راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نامزدها و منتخبان چهره‌های ستاره ۱۴۰۰ / آنان که ایستادند

عصر تراکنش ۵۵ و ۵۶ / بخش مهم دیگر این اکوسیستم افراد و چهره‌ها هستند. به سال‌های مختلف صنعت فناوری‌های مالی ایران که نگاه کنید، بسیاری از اتفاقات رخ نمی‌داد اگر حضور یا پیگیری افرادی خاص نبود. افرادی که به هر دلیل و انگیزه‌ای سعی در ایجاد جریان‌هایی در صنعت داشته‌اند که خیرش به همه صنعت رسیده است. از همین رو سعی کردیم از یک فهرست با ۲۰ نامزد، ۵ چهره را به‌عنوان منتخب برگزینیم که معتقدیم این افراد در سال ۱۴۰۰ چهره‎هایی تأثیرگذار بوده‌اند.


پنج چهره منتخب


محمد نژادصداقت

او را یقیناً می‌توان یکی از چهره‌های سال ۱۴۰۰ دانست؛ هرچند در سال ۱۴۰۰ در رسانه‌ها و مطبوعات زیاد ظاهر نشد، ولی وظیفه‌ای که او و تیمش در داتین بر عهده داشتند، در سال ۱۴۰۰ با وجود تمام مشکلات و چالش‌ها به نقطه نهایی رسید و دو موضوع بزرگ مهاجرت کُربنک سپه به سامانه کُربنک داتین و موضوع ادغام و پس از آن مهاجرت پنج بانک ادغامی به سامانه کُربنک داتین موضوعاتی بودند که سالی پرکار و موفقیت‌آمیز را برای محمد نژادصداقت و تیمش به ارمغان آوردند که او و تیمش نیز از این آزمون سخت سربلند بیرون آمدند.

محمد نژادصداقت با وجود اینکه از مدیران جوان صنعت به حساب می‌آید، ولی به عقیده بسیاری از فعالان بانکی کشور، اکنون عنوان فنی بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین مهاجرت تاریخ بانکداری کشور را با خود به یدک می‌کشد. هرچند بر کسی پوشیده نیست که اتفاقات بزرگ، چالش‌ها و مسائل بزرگ را نیز با خود به همراه خواهند داشت و آن چیزی که تاریخ به یاد خواهد داشت، موفقیت حاصل‌شده است، نه گره‌های کار! همچنین بر کسی پوشیده نیست که این اتفاق ممکن نبود، مگر با کمک و همراهی تک‌تک مدیران و کارشناسان بانک سپه و بانک‌های ادغامی. انتخاب محمد نژادصداقت به این عنوان یقیناً نافی زحمات و تلاش‌های تک‌تک این افراد نخواهد بود.

محمد نژادصداقت مدیرعامل شرکت داتین دارای تحصیلات کارشناسی کامپیوتر (گرایش نرم‌افزار) از دانشگاه علم و صنعت تهران و کارشناسی ارشد (گرایش شبکه) از دانشگاه صنعتی شریف است. از جمله سوابق کاری نژادصداقت می‌توان به مدیرعاملی فناپ پرداخت، مدیرعاملی اتیک و مدیریت واحد پرداخت الکترونیک شرکت فناپ اشاره کرد.

نگار تیمورزاده

نگار تیمورزاده هم از نگاه ما یقیناً یکی از چهره‌های منتخب ۱۴۰۰ است. او هم مانند محمد نژادصداقت، شخصیتی کمتر دیده و شنیده‌شده و کمتر رسانه‌ای دارد، ولی این حضور کمرنگش در رسانه‌ها چیزی از ارزش‌های کار ارزشمندی که تیم تحت مدیریت او در بلوبانک رقم زده‌اند، کم نمی‌کند. بلوبانک هرچند رقبای قدرتمندی همچون بانکینو را در پیش روی خود دارد، ولی با عبور از یک میلیون نصب، به نظر می‌رسد توانسته است به‌خوبی در مدت‌زمانی کوتاه، در بین مردم مقبولیت و اعتماد کافی جهت جذب کاربران به این فضا را به دست آورد. یقیناً اگر در چند سال آینده فضای بانکداری دیجیتال و نئوبانک ایران پیشرفت چشم‌گیری کنند و سهم بزرگی از تعاملات مالی را به دست بیاورند، نمی‌توان نقش بلوبانک در ایجاد این جریان را نادیده گرفت. نمی‌شود در خصوص تیم بلوبانک صحبت کرد و نقش نگار تیمورزاده را نادیده گرفت.

