راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرویس PnL مزدکس؛ داشبوردی برای مدیریت سود و ضرر کاربران

مدیریت ریسک در معاملات،‌ از بنیادی‌ترین الزامات شروع یک سرمایه‌گذاری مطمئن است. این سرویس که با نام PnL یا داشبورد سود و ضرر نیز شناخته می‌شود، یک ابزار کاربردی برای کاربران پلتفرم‌های معاملاتی دارایی‌های دیجیتال است. یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران که توانسته این سرویس را به‌خوبی و با کیفیت بالایی پیاده‌سازی کند، مزدکس است. سرویس مدیریت سود و ضرر در مزدکس به کاربر این امکان را می‌دهد که در هر لحظه، تمامی آمار و ارقام مربوط به سبد دارایی خود را مشاهده کرده و بهترین تصمیم‌ ممکن را بگیرد.

داشبورد مدیریتی PnL از شروع کار با مزدکس و پس از واریز دارایی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و یک دید جامع نسبت به وضعیت دارایی‌های دیجیتال موجود در حسابش را ارائه می‌دهد. این داشبورد علاوه بر میزان کل دارایی و مقدار سود و ضرر، بیشترین میزان سود و ضرر کسب‌شده را نیز نمایش می‌دهد. همچنین در این داشبورد فهرست کاملی از رمزارزهای موجود در حساب کاربر به تفکیک سود و ضررهای هر کدام از آنها نشان داده می‌شود.

علاوه بر نمایش آمار و ارقام در قالب درصد و تفکیک آنها نسبت به رمزارزهای متفاوت، امکان نمایش نمودارهای شخصی‌سازی‌شده در این داشبورد وجود دارد. کاربران با انتخاب بازه زمانی مورد دلخواه، نموداری از وضعیت ارزش کل سبد دارایی‌های خود را مشاهده می‌کنند و می‌توانند سود و زیان دارایی‌های خود را به نسبت سایر شاخص‌های بازار مقایسه کنند.

درصد سود و زیان سبد دارایی کاربران با روند قیمتی سایر رمزارزهای بازار مقایسه می‌شود و با شاخص M20 سنجیده می‌شود. این شاخص میانگینی از عملکرد ۲۰ رمزارز برتر بازار مزدکس در بازه زمانی انتخاب‌شده از سوی کاربر است. همچنین درصد سود و زیان روزانه کاربر به نسبت میانگین روزانه قیمت بیت‌کوین مقایسه می‌شود تا کاربران بتوانند به‌خوبی روند بازار و روند سبد دارایی خود را نظارت کنند.

همان‌طور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، مدیریت ریسک ما را ملزم به آگاهی از نوسان‌های بازار می‌کند. بازارهای مالی همواره به‌دلیل نوسان‌های غیر قابل‌ پیش‌بینی که در ذات آنها وجود دارد، نیازمند به‌کارگیری روش‌های متعدد برای مدیریت ریسک و دارایی هستند. این روش‌ها می‌تواند شامل ابزارهای پیشرفته معاملاتی مانند سفارش‌های پیشرفته‌ای نظیر Stop-Limit و OCO باشند یا سرویس‌های مدیریت سود و ضرر مانند سرویس PnL که پس از انجام هر معامله، وضعیت سرمایه‌گذاری کاربر را به‌گونه‌ای دقیق و آماری به تصویر می‌کشد.

علاوه بر این،‌ آمار به تصویر کشیده‌شده در این سرویس، محدود به یک دوره زمانی مشخص نیست و کاربران مزدکس می‌توانند تنظیمات سرویس خود را روی بازه‌های زمانی مختلف، از یک هفته تا سه ماه قرار دهند تا علاوه بر بررسی عملکرد سبد دارایی خود در هر لحظه،‌ عملکرد سبد دارایی‌شان را در بازه‌های زمانی مختلف مشاهده کنند.

همچنین امکان دانلود و به‌اشتراک‌گذاری یک نسخه فایل تصویری از عملکرد سبد دارایی در یک نگاه، برای کاربران مزدکس فراهم شده است. شفافیت، عنصر مهمی در دنیای رمزارزهاست و قابلیت اشتراک عملکرد سرمایه‌گذاران با یکدیگر، می‌تواند زیرساختی مناسب برای رسیدن به مفهوم معاملات اجتماعی (Social Trading) باشد.

گستردگی ابزارهای مدیریت ریسک، به ابزارهای معاملاتی محدود نمی‌شود و سایر خدمات و ویژگی‌های صرافی آنلاین مزدکس مانند پشتیبانی آنلاین،‌ کیف پول امن و بهره‌مندی از یک موتور معاملاتی قدرتمند از دیگر امکاناتی هستند که به پشتوانه آن،‌ مزدکس را به یکی از پنج صرافی برتر ایران در سال گذشته تبدیل کرده است. این گزارش در زمستان ۱۴۰۰ توسط مرکز تحقیقات کوین‌ایران منتشر شد که شاخص‌های امنیتی مزدکس، بالاترین امتیاز ممکن را در این گزارش تحلیلی کسب کرده بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.