راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انگشت اتهام پول‌شویی به سمت بایننس

کسری حسنی / طبق گزارشی از رویترز در روز دوشنبه، این خبرگزاری ادعا کرده که ممکن است صرافی رمزارزی بایننس، بزرگترین صرافی فعال در این حوزه، اجازه پولشویی به مبلغ 2.35 میلیارد دلار را در یک دوره 5 ساله داده باشد. در این گزارش به پردازش پول توسط هکرهای کره شمالی، فروشندگان مواد مخدر روسی و گروه‌های سازمان‌یافته اروپایی از طریق این صرافی، اشاره شده است.

بر اساس تحقیقات جدیدتر، بایننس در بین سال‌های 2017 تا 2021 بیش از 2.35 میلیارد دلار وجوه دزدیده‌شده و هک شده را پردازش کرده‌است. این وجوه که بررسی آنها بر عهده کمپانی‌های تحلیل بلاکچین بوده است، از هک‌های زنجیره‌ای، کلاهبرداری‌ها و فروش غیرقانونی مواد مخدر نشات می‌گیرند. شرکت تحقیقاتی بلاکچین Chainalysis اعلام کرده که بایننس تنها در سال 2019، 770 میلیون دلار از وجوه مجرمانه را پردازش کرده است.

این گزارش همچنین به نهادهایی از جمله لازاروس که به عنوان گروهی از مجرمان سایبری کره شمالی شناخته می‌شوند، اشاره کرده‌است. این گروه در سال گذشته، متهم به هک کردن 550 میلیون دلار از بازی متعلق به والت رونین شد. بایننس در رابطه با این پرونده با همکاری مجریان قانون موفق به شناسایی و مسدود کردن 5 میلیون دلار از این مبلغ شد اما مقداری که موفق به عبور از این صرافی شد همچنان نامشخص است. در اقدامی دیگر از سوی لازاروس در سپتامبر 2020، 5.4 میلیون دلار از یک صرافی کوچک در اسلواکی به سرقت رفت و پس از گذشت مدت کوتاهی، هکرها با افتتاح حداقل دو حساب در بایننس، توانستند وجوه دزدیده شده را تبدیل کرده و مسیر حرکت آن را پنهان کنند. طبق سوابقی که بایننس با پلیس ملی اسلواکی به اشتراک گذاشته بود، هکرهای لازاروس در کمتر از 9 دقیقه، تنها با استفاده از آدرس‌های ایمیل رمزگذاری شده، حساب‌های بایننس ایجاد کردند و وجوه سرقتی از صرافی اتربیس را تبدیل کردند. رابرت اکست، یکی از بنیانگذاران اتربیس در ارتباط با این پرونده گفت: «بایننس به دلیل ماهیت ناشناس حساب‌ها، نمی‌دانست چه کسی پول را از طریق صرافی خود جابجا می‌کند. ایالات متحده لازاروس را در سال 2019 به دلیل حملات سایبری که برای حمایت از برنامه‌های تسلیحاتی کره شمالی طراحی شده بود، تحریم کرد و از آن به عنوان ابزار سرویس اطلاعاتی این کشور، یاد کرد. Chainalysis تخمین می‌زند که لازاروس تا سال 2020 رمزارزهایی به ارزش 1.75 میلیارد دلار را سرقت کرده است که عمدتاً از طریق صرافی های ناشناس جریان می‌یابد.»

چنگ پنگ ژائو.، مدیرعامل بایننس، در توییتر خود Chainalysis را به آداب اشتباه در تجارت متهم کرد. تا به این لحظه بایننس حاضر به مصاحبه ژائو در ارتباط با این موضوع نشده اما پاتریک هیلمن، مدیر ارشد ارتباطات، در پاسخ به اقدامات رویترز گفت که محاسبه رویترز را دقیق نمی‌داند. او همچنین افزود که بایننس در حال ساخت پیچیده‌ترین تیم مقابله با جرایم سایبری است و تلاش دارد پلتفرم خود را در این زمینه بهبود بخشد.

در ادامه این بحث، داده‌های کمپانی Crystal Blockchain که یک شرکت تحلیلی مستقر در آمستردام است، نشان می‌دهد که در میان سالهای 2017 تا 2022 خریداران و فروشندگان هایدرا، بزرگترین بازار مواد مخدر در دارک‌نت، برای انجام تراکنش‌های رمزارزی به ارزش 780 میلیون دلار، از بایننس استفاده کرده‌اند. این وبسایت پس از راه‌اندازی در سال 2015، با استفاده از بیت‌کوین مواد مخدر را میان میلیون‌ها خریدار که عمدتا در روسیه حضور داشتند، توزیع کرد. رویترز با بررسی انجمن‌های کاربران هایدرا و مصاحبه با کاربران و محققان حوزه مواد مخدر، متوجه شد که بایننس به یک پلتفرم اصلی برای انجام پرداخت‌های هایدرا تبدیل شده‌است. رویترز با بررسی این داده‌ها با یک شرکت تحلیلی دیگر، درستی آنها را تایید کرد. در ماه آوریل، وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرد که مجریان قانون ایالات متحده و آلمان سرورهای هایدرا را توقیف کرده‌اند. پس از این اتفاق سایت هایدرا به کلی بسته شد و مدیر ادعایی توسط مقامات روسی دستگیر شد. هیلمن، سخنگوی بایننس، گفت که رقم هایدرا نادرست و بیش از حد است و رویترز به اشتباه جریان های غیرمستقیم را در محاسبات خود لحاظ کرده است.

