راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به معروف‌ترین کیف پول‌های دیجیتال در دنیا و آینده آن / بهار کیف پول‌های الکترونیکی؛ فصل جدید پرداخت در ایران

روزبه‌روز تعداد افرادی که از تلفن‌های هوشمند، برای کارهای روزمره خود استفاده می‌کنند، بیشتر می‌شود. استفاده از کیف پول‌ها یا والت‌های دیجیتالی از جمله آنهاست. این کیف پول‌ها شما را از حمل پول نقد بی‌نیاز کرده و به شما امکان می‌دهد تا در هر مکان و زمانی، به‌راحتی خریدهای خود را انجام دهید. کیف پول دیجیتال، در واقع نسخه دیجیتالی کیف پول‌هایی است که با خود حمل می‌کنید. این کیف پول‌ها، تمامی اطلاعات مربوط به پرداخت‌های شما را در خود جای می‌دهند، بنابراین به‌سادگی می‌توانید خریدهای خود را انجام دهید. حتی اگر کسب‌و‌کاری مختص خود دارید، قادر خواهید بود تا با این کیف پول‌های دیجیتال، علاوه بر ایجاد سهولت در خرید مشتریان، پرداخت‌های آنها را نیز تأیید کنید.

اکثر کیف پول‌های دیجیتال از طریق اپلیکیشن‌‌ها در گوشی شما کار می‌کنند. این برنامه‌ها، خریدهای شما را از طریق رمزنگاری و گواهی‌‌نامه‌های دیجیتالی برای امنیت فرایندهای پرداخت از مصرف‌کننده به فروشنده، تأیید می‌‌کنند. کیف پول‌های‌ دیجیتال، روش ایده‌آلی را برای پرداخت‌های آنلاین و آفلاین فراهم می‌آورند. به کمک یک کیف پول دیجیتال، امکان انجام خریدهای آنلاین، رزرو پرواز، دریافت وام، انتقال وجه، پرداخت‌های فروشگاهی و غیره فراهم می‌شود. همچنین می‌توان ارزهای دیجیتال را از یک حساب بانکی برداشت کرد یا به کاربر دیگری انتقال داد. در دنیای امروز از روش‌های مختلفی برای انجام پرداخت‌ها استفاده می‌شود که در این نوشتار، نگاهی به معروف‌ترین آنها خواهیم داشت.

روش‌های رایج و شناخته‌شده پرداخت دیجیتال در دنیا:

  1. پی‌پال (PayPal): پی‌پال محبوب‌ترین کیف پول فعال در دنیاست. این شرکت آمریکایی، یکی از بزرگ‌ترین پردازشگرهای پرداخت در جهان است. با پی‌پال می‌توانید با داشتن تنها یک حساب، وجه خود را ارسال، خرج و مدیریت کنید.
  2. سامسونگ‌پی (Samsung Pay): سامسونگ یک شرکت چندملیتی کره‌ای بوده که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان طیف وسیعی از لوازم الکترونیکی خانگی است. سامسونگ مجموعه‌ای از خدمات مالی را از طریق Samsung Pay ارائه می‌دهد که کاربران می‌توانند برای پرداخت‌ها و دریافت پاداش و امتیاز، از آن استفاده کنند.
  3. اپل‌پی (Apple Pay): اپل‌پی یک سرویس پرداخت موبایلی و کیف پول دیجیتال توسط شرکت آمریکایی اپل است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا به‌صورت حضوری، در برنامه‌های آی‌اواس و در وب‌پرداخت‌ها، عملیات پرداخت خود را انجام دهند. پشتیبانی وب Apple Pay فقط به مرورگر سافاری محدود می‌شود و در iPhone ،Apple Watch ،iPad و Mac پشتیبانی می‌شود.
  4. پی‌تی‌ام (Paytm): پی‌تی‌ام، یک سیستم کیف پول مستقر در هند است که سیستم‌های پرداخت تجارت الکترونیک و تراکنش‌های مالی را امکان‌پذیر می‌سازد.
  5.  آمازون‌پی (Amazon Pay): آمازون‌پی، یک سرویس پردازش پرداخت آنلاین است که در سال 2007 راه‌اندازی شد. این سرویس متعلق به شرکت آمریکایی آمازون است و از وب‌سایت همین شرکت استفاده می‌کند. آمازون‌پی در وب‌سایت‌های تجاری، گزینه‌ای را برای پرداخت در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.
  6. گوگل‌پی (Google Pay): گوگل‌پی، یک پلتفرم کیف پول دیجیتال و سیستم پرداخت آنلاین بوده که توسط شرکت گوگل توسعه‌ یافته تا خریدهای درون‌برنامه‌ای و پرداخت‌های فوری (tap-to-pay) را در دستگاه‌های تلفن همراه پشتیبانی کند. این سرویس، کاربران را قادر می‌سازد تا با تلفن‌، تبلت‌ یا ساعت‌های اندرویدی خود، عملیات پرداخت را انجام دهند.
  7. فون‌پی (PhonePe): فون‌پی یک شرکت پرداخت دیجیتال است که دفتر مرکزی آن در بنگلور هند قرار دارد. برنامه PhonePe در آگوست 2016 فعال شد و اولین برنامه پرداختی بود که روی رابط پرداخت یکپارچه (UPI) ساخته شده است.