ناگفته نماند در فضای فناوری‌های مالی ایران که حضور زنان در رأس تیم‌های قدرتمند به‌ندرت دیده می‌شود، حضور چهره‌های جدیدی همچون نگار تیمورزاده، شیرینی دستیابی به این موفقیت را برای جامعه بانوان کارآفرین ایرانی دوچندان می‌کند. حمایت از چهره‌های جدیدی همچون نگار تیمورزاده، انگیزه را برای حضور قدرتمند سایر بانوان نیز در این صنعت در لایه‌های ارشد بیشتر می‌کند.

نگار تیمورزاده کارشناسی مهندسی ‌‌نرم‌افزار و کارشناسی ارشد MBA دارد و در سابقه کاری‌اش پنج سال سابقه کار در صنعت بانکداری و ۱۲ سال سابقه کار به‌عنوان مشاور استراتژی به چشم می‌خورد.

مجتبی توانگر

بر خلاف دو چهره پیشین که معرفی کردیم، مجتبی توانگر چهره‌ای رسانه‌ای و شناخته‌شده است که احتمالاً ریاست شورای سیاست‌گذاری دو رسانه نسبتاً بزرگ در سابقه کاری‌اش کم در این مهم، بی‌اثر نبوده است. مجتبی توانگر پژوهشگر و سیاست‌مدار اصولگرای ایرانی است. او توانست در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان نفر یازدهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از استان تهران انتخاب شود و در حال حاضر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی نیز هست.

اما آن چیزی که توانگر را به یکی از چهره‌های منتخب ما برای سال ۱۴۰۰ تبدیل کرده، سابقه کاری و چهره رسانه‌ای او نیست. او را یقیناً می‌توان یکی از مهم‌ترین چهره‌های سال کشور در حوزه فناوری‌های مالی دانست؛ چراکه حضور پررنگ و فعالی در این سال به‌عنوان حامی کسب‌وکارهای مستقل داشته است. مجتبی توانگر در بسیاری از جریانات سیاسی یا حاکمیتی که به‌دنبال ایجاد محدودیت یا ممنوعیت برای فعالیت کسب‌وکارهای خصوصی و مستقل بوده‌اند، در حمایت از کسب‌وکارها تلاش کرده است. مخالفت با طرح صیانت، مخالفت با فیلترینگ صرافی‌های رمزارز، مخالفت با خاموشی مزارع ماینینگ رمزارزها، حمایت از قاعده‌گذاری برای متاورس، حمایت از لغو اجبار اینماد، حمایت از تصویب دستورالعمل احراز هویت غیرحضوری و ده‌ها مورد دیگر، از جمله مواردی است که نام مجتبی توانگر با آنها گره خورده است.

حمایت توانگر به‌عنوان یک نماینده مجلس از کسب‌وکارهای بخش خصوصی به قدری در سال ۱۴۰۰ جدی بوده که بسیاری حضور او را در مجلس، دلگرمی بزرگی برای توسعه زیرساخت‌های حقوقی و قانونی حوزه‌های نوآورانه و مبتنی بر فناوری در کشور می‌دانند. در نتیجه تأثیر پررنگ توانگر برای توسعه و تسهیل نوآوری و فناوری‌های نوین در کشور را نمی‌توان نادیده گرفت.

