راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چاپ سوم مبانی بلاکچین با حمایت نوبیتکس منتشر شد

انتشارات راه پرداخت چاپ سوم کتاب «مبانی بلاکچین» به قلم دنیل درشر را با ترجمه‌ سیاوش تفضلی و حمایت نوبیتکس منتشر کرد. درشر متخصص بانکداری باسابقه‌ای است که در شماری از بانک‌ها در حوزه امنیت تجارت الکترونیکی سمت داشته و اخیراً بر مباحثی چون اتوماسیون، یادگیری ماشین و کلان‌داده‌ها در بافتار روند امنیتی تمرکز کرده است. او دارای درجه‌ دکتری در اقتصادسنجی و کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر است.

«مبانی بلاکچین» در سال 2017 منتشر شد، نقدهای مثبتی دریافت کرد و خیلی زود در شمار صد کتاب پرفروش آمازون قرار گرفت. تجربه‌ کاری و دانش مرتبط باعث شده است که درشر بتواند در این کتاب بدون استفاده از اصطلاحات کامپیوتری گیج‌کننده مربوط به کدنویسی یا امثال آن، با بهره‌گیری از استعاره و تصاویر ملموس مخاطب را با اصول اولیه فناوری بلاکچین آشنا کند یا به تعبیر یکی از منتقدان باعث شده «مبانی بلاکچین» همان چیزی باشد که باید باشد.

درشر در 25 بخش مختصر و مفید اصول اولیه‌ بلاکچین را تشریح می‌کند و میان کتاب‌های کاملاً فنی در حوزه بلاکچین یا کاملاً تخصصی حوزه تجارت ربط و پیوندی ایجاد می‌کند. نویسنده با بیان محدودیت‌های سیستم‌های متمرکز شروع می‌کند و با بیان ضرورت طراحی ساختاری توزیع‌شده ادامه می‌دهد. نمودارهای ارائه‌شده در کتاب به مخاطب کمک می‌کند هم مطالب را بهتر درک کند هم بهتر به خاطر بسپارد و به یاد آورد.

مخاطب مبتدی با خواندن این کتاب می‌تواند پیچیدگی ساختار بلاکچین را به خوبی درک کند و با چیستی بلاکچین، ضرورت و راه‌گشایی‌های آن، علت اشتیاق آتشین گروهی به بلاکچین و پتانسیل‌های آن، اجزای اصلی بلاکچین، نحوه کار این اجزا، نحوه تعامل این اجرا آشنا شود. همچنین می‌تواند با سناریوهای کاربردی اصلی این فناوری، محدودیت‌ها، علت این محدودیت‌ها و پیشنهاد‌هایی برای غلبه بر آن‌ها آشنا شود. این ویژگی‌ها «مبانی بلاکچین» را برای همه‌ی مخاطبان علاقه‌مند به آگاهی از چیستی، نحوه کار و تغییرات در جریان در سیستم مالی مرسوم بسیار خواندنی و آموزاننده می‌کند.

روابط عمومی نوبیتکس در بخش‌هایی از یادداشت حامی کتاب «مبانی بلاکچین» نوشته است: «نباید بلاکچین را محدود به رمزارزها کرد. بلاکچین می‌تواند شروع یک سری تحولات فناورانه باشد که شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور، نقشی شبیه نقش IT یا انفجار اطلاعات داشته باشد. بلاکچین قابلیت‌های بسیاری دارد که انتقال دارایی‌ها تنها یکی‌ از آن‌هاست. بلاکچین، فناوری آینده است و جهان ما را تغییر خواهد داد. در کتاب پیش رو، در رابطه با اصطلاحات و مبانی فنی بلاکچین، موارد نیاز به بلاکچین، شیوه کار بلاکچین، محدودیت‌های بلاکچین و راهکارهای غلبه بر آن‌ها و همچنین چشم‌انداز بلاکچین به‌تفصیل توضیح داده است.

این فناوری در کشورهای پیشرفته در حال باز کردن جای پای خود است و فعالان اقتصادی بیش از سایر افراد با سازوکار آن آشنا هستند، اما پذیرش آن در کشورهای کمتر توسعه‌یافته با موانعی روبه‌رو است که آگاهی‌بخشی در جهت شناساندن مزایای این فناوری، می‌تواند این موانع را از سر راه بردارد.»

همچنین رضا قربانی، مدیرمسئول انتشارات راه پرداخت، با تأکید بر وجه فلسفی بلاکچین در بخشی از یادداشت خود بر این کتاب نوشته است: «در سال‌های گذشته ما مراحل مختلفی از هایپ بلاکچین را پشت سر گذاشتیم. از اینکه بلاکچین قرار است همه مسائل ما، از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد را مدیریت کند گذشته‌ایم. بالا و پایین‌ها را دیده‌ایم و حالا کمی واقع‌بین‌تر به ماجرا نگاه می‌کنیم. نه تصور حل همه مسائل را داریم و نه تصور می‌کنیم بلاکچین یک شو پوچ توخالی است. بلاکچین هم مانند همه دست‌ساخته‌های بشری راه خودش را پیدا کرده است و ما می‌توانیم برای افزایش کیفیت زندگی روی آن حساب کنیم. بلاکچین را نباید صرفاً محدود به دنیای فناوری ببینیم. بلاکچین شیوه نوینی از نگاه کردن به مسائل را به ما آموزش می‌دهد. ما می‌توانیم با کمک بلاکچین مسائل همیشگی را به شیوه متفاوتی حل کنیم. مسئله اعتماد یکی از اساسی‌ترین مسائل تاریخ بشر است. نهادهای واسطه شکل گرفته‌اند که این مسئله را حل کنند و ما بتوانیم در کنار هم زندگی کنیم. درک بلاکچین که مدعی است می‌تواند جایگزین همه سیستم‌های اعتمادساز شود برای همه مردم لازم است. قاعدتاً زبان فنی بلاکچین بسیاری را می‌راند و باعث می‌شود نتوانیم با اصل موضوع ارتباط برقرار کنیم. به همین دلیل آزمون شیوه‌های متفاوت برای بیان فلسفه بلاکچین لازم و ضروری است.»

چاپ سوم «مبانی بلاکچین» هم‌اکنون در فروشگاه راه پرداخت در دسترس علاقه‌مندان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.