راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ضرر 345 میلیون دلاری فین‌تک افترپی

کسری حسنی / افترپی (Afterpay) فین‌تک استرالیایی که پیش‌تر در فهرست بورس اوراق بهادار استرالیا ثبت شده بود، هفته گذشته پس از رونمایی از نتایج شش‌ماهه دوم نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرد؛ چراکه این نتایج، زیان 345.5 میلیون دلاری این شرکت را نشان می‌داد. این رقم، اولین نتیجه مالی منتشرشده فین‌تک افترپی پس از خریداری آن توسط کمپانی Block است. Block در اوایل سال جاری این کمپانی را به مبلغ 39 میلیارد دلار خریداری کرد. زیان این کمپانی در سال گذشته 79.2 میلیون دلار بود که در مقایسه با سال جاری نشانگر زیان این کمپانی است.

گرانت هالورسون، بنیان‌گذار و مک‌لین رش، مشاور این کمپانی به رسانه‌ها گفته‌اند که Block مبالغ هنگفتی را به افترپی اختصاص داده‌ است. طبق گفته این افراد بودجه اختصاص‌یافته به این کمپانی 23 میلیارد دلار بیشتر از مبلغ توافق‌شده بوده است. Block قصد داشت با انجام این اقدامات به سود 60 میلیون دلاری دست یابد.

این شرکت در سال 2014 توسط بنیان‌گذاران آن به نام نیک مولنار و آنتونی آیزن با ایده زندگی بدون پول نقد و بدون اعتبار، تأسیس شد و به حیات خود ادامه داد. آینده برای این شرکت پس از بزرگ‌ترین ادغام تاریخ استرالیا با شرکت پرداخت دیجیتال اسکوئر در ایالات متحده، روشن به‌ نظر می‌رسید؛ تا حدی که رشد آن رقمی حدود 70 درصد پیش‌بینی شده بود، اما در واقعیت به 25 تا 30 درصد کاهش یافت.

طبق نظر کارشناسان، مدل کسب‌وکار افترپی دیگر پایدار نیست؛ چراکه وجود بدهی‌های مخرب‌ سبب می‌شود تا مشتریان از خدمات بازار BNPL فاصله بگیرند. BNPL اصطلاحی است که به جای عبارت «الان خرید کنید، بعداً پرداخت کنید» به کار می‌رود. بازار BNPL استرالیا دارای 12 ارائه‌دهنده در سراسر جهان است که در بورس اوراق بهادار استرالیا فهرست شده‌اند. جرارد برودی، سخنگوی مرکز حقوقی Consumer Action Legal می‌گوید افزایش درآمد ناشی از تأخیر در پرداخت «غیراخلاقی» بوده و نشانه‌های عمیق‌تری از یک مدل کسب‌وکار اشتباه را نشان می‌دهد. او افزود: «هر کسب‌وکاری که بخش قابل‌ توجهی از درآمد خودش را از هزینه‌های متأخر به دست می‌آورد، برای من نشانگر ضرر مشتری است. این یک راه واقعاً غیراخلاقی برای اداره یک تجارت است.»

این خبر حتی برای رقیب افترپی، یعنی Zip نیز مخرب بود؛ چراکه این کمپانی با کاهش 80درصدی ارزش خود در عرض شش ماه مواجه شد.

اخیراً استرالیایی‌ها برای کاهش استرس حساب‌های بانکی خود به BNPL متوسل شده‌اند. طبق داده‌های گروه حمایت از مصرف‌کننده، از هر پنج نفر یک نفر در سال گذشته از خدمات BNPL برای پرداخت اقلام خانگی مانند خواربار و اجاره استفاده کرده‌ است. نکته منفی این است که ارائه‌دهندگان خدمات BNPL تعهد قانونی برای بررسی توانایی بازپرداخت وام‌گیرندگان ندارند.

پاتریک ویرت، مشاور ارشد سیاست‌گذاری هلدینگ چویس (group Choice)، به رسانه‌ها گفت که دام این ماجرا در هزینه‌هاست: «بیشتر ارائه‌دهندگان هزینه خود را با تأخیر از مردم دریافت می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که گاهی اوقات این هزینه‌ها در واقع سنگین‌تر هستند.» او افزود: «خدمات BNPL در واقع یک خدمات اعتباری غیرقابل رگولاتوری هستند.»

فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین بی‌پایانی طیف وسیعی از روش‌های BNPL را تشویق می‌کنند، در نتیجه مشتریان پیوسته به سمت این گزینه‌ها کشیده می‌شوند که البته برخی از آنها خارج از توان مالی آنهاست.

منبع small caps
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.