امیرحسین راد

مدیرعامل نوبیتکس را نیز یکی از چهره‌های سال ۱۴۰۰ می‌دانیم. نوبیتکس که تقریباً عموم اکوسیستم رمزارزی ایران، به اتفاق آرا آن را بزرگ‌ترین صرافی ایرانی می‌دانند، بخش بزرگی از این رشد را مدیون حضور شخص امیرحسین راد است. امیرحسین راد نیز که نامش پیش از نوبیتکس شناخته‌شده نبود، اکنون به شکلی به‌ نماد فعالان اکوسیستم رمزارزی ایران تبدیل شده است. البته پایمردی و سختی‌هایی که او و هم‌تیمی‌هایش در این مسیر کشیدند نیز در این شناخته‌شدن کم‌تأثیر نیست و احتمالاً برای من و شمایی که نظاره‌گر هستیم، این اسم سه سال پیش خیلی معنای خاصی نداشت، ولی برای امیرحسین راد، همین سه سال به قیمت سفید شدن موهایش زیر بار فشارها و نامهربانی‌ها تمام شده است.

متأسفانه اکوسیستم رمزارز ایران هنوز از شفاف‌نبودن قانون در خصوص این حوزه رنج می‌برد و احتمالاً نام‌هایی همچون امیرحسین راد که در این سال‌ها بزرگ شده‌اند، شاید خودشان هم خیلی دل خوشی از بزرگ‌شدن نام‌شان نداشته باشند، ولی اکوسیستم به‌نوعی او را در این مسیر نا‌خواسته قرار داده و حالا امیرحسین راد، با راه‌رفتن رو لبه تیغ، نامش در صدر فهرستی قرار دارد که با یک چرخش قانون می‌تواند یا به‌عنوان یک کارآفرین بزرگ ملی شناخته شود که به اقتصاد کشور نیز کمک کرده است یا اینکه به بهانه فعالیت‌های اقتصادی در فهرست مجرمان قرار بگیرد. هرچند امیدواریم با شفافیت قانون در خصوص رمزارزها، نام امیرحسین راد و امثالهم در فهرست اول قرار بگیرد، ولی یقیناً اکوسیستم رمزارزی ایران پایمردی‌ها و ایستادگی‌های امیرحسین راد در فضایی خاکستری و غیرشفاف برای توسعه یک حوزه به‌شدت نوآورانه و جسورانه در کشور را فراموش نخواهد کرد.

تیم لطیف

در سال‌های اخیر شاهد حضور جدی و پررنگ گروه‌های بزرگ صنعتی در حوزه‌های نوآورانه و فناورانه هستیم که بسیاری حضور پررنگ و قوی این گروه‌های بزرگ صنعتی را مفید و تأثیرگذار می‌دانند؛ چراکه حوزه‌های نوآورانه و فناورانه برای توسعه و همه‌گیری، در درجه اول نیازمند منابع مالی سنگین هستند که این را می‌توان از گروه‌های بزرگ انتظار داشت، اما موضوع بعدی که همزمان با بزرگ‌شدن، نیاز به آن به‌شدت نمایان می‌شود، دانش مدیریت است که این موضوع نیز اغلب در گروه شرکت‌های بزرگ به خاطر سابقه بالایی که دارند، به شکل دانش و تجربه وجود دارد و در صورت تزریق آن به مجموعه‌های نوآور و تلفیقش با خلاقیت، می‌توان نتایج درخشانی را شاهد بود.

احتمالاً همه اینها، باعث شده حضور گروه صنعتی ماموت تحت عنوان مکث‌کپیتال در حوزه استارتاپی ایران به فال نیک گرفته شود. به واسطه سرمایه‌گذاری مکث‌کپیتال در ازکی، شاهد بزرگ‌ترین کمپین تبلیغاتی کشور برای یک استارتاپ هستیم که حداقل آورده‌اش برای حوزه اینشورتک در سراسر کشور این خواهد بود که باعث شناخته‌شدن این صنعت خواهد شد. اما حوزه اینشورتک تنها حوزه فعالیت مکث‌کپیتال نیست؛ چراکه حضور پررنگی در سایر حوزه‌های نو داشته است. در سال ۱۴۰۱ نمی‌توان در خصوص مکث‌کپیتال صحبت کرد و اسمی از تیم لطیف، مغز متفکر ورود گروه صنعتی ماموت به حوزه‌هایی همچون اینشورتک، لندتک، ماینینگ، رمزارز و … نیاورد.


