راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توضیحات مترجم کتاب بازگشت به تمامیت در خصوص این کتاب / رهبری در دوست‌داشتن تمامیت شکل می‌گیرد

رهبری، به ویژه زمانی که می‌خواهیم ضمن رشد افراد و تحقق چشم‌اندازها، بازگشت سرمایه‌های سازمان را نیز در نظر داشته باشیم، پیچیده و چندبعدی می‌شود، اما می‌توان به طرز شگفت‌انگیزی راه‌حلی مطمئن و دقیق برای آن متصور شد. راه‌حلی که ممکن است هنگام کسب تجارب طولانی در رهبری، بیشتر آن را درک کنیم و بر ما روشن شود که چگونه در تمام اجزای رهبری ما همچون تاروپودی ظریف موجودیت یافته است.

کتاب «بازگشت به تمامیت» در مورد روش و راهبردی صحبت می‌کند که بر پایه ارزش‌های محوری فردی و سازمانی استوار است. در هر سازمانی این دو، دو روی یک سکه هستند و در نهایت همین سکه است که ارزش سازمان را تعیین می‌کند.

به دلایل ذکرشده و نیز به‌دلیل اهمیت بالای موضوعات مربوط به رهبری سازمان‌ها و استقبال از محتواهای ارزشمند تولیدشده گفت‌وگویی با فرشید اردوانی، معاون بازاریابی و عملیات شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا و مترجم کتاب «بازگشت به تمامیت» داشتیم و در خصوص محورهای اصلی کتاب مذکور و دلیل انتخاب و ترجمه آن صحبت کردیم.


رجوع به ارزش‌های فردی


مترجم کتاب «بازگشت به تمامیت» در خصوص دلایل ترجمه این کتاب به راه پرداخت می‌گوید: «من غیر از مباحث فنی، بازاریابی، برنامه‌ریزی استراتژیک و عملیاتی که به‌صورت حرفه‌ای در آنها فعالیت می‌کنم، به مباحثی که به توسعه فردی نیز مربوط می‌شود، علاقه‌مندم. اگر ما بتوانیم موضوعات مربوط به حوزه توسعه فردی را گسترش دهیم، افراد نیز بهترین نسخه خود را در حوزه کاری و زندگی ارائه می‌دهند و نتیجه بهتری حاصل می‌شود.»

موضوع این کتاب هم همین است؛ اینکه چطور می‌توانیم با رجوع به ارزش‌های فردی و اساسی افراد در زندگی و همگرایی آنها با ارزش‌های سازمانی، هم در زندگی شخصی و هم در زندگی کاری نتایج فراتر از انتظار بگیریم.

طبق گفته‌های اردوانی، «جان جی بلومبرگ»، نویسنده کتاب «بازگشت به تمامیت» در ابتدا در حوزه حسابداری و امور مالی فعالیت می‌کرده است. بعدها او تصمیم به ورود به حوزه سرمایه‌های انسانی می‌گیرد و حدود 15 سال در حوزه منابع انسانی در شرکت‌های بزرگ فعالیت می‌کند. بعد از آن با توجه به حوزه فعالیتش دست به نوشتن این کتاب می‌زند و در حال حاضر جزء سخنران‌های برتر آمریکا و جهان است و عمده موضوعات فعالیت او در حوزه رهبری است. فعالیت اصلی او پرداختن به این مسئله است که چطور رهبران با نگرش به ارزش‌های محوری می‌توانند ساختارهای پایداری بسازند که در بلندمدت هم از منظر مالی و هم از منظر توسعه‌ای پاسخگو و کمک‌کننده باشند.


اهمیت رهبری


اردوانی در پاسخ به راه پرداخت و در خصوص درجه اهمیت رهبری در کتاب «بازگشت به تمامیت» توضیح می‌دهد: «در حال حاضر محتواهایی که در حوزه رهبری تولید می‌شود، در راستای تبدیل مجموعه‌ای از مفاهیم به تکنیک‌هایی است که رهبران به وسیله آنها سازمان و نیروی انسانی را هدایت می‌کنند، اما کتاب «بازگشت به تمامیت» دارای رویکرد متفاوتی است. طبق اصول مطرح‌شده در این کتاب تا زمانی که یک رهبر به نوعی تمامیت، هماهنگی و همگرایی در زندگی خود نرسد، به درجات عالی رهبری هم نمی‌رسد؛ بنابراین تأکید اصلی این کتاب بر این است که رهبران در ابتدا باید تغییرات و بازنگری‌های لازم را بر خود اعمال کنند و خود به انسان‌هایی برجسته تبدیل شوند تا توانایی تغییر سازمان‌ها را به دست آورند.»

اردوانی می‌گوید: «با اینکه بلومبرگ خود در ابتدا بیشتر در مباحث مالی فعالیت می‌کرده است، در این کتاب بیان می‌کند که محور قرار دادن سود و مباحث مالی در شرکت‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوع اشتباه است و در بلندمدت حتی به بازدهی مالی سازمان‌ها نیز آسیب می‌رساند؛ چراکه این نوع پیشروی بر اساس اصول توسعه پایدار نیست.»

