راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شوک بانک مرکزی به پلتفرم‌های اعتبارسنجی / رنج انحصار

بانک مرکزی در آخرین اقدام، به مؤسسه اعتبارسنجی رتبه‌بندی ایران دستور داده، به همکاری خود با نمایندگان فروش پایان دهد. این مؤسسه هم طی یک نامه به شرکت‌های مختلف پایان همکاری خود را اعلام کرده است. این در حالی است که مؤسسه اعتبارسنجی به‌نوعی تنها مؤسسه اعتبارسنجی است و این انحصار وابستگی شدیدی را شکل داده و اکنون با این اقدام تعداد زیادی از شرکت‌ها و نمایندگی‌های فروش سرویس اعتبارسنجی بلاتکلیف مانده‌اند.

شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران در هفته جاری یعنی روز 24 اردیبهشت‌ماه طی یک نامه به شرکت‌ها و نمایندگی‌های ارائه سرویس اعتبارسنجی اعلام کرد:«پایان همکاری»

این شرکت دلیل این قطع همکاری را دستوری عنوان کرده که از سوی بانک مرکزی به این موسسه ابلاغ شده است.

این اعلام پایان همکاری شوک بزرگی برای شرکت‌ها بود چراکه شرکت‌های این حوزه برای اعتبارسنجی به تنها شرکت اعتبارسنجی که می‌توانند مراجعه کنند، همین مؤسسه است و هیچ شرکت اعتبارسنجی دیگری در ایران به این معنا وجود ندارد.

نکته اصلی اینجاست برخی شرکت‌ها و نمایندگان فروش در حوزه اعتبارسنجی قرارداد پنج‌ساله با موسسه اعتبارسنجی داشتند که تنها سه سال از این مدت گذشته و با وجود قرارداد عملا پایان همکاری رقم خورده است.

در حال حاضر نیز بسیاری از این شرکت‌ها هیچگونه اطلاع قبلی از این تصمیم نداشتند و به ناگاه با آن مواجه شدند.

گفتنی است در نامه‌ای که شرکت رتبه بندی به شرکت‌ها و نمایندگی‌ها ارسال کرده تاکید شده است که بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی مبنی بر عدم توجیه استفاده از خدمات نمایندگان فروش برای توسعه بازار اعتبارسنجی و دستور فوری بانک مرکزی برای پایان همکاری با نمایندگان فروش اقدام شده است.

بنابراین بانک مرکزی معتقد است که استفاده از خدمات نمایندگان فروش برای توسعه بازار اعتبارسنجی توجیه ندارد و به نظر نمی‌رسد تصمیم به قطع همکاری به دلیل اشکال فنی و موقتی اتفاق افتاده باشد.

واقعیت آن است در حال حاضر شرکتی که تمامی امور مربوط به اعتبارسنجی و رتبه‌بندی را انجام می‌داد، با یک نامه همکاری خود با نمایندگان فروش را قطع کرده است و با توجه به انحصاری بودن این سرویس هیچ راهکار جایگزینی وجود ندارد.


درخواست برای لغو مصوبه


از طرفی دیگر امروز حسین اسلامی رئیس نصر تهران در نامه‌ای خطاب به معاونت نظارت بانک مرکزی این تصمیم را بدون در نظر گرفتن عواقب آن دانسته است و خواستار لغو این ابلاغیه شد. در بخشیداز این نامه آمده است:«نمایندگان فروش با ایجاد سکوهای مختلف اینترنتی و توسعه زیرساخت ارائه سرویس در بستر شبکه پرداخت و برنامک‌های فین‌تکی و بسیاری از پنل‌های اختصاصی به شرکت‌ها و اصناف و همچنین ارائه این خدمات به اشخاص حقیقی به منظور بررسی وضعیت اعتباری خود نه‌تنها سهم شایانی در توسعه استفاده از این خدمات داشته‌اند بلکه در نهایت به کنترل وضعیت و بهبود رتبه اعتباری افراد خواهد انجامید. اخذ چنین تصمیمی بدون در نظر گرفتن عواقب آن برای کسب و کارهایی که در این زمینه سرمایه گذاری کرده‌اند ضمن اینکه به لحاظ حقوقی و با توجه به قرارداد فعال نمایندگان با شرکت مشاور رتبه‌بندی محل اشکال است موجبات سردرگمی برای دریافت کنندگان خدمات شده و با حذف کانال‌های ارتباطی دریافت گزارش‌های اعتباری در شبکه بزرگ استفاده کنندگان از این خدمات زمینه شکل گیری انحصار در این صنعت خواهد شد.»

در بخش دیگر این نامه از معاونت نظارت بانک مرکزی درخواست شده است دستور تجدید نظر در این مورد صادر شود و در صورت لزوم و صلاحدید جلساتی برای بررسی جوانب مختلف عمر از ابعاد کارشناسی با حضور نمایندگان این صنعت برگزار شود

با وجود این بانک مرکزی هنوز هیچ توضیحی در خصوص این تصمیم نداده، گرچه در متن نامه به شرکت‌ها پایان همکاری آمده که توجیه استفاده از خدمات نمایندگان فروش وجود ندارد اما توضیحاتی در این باره اعلام نکرده که طی چه اشکالات و ایراداتی چنین اقدامی صورت گرفته است.

1 دیدگاه
  1. علی امیری می‌گوید

    اگر جلو انحصار طلبی در بانک مرکزی گرفته نشه فردا روز شاهد بلائی خواهيم بود که اداره نظام های پرداخت براحتی سر پرداخت يارها اورد. نابودشون کرد و برای کارت به کارت بازار درست کرد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.