سایر نامزدها


حسین اسلامی، مدیرعامل هلدینگ نگاه

حسین اسلامی

دستیار اجرایی مدیرعامل شرکت گسترش انفورماتیک ایران،‌ قائم‌مقام مدیرعامل فناپ، معاون توسعه کسب‌وکار گروه داده‌پردازی بانک پارسیان، حضور مؤثر در تأسیس و قائم‌مقام کنسرسیوم ققنوس و سرانجام تأسیس و مدیرعاملی هلدینگ نگاه همه از سوابق حسین اسلامی هستند، اما آن چیزی که باعث شد حسین اسلامی را در فهرست نامزدهای چهره‌های منتخب سال ۱۴۰۰ عصر تراکنش قرار دهیم، پررنگ‌شدن نقش و حضور صنفی‌اش در صنعت بود. در آستانه‌ ۴۰‌سالگی ریاست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) استان تهران را پذیرفت و توانست با وجود نامهربانی‌ها و ناملایمتی‌ها، چهره‌ای فعال، معقول و منطقی از خود ارائه دهد.

محسن زادمهر

نمی‌توان او را در توسعه فرهنگ بانکداری دیجیتال و توسعه نئوبانک‌ها در ایران نادیده گرفت. هرچند بانکینو به‌دلیل استراتژی ورود و حضورش در بازار، تمرکزی روی جذب پرشتاب کاربر نداشت و نسبت به رقیب خود یعنی بلو از لحاظ کاربر کمی عقب‌تر ایستاده است، ولی محسن زادمهر را می‌توان به‌تنهایی به‌عنوان یکی از ستون‌های توسعه ادبیات فنی، کسب‌وکاری، حقوقی و حتی قانونی نئوبانک‌ها در ایران در نظر گرفت. در روزهایی که عمده مدیران در حال ارائه تصورات و تفکرات فضایی در خصوص نئوبانک بودند، محسن زادمهر برای توسعه صحیح ادبیات این حوزه تلاش می‌کرد و راه را نه صرفاً برای کسب‌وکار خودش، بلکه برای همه باز می‌کرد.

مهدی شریعتمدار

دیگر نامزد ما برای فهرست چهره‌های سال ۱۴۰۰ عصر تراکنش، مهدی شریعتمدار بود. نکته جالب توجه در خصوص مهدی شریعتمدار این است که با وجود اینکه خودش کسب‌وکار دارد، اما بسیاری از افراد آن را بیشتر با وجهه صنفی‌اش در انجمن فین‌تک می‌شناسند. مهدی شریعتمدار به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک ایران در سال ۱۴۰۰ فعالیت پررنگی در تحرکات و جریان‌سازی‌های حوزه فین‌تک داشته است. همراهی مهدی شریعتمدار با چند چهره شناخته‌شده دیگر در فضای صنفی فین‌تک، این گروه را به یکی از پشتوانه‌های اجتماعی، فکری و صنفی کسب‌وکارهای فین‌تک تبدیل کرده است.

رضا باقری‌اصل

او را می‌توان از معدود مدیران دولتی دانست که در بسیاری از موارد، فکرشده و حساب‌شده قدم برمی‌دارد و او نیز یکی از شاخص‌ترین مدیرانی است که نه‌تنها دغدغه توسعه فناوری در کشور و دولت و حاکمیت دارد، بلکه در این مسیر همیشه سعی کرده مشورت فعالان و کسب‌وکارهای بخش خصوصی را داشته باشد تا بتواند نگاهی همه‌جانبه و معقول به موضوعات داشته باشد؛ رویکردی که در دیگر مدیران دولتی کمتر دیده می‌شود و عمدتاً به خاطر جایگاه و قدرت جایگاهی که دارند، دچار یک نگاه از بالا به پایین به همه‌چیز و حس همه‌چیزدانی می‌شوند.