طبق توضیحات او اگر شرکت یا سازمانی بخواهد به‌صورت پایدار توسعه یابد، باید جنبه‌های انسانی و توسعه فردی افراد و نحوه همگرایی آنان را مدنظر قرار دهد. بسیاری از رهبران در سازمان‌ها یا حتی خود افراد می‌ترسند که به ارزش‌های فردی و اساسی خود بازگردند. این ترسی پنهان است که افراد به‌دلیل احتمال از دست‌ دادن عملکرد و بازدهی خود دارند. بلومبرگ می‌گوید که این ترس‌ها باید کنار گذاشته شوند، شناسایی و شفاف شوند و در تراز خوبی قرار بگیرند تا اگر چیزی نیاز به تغییر دارد، اصلاح شود.


تفاوت بازگشت به تمامیت با سایر کتاب‌ها


اردوانی در خصوص تفاوت اصلی کتاب بازگشت به تمامیت با سایر کتاب‌های نوشته‌شده در حوزه رهبری می‌گوید: «بلومبرگ در طول سالیان متمادی مشاور شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف و متفاوتی بوده و نکته جالب کتاب هم همین است که نویسنده در این کتاب داستان و چگونگی کاربرد اصول این کتاب را در آن سازمان‌ها بازگو می‌کند؛ بنابراین کتاب «بازگشت به تمامیت» مطالعات موردی و مثال‌های عینی زیادی از موفقیت سازمان‌هایی که این اصول را به کار گرفته‌اند و همچنین شکست آن دسته که اصول این کتاب را نادیده گرفته‌اند، در خود دارد.»


چرا مدیران باید این کتاب را بخوانند


به گفته مترجم کتاب «بازگشت به تمامیت» یکی از مشکلاتی که سازمان‌ها در حال حاضر با آن درگیر هستند، این است که به‌دلیل پیشرفت فناوری و به‌کارگیری آن و همچنین افزایش سرعت انجام کارها، سازمان‌ها برای شناختن خود، ارزش‌ها و اهداف خود وقت کافی نمی‌گذارند.

معاون بازاریابی و عملیات شرکت ارتباط فردا ادامه می‌دهد: «نتیجه این است که در اجتماع ما مدیران زیادی هستند که زندگی فردی و حرفه‌ای‌شان با هم مغایرت دارد. ارزش‌های فردی و سازمانی آنها یکی نیست. در سازمان یک جور نقش بازی می‌کنند و در زندگی به گونه‌ای دیگرند. این بزرگ‌ترین شکاف و نوعی فاجعه در مباحث مدیریتی است. این کتاب در راستای از بین‌ بردن این شکاف‌ها و تلاش برای همگراشدن افراد در زندگی کاری و غیرکاری تدوین شده است؛ بنابراین خواندن آن به همگان توصیه می‌شود.»


معضل تصمیم‌گیری


اردوانی در پاسخ به سؤال خبرنگار راه پرداخت در خصوص نحوه پرداختن به معضلات مربوط به تصمیم‌گیری در کتاب «بازگشت به تمامیت» این‌گونه توضیح می‌دهد: «یکی از معضلات حال حاضر سازمان‌ها تصمیم‌گیری است. امروزه قدرت تصمیم‌گیری، ملاک‌های آن و پذیرفتن مسئولیت‌های تصمیم در مدیران دچار نوعی اغتشاش است. این کتاب برای حل معضلات مربوط به تصمیم‌گیری نیز در خود راه‌حل‌هایی دارد. طبق اصول این کتاب افراد و رهبران باید همواره به ارزش‌ها و اهدافی که از درجه اهمیت بالاتری برخوردار بوده، رجوع کنند و آنها را ملاک قرار دهند. این کتاب بیان می‌کند که باید از تصمیم‌گیری‌های اقتضایی و به دور از ارزش‌ها و اهداف اصلی دوری گزید و همواره روی ارزش‌های محوری سازمان ثابت‌قدم بمانیم.»

او ادامه می‌دهد: «شرایط جدید افراد را بیشتر در لایه‌های سطحی و عمق کمتر زندگی درگیر می‌کند و سعی کتاب «بازگشت به تمامیت» هم همین است که به این سطحی‌نگری افراد خاتمه دهد و به دید و نگرش آنها عمق بیشتری ببخشد.»

کتاب بازگشت به تمامیت منبعی مناسب برای آن دسته از افرادی است که به‌دنبال ارائه نسخه‌ بهتری از خود به‌عنوان یک رهبر، مدیر یا عضوی از یک سازمان هستند و تلاش می‌کنند به جای سطحی‌نگری و ارائه راه‌حل‌هایی کوتاه‌مدت، عمیق‌تر به مسائل بنگرند و به‌دنبال توسعه پایدار خود و سازمان خود باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.