راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آنچه صرافی‌های رمزارز باید بر آن تمرکز کنند / برای تکمیل زنجیره خدمات رمزارزی اولویت‌ها کدام‌اند؟

چه بخواهیم، چه نخواهیم صرافی‌های رمزارز امروز مهم‌ترین بخش اکوسیستم دارایی دیجیتال در ایران و جهان هستند. رشد صرافی‌های رمزارز نسبت به دیگر بخش‌های اکوسیستم بیشتر بوده و ما امروز شاهد شکل‌گیری بازیگران بزرگ و شناخته‌شده هم در ایران و هم در جهان هستیم.

منتها موفقیت بزرگ مسئولیت بزرگ می‌آورد. در همین زمینه برخی از مواردی را که به نظر می‌رسد صرافی‌های رمزارز باید روی آنها تمرکز کنند، مرور می‌کنیم.


افزایش کیفیت خدمات و تنوع آن


صرافی‌های رمزارز بازارهای تبادل دارایی‌های دیجیتال هستند. در سال‌های گذشته منشاء بسیاری از تحولات همین صرافی‌های رمزارز بوده‌اند. حالا زمان آن رسیده که پای سازمان‌ها و نهادهای بزرگ هم به این بازی باز شود.

نهادهای سرمایه‌گذاری جزء اولین دسته‌ای هستند که باید وارد بازی شوند. متأسفانه در یک روند اشتباه برخی به‌دنبال دوگانه‌سازی هستند، در حالی که نهادهای تخصصی و ورودشان به این عرصه در نهایت به افزایش بلوغ اکوسیستم منجر می‌شود. صرافی‌های رمزارز با هوشمندی می‌توانند دروازه ورود سازمان‌ها و نهادها به عرصه دارایی‌های دیجیتال باشند.

تا امروز تمرکز بر مدل‌های کسب‌وکار B2C بوده که باید مدل‌های B2B نیز مورد توجه قرار گیرد. قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین و اتریوم، سرویس‌هایی مانند معاملات مارجین و شبکه‌ای یا گرید، سرویس‌های متعدد سهام‌گذاری، محصولات جدید برای مشتریان خُرد مانند کارت‌های اعتباری و پرداخت‌ها و خدمات سازمانی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرند.


تسلط بر آینده فین‌تک


به آن دست کسب‌وکارهایی فین‌تک می‌گوییم که با استفاده نوآورانه از فناوری تلاش می‌کنند خدمات مالی را متحول کنند. تمام کسب‌وکارهای فین‌تک در چهارچوب ارزهای فیات محدود هستند.

کسب‌وکارهای حوزه بلاکچین برای اولین‌بار از این زندان بیرون آمدند و توانستند بدون محدودیت‌های ارزهای فیات فعالیت کنند. هرچند حوزه‌های گوناگون دارایی‌های دیجیتال مقررات‌گذاری نشده و ریسک‌های سیستمی زیادی در این حوزه وجود دارد، اما این حوزه جدید می‌تواند آینده فین‌تک باشد.

در شرایطی که برخی از پایان فین‌تک و عده‌ای از فین‌تک 2.0 صحبت می‌کنند، کسب‌وکارهای صرافی رمزارز می‌توانند همان نقشی را بازی کنند که کسب‌وکارهای پرداخت در سال‌های گذشته به عهده گرفتند. کسب‌وکارهای پرداخت در ۱۰ سال قبل کارهای ساده‌ای انجام می‌دادند، ولی امروز به کسب‌وکارهای زیرساختی تبدیل شده‌اند که اپلیکیشن‌های آنها دیگر یک اپلیکیشن پرداخت ساده نیست و به سوپراپ تبدیل شده‌اند.

سوپراپ‌های مالی که همین امروز هم در ایران مواردی را داریم، اپلیکیشن‌هایی هستند که همه کار می‌کنند و همه نیازهای خدمات مالی را یکجا تأمین می‌کنند. صرافی‌های رمزارز می‌توانند در حوزه‌های دیگر  مالی مانند تأمین مالی خرد، اعتبارسنجی، پرداخت، تسهیلات و وثیقه‌گذاری و ده‌ها خدمت مالی دیگر وارد شوند.


دیفای، توکن‌های غیرمثلی و وب3


دنیای بلاکچین محدود نیست و هر روز مرزهای آن گسترش می‌یابد. کمتر کسی باور می‌کرد که ان‌اف‌تی‌ها یا همان توکن‌های غیرمثلی این‌چنین در جهان با استقبال مواجه شوند.

