راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از نئوبانک فردا رونمایی شد / اولین محصول مشترک یک بانک و یک شرکتICT

ظهر روز گذشته، دوشنبه بیست و ششم اردیبهشت‌ماه، مراسم رونمایی از نئوبانک فردا، محصول مشترک بانک ایران‌زمین، هلدینگ های‌وب و مجموعه آرمان وفاداری آریا (آوا) برگزار شد. نوید رجایی‌پور، مدیرعامل این نئوبانک، فرهاد اینالولی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین و عضو هیئت‌مدیره نئوبانک فردا و جمعی از مدیران و اعضای هیئت عامل این نئوبانک نیز در این نشست خبری حضور یافتند. بانک هوشمند فردا از امروز در دسترس کاربران است و امکان نصب و افتتاح حساب دارد.

نوید رجایی‌پور، مدیرعامل بانک هوشمند فردا در ابتدای نشست بیان کرد: «ما در شرکت ‌های‌وب به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای کشور زمان زیادی را به تلاش برای ارائه خدماتی با محوریت امور بانکی به مشتریان اختصاص دادیم؛ اما متأسفانه با پیچیدگی‌هایی که بانک‌های کوچک و بزرگ در این مسیر دارند چنین شرایط مهیا نشد. تا اینکه ما خودمان برای بهینه‌سازی مسیر سرمایه‌گذاری‌های مختلفی انجام دادیم و دیدیم در بانک ایران‌زمین بستری مناسب برای همکاری و ارائه خدمات بانکی در این حوزه و همه سامانه‌های لازم برای پوشش نیاز و خواسته‌های ما فراهم است.»

او ادامه داد: «ثمره فعالیت‌های مشترک ما تأسیس شرکتی به نام آوای فناوری و نوآوری هوشمند فردا بود. هلدینگ های‌وب و بانک ایران‌زمین با همراهی یکدیگر تصمیم گرفتند وارد حوزه نئوبانک در ایران شوند. بانک هوشمند فردا اولین بانکی بود که نه در فضای بانک بلکه در فضای بیرون از بانک شکل گرفت و این مسئله نئوبانک فردا را از بقیه متمایز می‌کند.»

رجایی‌پور با بیان اینکه نسخه اولیه اپلیکیشن بانک هوشمند با نام آلفا در دسترس همگان قرار می‌گیرد، توضیح داد: «در حال حاضر برنامه‌ای برای برندینگ و تبلیغات بر روی نسخه آلفا نداریم و این نسخه بیشتر میان پرسنل هلدینگ شرکت‌های پارتنر استفاده خواهد شد؛ اما به طور کل تمام سرویس‌هایی که یک نئوبانک جاری در ایران ارائه می‌دهد و حتی بیشتر توسط بانک ایران‌زمین در اختیار نئوبانک فردا در دسترس است.»

نوید رجایی‌پور

او در خصوص نسخه آلفا توضیح داد: «ما نیاز داریم که تست‌های نئوبانک را در سطح گسترده‌تر انجام دهیم؛ اما برای جذب ترافیک بزرگ منتظر هستیم دو یا سه ارزشی که با سرویس‌های جاری در کشور متفاوت است را بر روی نئوبانک پیاده کنیم که پیش‌بینی ما در مورد بازه زمانی مورد نیاز برای این امر حدود سه ماه است.»

مدیرعامل نئوبانک فردا اعلام کرد: «یکی از خدماتی که نئوبانک فردا از طریق های‌وب در اختیار عموم قرار می‌دهد این است که خدمات های‌وب بر روی این پلتفرم با نرخ سال گذشته محاسبه می‌شود.»

رجایی‌پور گفت: «برای این نئوبانک آینده روشنی متصور هستیم چرا که استراتژی ما ارائه مجموعه‌ای از خدمات به کاربران است؛ نه فقط خدمات بانکی. ما در های‌وب الان در تمام روستاهای کشور اپراتور اول هستیم یعنی اپراتورهای موبایل از ما رومینگ می‌گیرند. این مسئله این امکان را به ما می‌دهد در مناطق محروم و دورافتاده سرویس‌های جذابی برای ارائه به روستاییان و شهرهای دور از پایتخت داشت باشیم.»

