارد تومان کشف شد که نسبت به ارزش ذاتی گزارش ارزشیابی سهم انحراف نامساعد ۶۴درصدی دارد. یعنی در واقع ارزش ذاتی این نماد در گزارش ارزشیابی 17020 میلیارد ریال گزارش شده بود، ولی با نگاه محافظه‌کارانه‌تر باید کمتر از این گزارش می‌شد. هرچند این انتقاد از سوی شرکت و سازمان بورس همواره رد شده است.

با وجود این، عرضه اولیه تپسی با شرایط مناسبی عرضه شده و خریداران طی 50 دقیقه همه سهام را خریدند و این نشان‌دهنده آن است که شاید در خصوص ارزش‌گذاری آن توسط برخی کارشناسان انتقاداتی باشد، اما عقیده کل بازار به ارزنده‌بودن سهام این شرکت استارتاپی است.

1 دیدگاه
  1. محمود محمدی می‌گوید

    این اتفاق بزرگ و خاصی برای حوزه استارتاپ ها و باز شدن روند جدیدی برای جذب سرمایه و همینطور امکان خروج سرمایه گذار جسورانه می تونه باشه که احتمال جهش در این حوزه مالی رو میتونه سبب بشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.