هرچند مانند بسیاری از هایپ‌ها تب‌وتاب روز اول به‌مرور کم می‌شود، اما ان‌اف‌تی نشان داد که توان پیوند زدن دنیای بلاکچین با حوزه‌های دیگر را دارد. این فرصتی است که نباید به‌راحتی از دست داد.

متأسفانه برخی افراد معلوم‌الحال چه در ایران و چه در خارج از ایران، پیشگام این عرصه‌ها بودند و ممکن است همین موضوع به مانعی ذهنی برای ورود چابک به این عرصه‌ها تبدیل شود؛ در حالی که دیفای و وب‌3 آینده وب هستند.

اگر وب تا پیش از بلاکچین وب محتوا بود، بعد از بلاکچین به وب ارزش تبدیل می‌شود. فرصت محدود است و اتفاقاً صرافی‌های رمزارز می‌توانند بازیگران اصلی این حوزه‌های نوپدید باشند. یا مثلاً حوزه متاورس را نباید نادیده گرفت.

این موضوع به معنای تأیید ورود جوزده نیست، بلکه اینها حوزه‌هایی هستند که اگر کسب‌و‌کارهای صرافی رمزارز با هوشمندی وارد آن نشوند، به‌مرور شاهد تغییر اکوسیستم خواهیم بود.


توسعه کارآفرینی


دنیای بلاکچین شاید گزینه مناسبی برای توسعه اشتغال نباشد. منتها باید بدانیم که یکی از مهم‌ترین نقدهای برخی بر توسعه بلاکچین این است که این حوزه به توسعه کار و کارآفرینی منجر نمی‌شود و ما باید با تغییراتی زمینه تغییر دیدگاه‌ها را فراهم کنیم.

در حوزه‌های نویسندگی و تولید محتوا، توسعه نرم‌افزار، مشاوره بلاکچین، معمار بلاکچین، تحلیلگر، مدیر پروژه و معامله‌گر، موقعیت‌های شغلی گوناگونی وجود دارد. برخی این ایراد را به رمزارزها می‌گیرند که رمزارزها هیچ ارزش‌افزوده‌ای برای جهان ندارند. همه آن نقدهایی که به رمزارزها وارد می‌شود، به باقی حوزه‌های مالی هم وارد است.

برخی معتقدند که بلوغ مالی به توسعه‌یافتگی منجر نمی‌شود و با اندکی سیستم‌های مالی می‌توان پیشرفته‌ترین صنایع را مدیریت کرد. از آن سو باید توجه کرد که دنیای مالی به مثابه زیرساختی برای توسعه سایر حوزه‌هاست. بلاکچین نیز می‌تواند چنین نقشی داشته باشد و برای این موضوع اهمیت ایجاد اشتغال در آن را باید جدی گرفت.

آموزش و توسعه مهارت‌های شغلی یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های کسب‌وکارهای صرافی رمزارز است که نباید از آن غافل شد.


افزایش مقررات‌گذاری و هزینه‌های تطبیق


به نظر می‌رسد در سال‌های آتی چه در ایران و چه در جهان شاهد توسعه مقررات‌گذاری در حوزه دارایی‌های دیجیتال باشیم و قاعدتاً صرافی‌های رمزارز نوک پیکان این مقررات‌گذاری‌ها خواهند بود. قاعدتاً توسعه مقررات‌گذاری فعالیت در این حوزه‌ها را سخت‌تر می‌کند، اما همین موضوع کمک می‌کند که اکوسیستم به پایداری نسبی برسد.

صرافی‌های رمزارز به مثابه چهارراه‌هایی هستند که همه افراد و کسب‌وکارهای اکوسیستم در نهایت آنجا به هم می‌رسند و طبیعی است که بخش اعظم مقررات‌گذاری‌های این حوزه متوجه آنها باشد. صرافی‌های رمزارز اگر می‌خواهند در آینده هم بازیگران این عرصه باشند، لازم است که تمرکز بیشتری بر مسائل حقوقی داشته باشند و از طریق تعامل پیوسته، زمینه توسعه مقررات در این حوزه‌های نو را فراهم کنند.

لازم است که صرافی‌های رمزارز نسخه‌های آماده‌ای برای تنظیم‌گری این فضا داشته باشند؛ چراکه اگر به انتظار بنشینیم تا ببینیم برایمان چه می‌نویسند، مطمئن باشیم که اتفاقات خوبی رخ نمی‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.