راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی بر وضعیت پرداخت‌های کیف پولی در چین / بازار میلیاردی کیف پول‌های موبایلی

تا سال‌های نه‌چندان دور، فروشندگان چینی برای فروش کالاهای خود صرفاً پول نقد را قبول می‌کردند و علاقه‌ای به پذیرش کارت یا شیوه‌های دیگر پرداخت نداشتند. اما امروزه همه فروشندگان، اعم از دست‌فروشان تا فروشندگان اتومبیل، معاملات خود را صورت دیجیتال انجام می‌دهند به‌طوری‌ که یکی از چالش‌های اصلی پرداخت در چین نداشتن اپلیکیشن‌های وی‌چت یا علی‌پی است. در حال حاضر تمام فضای کسب‌وکاری چین از بنگاه‌های کوچک و متوسط تا شرکت‌های چندملیتی، امور مالی خود را از طریق برنامه‌های علی‌پی و وی‌چت‌پی انجام می‌دهند. این برنامه‌ها خدمات متنوعی از جمله پرداخت‌ها، وام‌دهی، سرمایه‌گذاری و… را برای مشتریان خود فراهم می‌آورند و به همین روش باعث ایجاد یک اکوسیستم مالی جامع می‌شوند.

چین، یک کشور پیشرو در پرداخت آنلاین است. خرید محصولات و خدمات با استفاده از اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند که خدمات پرداخت موبایلی را ارائه می‌دهند، در هیچ جای جهان مانند چین جا نیفتاده است. زیگور آلداما (Zigor Aldama) روزنامه‌نگار معروف اسپانیایی که برای کار به چین رفته، در مورد روش‌های پرداخت و کیف پول­‌های پرکاربرد در آنجا گزارش جالبی تهیه کرده است. آلداما اشاره می‌کند: «من متوجه شدم که می­‌توان بدون داشتن حتی یک اسکناس یا سکه یا حتی یک کارت بانکی، سال‌­ها در شانگهای زندگی کرد. همچنین متوجه شدم که چگونه Alipay و Tenpay دو پادشاه پرداخت آنلاین در چین، پول نقد و کارت بانکی را شکست داده‌­اند.»

«چطور پرداخت می‌­کنید؟ با علی‌پی یا وی‌چت‌پی؟» این سؤالی است که پیشخدمت‌های رستوران از مشتریان‌شان می‌پرسند. خیلی عجیب است، نه؟ انتظار دارید سؤال «پول نقد یا کارت؟» را بشنوید، اما در مورد اپلیکیشن پرداخت‌تان از شما سؤال می‌­شود. آلداما درباره شیوه پرداخت در رستوران‌ها می‌گوید: «پس از خوردن یک غذای ساده در یک رستوران زنجیره‌ای در شانگهای، وقتی کیف پولم را از جیبم درآوردم، پیشخدمت، صندوق گوشه رستوران را به من نشان داد و مرا به سمت صندوقدار هدایت کرد. به من گفتند البته شما می‌­توانید از روش­‌های سنتی پرداخت در این رستوران استفاده کنید و دستگاه کارت‌خوان را در مقابلم قرار داد، باور می‌کنید؟ به دستگاه کارت‌خوان گفت سنتی. او در ادامه گفت: «امروزه مشتریان ما همگی پرداخت خود را از طریق تلفن­‌های همراه‌شان انجام می‌دهند و ما نیز به‌ جای دستگاه‌های کارت‌خوان، دستگاه‌های تولید QR کد را در اختیارشان قرار می‌دهیم. هنگامی که دیدم حتی گداها و متکدیان در شهر برای دریافت پول از مردم از کیف پول‌­های علی‌پی و وی‌چت‌پی استفاده می‌کنند، تصمیم گرفتم بفهمم آیا واقعاً زندگی در شانگهای بدون پول نقد یا کارت‌های بانکی امکان‌پذیر است؟»

