راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ویتالیک بوترین بنیان‌‌گذار اتریوم، تیتر یک اولین شماره NFT مجله تایم / نگرانی‌های شاهزاده کریپتو

در روز چهارشنبه، ۲۳ مارس، تایم اولین شماره مجله کاملاً غیرمتمرکز خود را منتشر کرد و  به‌عنوان NFT در بلاکچین در دسترس قرار داد. مجله تایم قرار است روی بلاکچین برود و از طریق یک پروتکل غیرمتمرکز میزبانی شود. بر این اساس خوانندگان می‌توانند مجله را به‌طور کامل از طریق یک ان‌اف‌تی تعاملی بخوانند. این شماره، علاوه بر خبرها و داستان‌های مهم، یک پیوست ویژه جالب هم دارد. این پیوست با عنوان برشی از زمان (Slices of TIME) شامل تکه‌هایی از جلد مجله تایم از زمان تأسیس آن یعنی سال 1923 تا امروز است.

این پیوست به‌صورت یک ان‌اف‌تی و به مناسبت صدسالگی تایم ارائه شده است. هدف از این کار، نشان‌دادن عمر صدساله تایم به آیندگان است. دارندگان این ان‌اف‌تی، می‌توانند آن ضرب کنند، نگه دارند یا در ازای جلدهای اصلی استفاده کنند. لازم به ذکر است که این شماره با مشارکت LITDAO ایجاد شده است. «لیت‌دائو» یک پروژه ارز فرهنگی وب 3 و ان‌اف‌تی است که اولین کتاب کاملاً غیرمتمرکز را در اوایل امسال طراحی و ایجاد کرد.

نکته جالب دیگر این شماره این است که داستان اصلی و تیتر یک آن در مورد هشدارهای بنیان‌گذار اتریوم در مورد فضای رمزارزی است. اندرو شاو، ویراستار اینتو د متاورس (Into the Metaverse)، داستان ویتالیک بوترین را با عنوان «نگرانی‌های شاهزاده کریپتو» روی جلد این شماره منتشر کرده است.


بنیان‌گذار اتریوم به تایم چه می‌گوید؟


ویتالیک بوترین، خالق اتریوم و یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های کریپتویی است. بوترین در مصاحبه‌ای که در هفته گذشته با مجله تایم داشته، گفته است که در مورد روندهای دنیای رمزارزها نگران است. او اظهار داشت: «روندهایی که در دنیای کریپتو می‌بینیم، مرا نگران کرده است. اگر از کریپتو به‌درستی استفاده نشود، خطرات جدی در پی خواهد داشت.» بوترین با این سخنان زنگ خطر دنیای رمزارزها را به صدا درآورده است.

یکی از نمونه‌های این روند نگران‌کننده، انفجار در ارزش ان‌اف‌تی‌ها یا توکن‌های غیرقابل معاوضه است که مثال بارز آن Bored Ape Yacht Club  است. Bored Ape Yacht Club (BAYC) یک مجموعه ان‌اف‌تی است که به‌تدریج از یک کنجکاوی در فضای دیجیتال به یک برند تأثیرگذار تبدیل شد.  این مجموعه 10 هزار ان‌اف‌تی دارد که شامل تصاویری از میمون‌ها با حالات مختلف چهره هستند. بوترین در این‌باره گفت: «خطر اینجاست که شما با این میمون‌های سه میلیون دلاری قمار کنید و خودتان ندانید. چون این نوع قمار متفاوت است و متوجه آن نمی‌شوید.»

به گزارش تایم، اخیراً بوترین تلاش کرده تا اطمینان حاصل کند که اتریوم همچنان برای پروژه‌های مفید از قبل سیستم‌های یا برنامه‌ریزی شهری استفاده می‌شود. او گفت: «اگر حرفی نزنیم، این روند ادامه می‌یابد و کم‌کم فقط چیزهایی وارد بازار می‌شوند که فقط سودآوری دارند. این چیزها سریعاً به سود می‌رسند، اما فرسنگ‌ها از نیاز دنیا و آنچه برای دنیا مفید است، فاصله دارند.»

همه بوترین را از سال 2013 که اتریوم را خلق کرد، می‌شناسند. او در آن زمان 19 سال داشت و توانست اتریوم، بلاکچینی که اتر را تأمین می‌کند، به بازار وارد کند. بر اساس کوین گیکو، این ارز اکنون با ارزش بازار 360.7 میلیارد دلاری، پس از بیت‌کوین 808.8 میلیارد دلاری، دومین ارز دیجیتال دنیاست.

 CNBC Make It قبلاً گزارش داده بود بیت‌کوین اغلب به‌عنوان یک سیستم پرداخت P2P مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی بر خلاف آن، اتریوم می‌تواند به همراه ان‌اف‌تی‌‌ها، برنامه‌های غیرمتمرکز مانند ابزارهای مالی و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را تأمین کند و بسازد.


یک دست صدا ندارد


با اینکه بوترین فرد تأثیرگذاری در دنیای رمزارزها محسوب می‌شود، اما یک دست صدا ندارد. او به‌تنهایی نمی‌تواند نظراتش را در مورد اتریوم اعمال کرده و از مسیر اتریوم اطمینان حاصل کند. بر اساس گزارش تایم، بنیان‌گذار اتریوم اساساً این ایده را که «هر کسی باید قدرت یکجانبه داشته باشد»، رد می‌کند. باید اشاره کرد که اتریوم تعداد انگشت‌شماری از مردان سفیدپوست را به طرز غیرقابل تصوری ثروتمند کرده، آلاینده‌های بسیاری را به هوا پمپاژ کرده و به‌عنوان وسیله‌ای برای فرار مالیاتی، پول‌شویی و کلاهبرداری‌های حیرت‌انگیز ظاهر شده است.

قابل ذکر است که این نخستین‌بار نیست که بوترین با نگرانی در مورد رمزارزها اظهارنظر می‌کند. در سال 2018، او به سرمایه‌گذاران در مورد نوسانات این فضا هشدار داد و به مردم گفت که «دارایی‌های سنتی» هنوز گزینه بهتری برای پس‌انداز زندگی آنهاست.

 بوترین به مردم هشدار می‌دهد و می‌گوید: «یادتان باشد که ارزهای دیجیتال هنوز یک طبقه دارایی جدید و بسیار فرار هستند و ممکن است در هر زمان سقوط کنند و تقریباً به صفر برسند. آن‌قدری پول وارد این فضا نکنید که اگر آن را از دست دادید، به زندگی شما لطمه وارد شود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.