او ادامه داد: «ما در تلاش برای جذب شرکایی هستیم که در این حوزه به خصوص در حوزه‌های فین‌تک، لندتک و… فعالیت می‌کنند.»

رجایی‌پور در ادامه جهت معرفی اعضای هیئت‌مدیره نئوبانک فردا عنوان کرد: «در حال حاضر فرهاد اینالویی، از طرف بانک ایران‌زمین، رئیس هیئت‌مدیره نئوبانک، میری مدیرعامل و سهام‌دار عمده هلدینگ های‌وب به عنوان نایب‌رئیس هیئت‌مدیره نئوبانک فردا، امین‌رضا ریاضتی از مجموعه آوا و فارسی از بانک ایران‌زمین به عنوان عضو، اعضای هیئت‌مدیره نئوبانک فردا را تشکیل می‌دهند.»

در حال حاضر نئوبانک فردا از دوازده سرویس بانک ایران‌زمین استفاده می‌کند؛ اما به گفته فرهاد اینالویی، رئیس هیئت‌مدیره بانک فردا در حال حاضر صد سرویس آماده برای پیاده‌سازی در نئوبانک فردا در بانک ایران‌زمین وجود دارد.

رجایی‌پور در توضیح خدماتی که در حال حاضر در نئوبانک فردا قابل ارائه است توضیح داد: «افتتاح حساب اولین مرحله ورود به نئوبانک فرداست که بر اساس روش‌های احراز هویتی کاملاً قابل دفاع طراحی شده است، بعد از احراز هویت فرد کارت خود را دریافت می‌کند و بعد از آن می‌تواند رمز کارت خود را تغییر دهد، انتقال وجه داشته باشد و کارت هدیه دریافت کند به علاوه خرید شارژ و بسته اینترنت و پرداخت قبض و مجموعه‌ای از خدماتی که روال عادی هر نئوبانکی است. به علاوه این‌ها ما ابزاری داریم برای رجیستری کاربران اپراتور های‌وب، ارائه خدمات بازار سرمایه با کمک کارگزاری‌ها، مجموعه‌ای از خدمات لندتک و خدمات بیمه هوشمند ایران که برای ارائه در نئوبانک فردا در دسترس هستند.»

رجایی‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا نئوبانک فردا برنامه‌ای برای ارائه پیشنهاد به کاربران بر اساس میزان نقدینگی موجود در حسابشان دارد یا خیر توضیح داد: «واقعیت این است که ما بر روی این مسئله برنامه‌ریزی کردیم و دو تجربه بزرگ داریم که این سرمایه‌گذاری‌های مشترک را تقویت می‌کند. یک تجربه بزرگ در هلدینگ های‌وب است که سال‌ها بر داده‌های کاربران تمرکز کردیم و بیشترین فروشمان نیز در ساله‌های اخیر با داده‌کاوی‌هایی که بر روی BI مجموعه داشتیم بوده است و این داده‌کاوی ما بسیار حساس و مهم است. تجربه دیگر تیز در مجموعه آوا بانک ایران‌زمین و موضوعات مربوط به BI خود بانک است. ما در مجموعه های‌وب درگذشته نه‌چندان دور نیز سرمایه‌گذاری‌های خوبی بر هوش مصنوعی داشته‌ایم و به این دلیل که ما اپراتور دوربین‌های جاده‌ای کل کشور هستیم و در حال حاضر تعداد این دوربین‌ها به دو هزار عدد می‌رسد با کمک داده‌هایی که از این طریق به دست می‌آوریم با استفاده از یادگیری ماشین عملیات داده‌کاوی کار می‌کنیم. این برنامه‌ها در حال حاضر عملیاتی هستند با گرفتن تأییدیه آن‌ها را وارد بازار می‌کنیم. به این طریق می‌توانیم بانک را برای کاربران خود شخصی‌سازی کنیم.»