ژائو، بایننس را در سال 2017 در شانگهای راه‌اندازی کرد و از آن زمان به دنبال گسترش پلتفرم خود در روسیه بود. بایننس از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در سال جاری علیرغم درخواست‌های دولت مبنی بر ممنوعیت دسترسی کاربران روسی، به ارائه خدمات محدود در روسیه ادامه داده است.

مواد مخدر غیرقانونی در سایت هایدرا (قیمت‌ها تماما به بیت‌کوین است)

طی پنج سال گذشته، بایننس به معامله‌گران در پلتفرم خود اجازه خرید و فروش سکه‌ای به نام مونرو را داده است، یک رمزارز که به کاربران امکان ناشناس ماندن می‌دهد. در حالی که تراکنش‌های بیت‌کوین در یک بلاکچین عمومی ثبت می‌شود، مونرو آدرس‌های دیجیتال فرستنده و گیرنده را پنهان می‌کند. ژائو طی یک تماس ویدیویی در سال 2020 با کارکنان اعلام کرد که حریم خصوصی بخشی از آزادی مالی مردم است و به نفع توکن‌های حافظ حریم شخصی که مونرو بیشترین معامله را در میان آنها دارد، سخن گفت. او در این تماس به مونرو اشاره مستقیم نکرد اما گفت بایننس منابع مالی سایر سکه‌های حافظ حریم خصوصی را تامین کرده است. سازمان‌های مجری قانون در اروپا و ایالات متحده هشدار داده‌اند که ناشناس بودن مونرو، آن را به ابزاری بالقوه برای پولشویی‌ها تبدیل می‌کند.

وزارت دادگستری ایالات متحده در گزارشی در سال 2020 اعلام کرد که استفاده از این نوع ارزها مانند مونرو را یک فعالیت پرخطر با احتمال رفتار مجرمانه در نظر گرفته است. در چندین انجمن دارک‌نت که رویترز بررسی کرد، بیش از 20 کاربر در مورد خرید مونرو در بایننس برای خرید موارد مخدر غیرقانونی نوشتند. آنها راهنماهایی را با نام‌هایی مانند DNM Bible که اشاره‌ای به بازارهای دارک‌نت است، به اشتراک گذاشتند. هکرها از بایننس برای تبدیل وجوه سرقت شده به مونرو استفاده کرده‌اند.‌

این گزارش همچنین به مواردی از پولشویی توسط گروه‌های سازمان یافته اروپایی نیز اشاره کرده است. به گفته مقامات آلمانی، اتریشی و اسپانیایی، گراندفکس یکی از مجموعه‌ وب‌سایت‌های تجاری جعلی بود که توسط گروه‌های سازمان‌یافته راه‌اندازی شد و به گفته مقامات آلمانی، اتریشی و اسپانیایی، حدود ۷۵۰ میلیون یورو از شهروندان اروپایی کلاهبرداری کردند. شش نفر از افرادی که در تحقیقات پلیس در مورد کلاهبرداری‌ها شرکت داشتند به رویترز گفتند که گروه‌هایی که مراکز تماس را در اروپای شرقی اداره می‌کنند، به سمت پولشویی سود حاصل از این کلاهبرداری در پلتفرم‌هایی مثل بایننس رفته‌اند. هیلمن نیز در این باره گفت که بایننس با شناسایی قربانیان و مظنونان این اقدامات را مسدود خواهد کرد.

یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در وین که از قربانیان کلاهبرداری در سرمایه‌گذاری حمایت می‌کند، حدود 220 شکایت از افرادی دریافت کرده است که پس‌اندازهای دزدیده شده‌شان به رمزارز تبدیل شده است. الفی سیکست، یکی از بنیانگذاران این سازمان، گفت: «تقریباً دو سوم پول از دست رفته از طریق بایننس و به مبلغ 7.4 میلیون یورو منتقل و تبدیل شده‌است. سایر مقامات نیر اعلام کرده‌اند که سایر کلاهبرداری‌هایی که افراد را در ترکیه، بریتانیا و پاکستان هدف قرار می‌دهند نیز از بایننس استفاده می‌کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.