آینده کیف پول‌های دیجیتال


کیف پول‌های دیجیتال به کاهش تراکنش‌های کاغذی و کارتی کمک می‌کند. همچنین توکنیزاسیون، افزایش امنیت، پذیرش و تمایل بالای کاربران، استفاده از کیف پول‌های دیجیتال در آینده را افزایش خواهد داد. طبق گزارش جهانی پرداخت 2020، رشد کاربران کیف پول‌های دیجیتال از 2.3 میلیارد در سال 2019 به حدود چهار میلیارد در سال 2024 افزایش خواهد یافت و تراکنش‌های غیرنقدی جهانی از 708.5 میلیارد در سال 2019 به نزدیک به 1.1 تریلیون در سال 2023 خواهد رسید. در ایران نیز، طی سال‌های اخیر به‌کرات کلیدواژه‌های کیف پول الکترونیک در مقالات مختلف به چشم می‌خورد و در خصوص نسل جدید فناوری‌های نوظهور حوزه پرداخت صحبت می‌شد. اما به‌دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم، آشنایی پایین کسب‌وکارها و نبود قوانین مشخص و تدوین‌شده در این حوزه، تا به امروز شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیری نبودیم. اما رفته‌رفته با درک بیشتر قانون‌گذاران از فرصت‌های موجود در این بخش از صنعت و آشنایی و اعتماد کسب‌وکارها نسبت به این موضوع، تحولاتی در حال شکل‌گیری است.

ما هم در ایران و در حوزه‌های مختلف کسب‌وکاری، از جمله حمل‌ونقل، فروشگاه‌های اینترنتی، اپراتورهای تلفن همراه و غیره شاهد شکل‌گیری پرداخت‌های خرد مبتنی بر کیف پول هستیم. حتی بانک‌ها در حوزه پرداخت‌های خرد، با هدف کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری، مجبور به جایگزینی روش‌های قدیمی با پرداخت‌های مبتنی بر کیف پول شده‌اند. قانون‌گذار نیز در این بخش اقدام به تهیه دستورالعمل‌ها، ضوابط و چهارچوب‌های قانونی کرده که البته برای رسیدن به‌ سرعت پیشرفت صنعت فین‌تک، راه طولانی در پیش دارد.

از جمله شرکت‌های پیشرو در این حوزه، می‌توان به شرکت تجارت الکترونیک بهار، اشاره کرد که کسب‌وکاری فعال در زمینه فناوری‌های مالی است و توانسته با بهره‌مندی از سیستم اختصاصی بانکداری متمرکز (Core Banking) خود، خدمات و راهکارهای گوناگونی را در حوزه کیف پول دیجیتالی در اختیار سازمان‌‌ها و کسب‌وکارها قرار دهد، تا جایی که امروزه یکی از بزرگ‌ترین تلکام‌های کشور در حال جایگزینی و راه‌اندازی کیف پول دیجیتال شرکت بهار برای ارائه خدمات به مشتریان خود است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.