ریاضتی، عضو هیئت‌مدیره نئوبانک فردا نیز در خصوص توسعه بازار و افزایش تعداد کاربران توضیح داد: «با توجه به اینکه اصل و اساس اینکه ما به سمت شرکت‌هایی رفتیم از سمت آوا که دارای بازار هدف خاص خود هستند این بود که بخشی از آن بازار را برای خود حفظ کنیم و از این مقبولیتی که افراد با استفاده از برند شرکت‌های پارتنر ما از آن‌ها به دست آورده‌اند استفاده کنیم. این به این معنی نیست که محصول ما فقط مختص به یک جامعه هدف خاص است.»

امین‌رضا ریاضتی

رجایی‌پور در پاسخ به سؤال خبرنگار راه پرداخت مبنی بر اصلی‌ترین مزیت رقابتی نئوبانک فردا توضیح داد: «مزیت رقابتی ما یک سرویس باندلینگ است که جزئیات آن را در آینده توضیح خواهیم داد؛ اما نمونه این خدمت که ما از آن به عنوان اصلی‌ترین مزیت رقابتی خود یاد می‌کنیم در دنیا مثلاً در فرانسه توسط اپراتور اورنج ارائه می‌شود که ما در ایران نمونه جذاب‌تر آن را پیاده‌سازی خواهیم کرد.»

او در پاسخ به سؤال خبرنگار هفته‌نامه کارنگ در خصوص خدمات نئوبانک برای کسب‌وکارها نیز عنوان کرد: «به این جهت که خودمان در بازار تحت فشار بودیم و از بانک‌ها جواب خوبی نمی‌گرفتیم با اینکه گردش مالی مناسبی داریم و این گردش مالی برای بانک‌ها جذاب است این نیاز کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها به یک خدمت خوب بانکی را بررسی و راه حلی را برای این مسئله به کمک بانک ایران‌زمین طراحی کردیم که در این نئوبانک به کسب‌وکارها ارائه می‌شود. این نیازها شامل نیازهای فنی و خدماتی و به عبارتی میکروفایننس است.»

رجایی‌پور در خصوص برنامه‌های نئوبانک در حوزه لندتک نیز عنوان کرد: «ما در تلاش هستیم با همکاری همه بازیگران و فعالان حوزه لندتک در کشور و همچنین با کمک سرمایه‌گذاری‌های مشترک شرکت آوا بهترین و به‌روزترین خدمات را در حوزه لندتک به کاربران خود ارائه دهیم.»

در انتهای این نشست ریاضتی در خصوص این رونمایی توضیح داد: «ما امسال در بانک ایران‌زمین نظیر چنین شرکت مشترکی را باز هم خواهیم داشت و استراتژی آن نیز مشخص است. او ادامه داد اصلی‌ترین مسئله ما استفاده کاربران از خدمات ماست و نمودارهای تعداد دانلود در اولویت ما نیست. تلفیق خدمات مخابراتی، بانکی و پرداختی با لیزینگ و بیمه و لندتک مأموریت اصلی بانک فرداست. همین تعدد و تنوع خدمات از مزیت‌های اصلی نئوبانک فردا است.»

فرهاد اینالویی نیز در توضیح دلیل مشارکت بانک ایران‌زمین و اهداف این مشارکت برای طراحی و ارائه نئوبانک فردا عنوان کرد: «هدف اصلی ما فروش بیشتر است و شکی در این نیست. سیستم بانکی نمی‌تواند به همه مشتریان خدمات اختصاصی ارائه دهد بنابراین در مشارکت خود یا نئوبانک‌ها به دنبال این خدمات اختصاصی به مشتریان می‌رود و این امر هم فروش ما را افزایش می‌دهد و برای مشتریان دل‌بستگی به این برند ایجاد می‌شود.»

فرهاد اینالویی

اینالویی در خصوص SLA سرویس نئوبانک و نحوه ضمانت خدمات توسط نئوبانک فردا نیز عنوان کرد: «معماری ما در بانک ایران‌زمین به گونه است که خدمات به موبایل بانک و اینترنت بانک از همان بستری ارائه می‌شود که خدمات به نئوبانک نیز ارائه می‌شود و این نوعی ضمانت بزرگی برای تداوم خدمات نئوبانک فردا است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.