واقعیت این است که کدهای QR، عادت‌های اجتماعی چینی را تغییر داده‌اند. کیوآرکد، یک اکوسیستم پرداختی جدید است که با سرعت باورنکردنی در حال‌ رشد و تکامل بوده و همه فروشنده‌ها؛ از سوپرمارکت‌ها تا فروشندگان خیابانی با آن کار می‌کنند. برخی از آنها حتی کدهای کیوآر را در خانه‌های خود چاپ می‌کنند تا در قفسه کالاها قرار دهند. در تلاش برای شروع چالش «یک روز بدون پول نقد» تحقیق کردم که آیا می‌توانم از علی‌پی یا Tenpay برای پرداخت قبض‌هایم استفاده کنم؟ جواب بله بود. جالب است که قبض­‌های دولتی مثل مالیات و عوارض را هم می‌توان با علی‌پی یا Tenpay پرداخت کرد. حتی خرید یک بلیت هواپیما از طریق علی‌پی ساده‌تر از استفاده از یک کارت اعتباری بین‌المللی است.

اکنون زندگی‌کردن بدون پول نقد بسیار ساده‌تر است. طرح‌های اجاره دوچرخه اشتراکی مانند Mobike فقط از طریق گوشی­‌های موبایل امکان‌پذیر است. در تاکسی­‌های عبوری هنوز هم می‌توان به روش سنتی پول نقد پرداخت کرد یا کارت کشید، اما در اپلیکیشن‌های تاکسی­ مثل اوبر فقط از طریق کیف پول موبایلی­‌تان می‌توانید کرایه خود را پرداخت کنید. برخی کیف پول‌های موبایلی حتی برای کاربران خود مزایای استثنایی ارائه می‌­دهند. به‌عنوان‌مثال در یک بیمارستان دولتی، بیماران معمولاً برای نوبت‌گرفتن صف می­‌کشند و گاهی باید ساعت‌ها منتظر بمانند تا بتوانند به پزشک مراجعه کنند. نوبت‌گرفتن تلفنی یا حضوری از قبل ممکن نیست، مگر برای کاربران کیف پول علی‌پی یا وی‌چت. تنها از طریق این اپلیکیشن‌­ها می‌­توان از قبل وقت دکتر رزرو کرد و پول را جلوتر پرداخت کرد.

آلداما اشاره می‌کند: «طی یک ماه، تعداد دفعاتی که نتوانستم پرداخت خود را دیجیتالی انجام دهم و مجبور شدم از کارت اعتباری استفاده کنم، از تعداد انگشتان یک‌ دست کمتر بود. آن هم برای پرداخت کالاها و خدماتی که من معمولاً استفاده نمی­‌کنم؛ مانند پرداخت شهریه دانشگاه. حتی یک دکمه «نیکوکاری» در وی‌چت وجود دارد که برای پرداخت‌های خیرخواهانه تعبیه شده است. چین از پیشروترین کشورها در زمینه پرداخت موبایلی است. اپلیکیشن کیف پول معروف چینی علی‌پی نه‌تنها به چینی‌ها در داخل کشور چین، بلکه به گردشگران چینی در خارج از این کشور نیز در زمینه پرداخت خدمت‌رسانی می‌کند. این شرکت امروزه علاوه بر خدمات در زمینه پرداخت، به‌عنوان یک واسطه پرداخت قابل‌ اعتماد شناخته شده که خرید، صادرات و واردات را آسان و قابل‌ اطمینان‌تر کرده است.»

سهم تجارت الکترونیک و تعداد فروشگاه‌های اینترنتی در دنیا، روزبه‌روز در حال فزونی است. در ایران هم مانند سایر کشورهای جهان، استفاده از کیف پول دیجیتال رو به افزایش است. در این میان، شرکت بهار توانسته با بهره‌مندی از سیستم اختصاصی بانکداری متمرکز (Core Banking) خود، خدمات و راهکارهای گوناگونی را در حوزه‌های مختلف بانکداری متمرکز، سامانه‌های وفاداری، پرداخت‌های الکترونیکی و کیف پول دیجیتالی در اختیار افراد، سازمان‌‌ها و فعالان کسب‌وکار قرار دهد.

خدمات بهار، طیف گسترده‌ای از ابزارهای مالی و فناوری‌های مرتبط با انواع کیف پول را در برمی‌گیرد؛ از جمله مدیریت تسهیلات و امکاناتی چون Cash Back ،Reverse/Refund ،Multi-Wallet ،Multi-Currency، انواع سرویس‌های کارمزد و تسهیم، مسدودی و رفع مسدودی و… .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.