راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ربات آلفا در غرفه انتشارات گرایش تازه در نمایشگاه کتاب چه می‌کند؟ / غرفه‌داری با هوش مصنوعی

ربات آلفا، ربات سفارشی شده است که علاوه بر قابلیت‌های بانکی در غرفه جی‌اس‌اس در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب هم به کار گرفته شده. هوش مصنوعی به ربات آلفا حیات بخشیده و موارد استفاده از آن را گسترش داده است.

به گفته علی رنجبر مدیر پروژه ربات، در ابتدا شرکت گرایش تازه کیش تصمیم گرفت که آلفا با ظرفیت‌های گوناگونش را به یک ربات بانکی تبدیل کند. برای همین جی‌اس‌اس دستگاه‌هایی مانند پایانه پرداخت برای انجام تراکنش‌های بانکی  با استفاده از کارت ، دستگاه پرینتر صدور آنی کارت و دیگر ماژول‌های لازمه را به ربات اضافه کرد و یک اپلیکیشن مخصوص بانکی نیز برای آلفا تهیه و عرضه کرد. 

رنجبر در خصوص نرم‌افزار مختص بانکی توضیح داد: «این اپلیکیشن خدمات اصلی بانکی مانند اعلام موجودی، انتقال وجه، پرداخت قبوض، خرید شارژ ، پرداخت عوارض خروج از کشور ، صدور آنی کارت هدیه با متن و طرح دلخواه و همچنین سرویس های مبتنی بر کارت ملی هوشمند را ارائه می‌دهد.» 

رنجبر درباره ویژگی‌های هوش مصنوعی ربات آلفا توضیح داد: «آلفا چهره مشتریان را تشخیص می‌دهد و با آنها تعامل می‌کند. آلفا با استفاده از تکنولوژی NLP این درک را دارد که به سؤالات در مورد اطلاعات عمومی (وضیعت آب‌وهوا، مسیریابی امکان خاص مثل مکان‌های توریستی و ایستگاه‌های مترو و…) و تخصصی مشتریان (نحوه دریافت کارت هدیه ، شرایط افتتاح حساب، جدیدترین خدمات بانکیو..) پاسخ دهد.»


حضور ربات آلفا در نمایشگاه کتاب


جی‌اس‌اس در کنار ارائه راهکارهای نوین در زمینه صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیکی، انتشارات خود را از سال 1379 تأسیس کرد، انتشارات جی‌اس‌اس امسال در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب به همراه ربات آلفا حاضر شده است. به گفته رنجبر، ربات آلفا این بارمخصوص نمایشگاه کتاب طراحی و سفارشی‌سازی شده است.

او ادامه داد: «ربات آلفا با اپلیکیشن مخصوص نمایشگاه کتاب، امکان خرید آنی از انتشارات جی‌اس‌اس را فراهم می‌کند، مشتری می‌تواند از آلفا درباره کتاب‌ها و موجودی آنها سؤال کند و یا خودش از لیست کتاب‌ها، کتاب مد نظرش را لمس و انتخاب کند. پس از انتخاب کتاب، اطلاعات کتاب برای خریدار نمایش داده شود. در این مرحله آلفا اطلاعات کتاب و خلاصه‌ای از آن را برای مشتری توضیح می‌دهد» به گفته او، تمام کتاب‌های انتشارات گرایش تازه به دو صورت صوتی و چاپی در دسترس است.

او در خصوص نحوه سفارش با ربات آلفا توضیح داد: «حتی اگر کتابی در غرفه نمایشگاه موجود نبود، مشتری با واردکردن اطلاعات از قبیل شماره‌تلفن، آدرس، کد پستی، می‌تواند کتاب‌های مورد نظرش را خریداری کند. بعد از تکمیل خرید و نمایش قیمت، مشتری باید به‌وسیله ترمینال پرداخت که در جلوی ربات تعبیه شده، وجه را از طریق کارت بانکی پرداخت کند.» به گفته او، ربات آلفا تمام کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب را پشتیبانی می‌کند.

او ادامه داد: «بعد از پرداخت، پیامکی با مضمون اطلاعات سفارش مانند: شماره پیگیری و تاریخ دریافت کتاب برای مشتری ارسال می‌شود. خریدار با واردکردن کد پیگیری در وب‌سایت انتشارات گرایش تازه، می‌تواند از وضعیت سفارش آگاه شود.همچنین قابلیت دریافت عکس از مشتری برای تشخیص چهره حین سفارش کتاب وجود دارد.»

او با بیان اینکه ربات آلفا دارای تکنولوژی Face Recogniation است گفت: «با استفاده از عکسی که در حین سفارش از خریدار گرفته شده است مشتری در هر مکانی از سطح شهر که آلفا را دید، می‌تواند از او درباره سفارش مورد نظر سؤال کند، در این شرایط نیاز به کد پیگیری نیست و آلفا از چهره فرد،اطلاعات لازم را در خصوص سفارش مشتری ارایه می‌کند.»

او در ادامه یادآوری کرد که ربات آلفا خدمات مربوط به بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب را هم ارائه می‌دهد؛ آدرس سامانه مجازی نمایشگاه کتاب در ربات آلفا تعریف شده و خریداران کتاب با انتخاب منوی مربوط، می‌توانند خرید اینترنتی انجام دهند.

او در پایان صحبت‌هایش به یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های ربات آلفا اشاره کرد و گفت: «ربات آلفا با قابلیت مسیریابی، نشانی غرفه‌های انتشارات‌ موجود در نمایشگاه را داراست و اگر شما  از او نشانی هریک از انتشارات را بپرسید، او شما را تا محل مورد نظرتان راهنمایی می‌کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.