راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا سقوط ارزش رمزارزها نشانگر یک فروپاشی مالی بزرگتر است؟

کسری حسنی / با توجه به سقوط اخیر بازار رمزارزها و از دست رفتن نزدیک به 2 تریلیون دلار در این بازار، یک سوال مهم به وجود آمده که آیا رمزارزها می‌توانند سبب کاهش رشد اقتصادی گسترده‌تری شوند؟

شاید فکر کنید که این نگرانی‌ها برای یک بازار نسبتا نوپا، زیاده‌روی است اما همین بازار در حال حاضر در میان عموم مردم و همچنین تبلیغات کمپانی‌های بزرگ نقش مهمی ایفا می‌کند و این موضوع چندان دور از ذهن نیست. ماه گذشته، کمپانی سرمایه‌گذاری فیدلتی که بزرگترین ارائه‌دهنده خدمات بازنشستگی ایالات متحده است، اعلام کرد که از امسال مردم می‌توانند در حساب‌های مربوط به پس انداز دوران بازنشستگی خود، بیت‌کوین نگهداری کنند. سوال ابتدای متن همچنین به بحران مالی سال 2008 اشاره دارد. در آن زمان افت ارزش در بازار مسکن، ایالات متحده را وارد رکود عمیقی کرد و برای مدت کوتاهی سیستم مالی جهانی را تهدید کرد. با همه این اتفاقات، همچنان سرایت افت ارزش رمزارزها به سایر جنبه‌های اقتصادی دور از ذهن است.

جاشوا گانز، اقتصاددان دانشگاه تورنتو اعلام کرده که بیشتر بانک ها و سایر موسسات مالی به شکل محدودی در معرض نوسانات رمزارزها قراردارند چراکه بسیاری از آنها به تازگی کار بر روی این حوزه و پذیرش آن را آغاز کرده‌اند. به گفته او، بسیاری از بانک‌ها دارای بخش رمزارزی نیز هستند اما هیچ بانک یا موسسه‌ای ریسک شرط بندی روی آنها را قبول نمی‌کند.

بر اساس داده‌های CoinGecko که یک شرکت جمع‌آوری داده‌های رمزارزی است، ارزش کل بازار رمزارزها در ماه نوامبر 2021، بالغ بر 3.1 تریلیون دلار بود و این رقم در روز 16 می به 1.3 تریلیون دلار کاهش یافت. قیمت بیت‌کوین بیش از نیمی از بالاترین قیمت خود کاهش یافته است. لونا تقریباً بی ارزش است و TerraUSD، در وضعیت متزلزلی قرار دارد. تتر، توکنی که به دلیل ثبات قیمتش اهمیت زیادی دارد، هفته گذشته نیاز به نجات فوری داشت.

در نظر داشته باشید که بازار رمزارزها هنوز در مقابل بازارهایی چون املاک و مستغلات و طلا بسیار ضعیف و کوچک است. ارزش بازار املاک ایالات متحده در سال گذشته حدود 43.4 تریلیون دلار و ارزش کل بازار طلا حدود 10 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود اما رمزارزها در مقایسه با سایر دارایی‌ها می‌توانند یک اثر روانی قابل توجه ایجاد کنند. این اثر زمانی تشدید می‌شود که به عنوان مثال قیمت سایر دارایی‌ها مثل سهام کاهش یابد و افزایش نرخ بهره ایالات متحده، اقتصاد را دچار کمی مشکل کند.

به گفته الی نوام، اقتصاددان مدرسه بازرگانی کلمبیا، هم‌آیندی این اتفاقات بر احساس بدبینی می‌افزاید بنابراین مردم در تصمیمات اقتصادی و تجاری دیگر خود، این اتفاقات را در نظر می‌گیرند. او در ادامه افزود: «بسیاری از این افت قیمت‌ها در واقع بازگشت به قیمت واقعی، به دلیل ارزش‌گذاری غیرواقعی هستند اما با این وجود تاثیر آنها غیر قابل انکار است.»

 نوسانات قیمت رمزارزها پدیده جدیدی نیست اما تفاوتی که این بار حائز اهمیت است، ظهور انواع جدیدی از دارایی‌ها هستند که حتی با بیت‌کوین و اتریوم تفاوت دارند.

ان‌اف‌تی‌ها سال گذشته به عنوان راهی برای سرمایه‌گذاری در هنرهای دیجیتال و کلکسیون‌ها شروع به کار کردند اما در یک تغییر شدید، تعداد حساب‌هایی که به طور فعال خرید و فروش ان‌اف‌تی‌ها را انجام می‌دهند، امسال بیشتر از نصف کاهش یافته است. در دستی دیگر استیبل‌کوین‌ها در سال گذشته با واکنش‌های مثبتی روبه‌رو شدند. استیبل‌کوین‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ارزش ثابتی مانند 1 دلار داشته باشند تا معاملات را تسهیل کنند و به عنوان یک پناهگاه امن عمل کنند. هر استیبل کوین مانند لونا یا تتر دارای ارزش متفاوتی است.

متی گرینسپن، مدیر عامل کمپانی کوانتوم، اعلام کرده است که در روزهای آتی نحوه عملکر استیبل‌کوین‌ها در خطر است. گرینسپن با اشاره به امور مالی غیرمتمرکز یا محصولات مالی با استفاده فناوری بلاکچین گفت: «کل بازار DeFi برمبنای این است که یک استیبل‌کوین می‌تواند در برابر دلار ثابت بماند. نوسان استیبل‌کوین‌ها می‌تواند به معنای زیرسوال رفتن بسیاری از مشاغل، استارت‌آپ‌ها و پروژه‌ها باشد.»

طبق اطلاعات LinkedIn، آگهی‌های شغلی همراه با عبارت‌های رمزارز، بلاکچین به شدت در حال کاهش است. سهام صرافی رمزارز کوین‌بیس در حال سقوط است و این کمپانی به سپرده‌گذاران هشدار می‌دهد که در صورت اعلام ورشکستگی صرافی، دارایی‌های آن‌ها محافظت نمی‌شود.

گرینسپن در ادامه افزود: «با این وضعیت بسیاری از استارتاپ‌ها از بین می‌روند و در این میان نرخ شکست استارت‌اپ‌ها چیزی حدود 95 درصد است.»

در مقابل تفاسیر و نظارت گرینسپن، گانز اعلام کرد که این حکایات از خسارت‌ها او را غافلگیر نمی‌کند و او انتظار تلفات گسترده اقتصادی را ندارد. با همه اینها، گانز در ادامه افزود که سرایت سقوط رمزارزها زمانی محتمل است که افراد زیادی برای امور مربوط به رمزارزها، وام‌ گرفته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.