احسان قاضی‌زاده

هرچند امیرحسین راد را به واسطه سابقه حضور و فعالیتش در حوزه رمزارز به‌عنوان نماد این صنعت انتخاب کردیم، ولی احسان قاضی‌زاده نیز در این مسیر اگر چیزی از امیرحسین راد زیاد نداشته باشد، کم هم ندارد. شاید تنها دلیل اینکه اسم احسان قاضی‌زاده در پنج مورد منتخب‌مان نیست، این بود که نمی‌خواستیم وزنه رمزارزی‌هایمان زیاد شود. در نتیجه احسان قاضی‌زاده نیز یکی از گزینه‌های جدی ما برای انتخاب بود. صنعت رمزارز ایران بخش زیادی از مسیری را که تا امروز آمده، مدیون جاده‌هایی است که برای اولین‌بار احسان قاضی‌زاده و همتایانش در تاریکی مطلق و بدون هیچ نگاهی به اینکه چه سرنوشتی انتظارشان را می‌کشد، طی کردند.

محمد قاسمی

یقیناً حوزه رمزارز چهره‌های قَدَر و توانمند زیاد دیگری دارد که باید تک‌تک آنها را در این فهرست می‌دیدیم، ولی محمد قاسمی هم در نوع خودش در سال ۱۴۰۰ خاص بود. او را می‌توان از معدود مدیرانی در این صنعت دانست که به واسطه دانش و تجربیاتش از بازار سرمایه، در این فضا حضور پیدا کرده است. اما آن چیزی که محمد قاسمی را برای فهرست‌مان جذاب‌تر کرد، سابقه‌اش نبود، بلکه تلاش‌هایش برای باز کردن مسیرهای جدید در نهادهای پولی و مالی بود؛ برای اینکه عینک بدبینی را در خصوص رمزارزها کنار بگذارند و طور دیگری به این پدیده و قانون‌گذاری‌اش نگاه کنند.

نازنین دانشور

او هم یکی از چهره‌های شناخته‌شده و فعال صنعت ای‌کامرس است که در سال ۱۴۰۰ چهره فین‌تکی‌تری از او شاهد بودیم، مخصوصاً با ارائه سرویس بازگشت وجه تخفیفان، اگر تا پیش از این نازنین دانشور فقط چهره ای‌کامرسی داشت، حالا کم‌کم شاهد حضور جدی‌ او در فین‌تک هم خواهیم بود. نازنین دانشور از چهره‌هایی است که هم در فهرست زنان تأثیرگذار این صنعت قرار دارد و هم اینکه سرمایه اجتماعی نسبتاً بالایی را در اکوسیستم استارتاپی با خود به همراه دارد و در سال ۱۴۰۰ حضور صنفی نسبتاً فعالی را از او شاهد بودیم. حضور جدی نازنین دانشور در فین‌تک نیز باعث می‌شود فهرست زنان فین‌تک ایران، فهرست قوی‌تری باشد.

مازیار نوربخش

در سال ۱۴۰۰ همزمان با 20ساله‌شدن کسب‌وکار رمیس، مازیار نوربخش کتاب ۶۰ الگوی مدل کسب‌وکار را به‌طور مشترک با محمدرضا درخشان ترجمه و توسط انتشارات راه پرداخت روانه بازار کردند. این کتاب در مدت‌زمان کوتاهی نه‌تنها توانست در فهرست کتاب‌های پرفروش قرار بگیرد، بلکه در اولین کنفرانس بین‌المللی اقتصاد و مدیریت کسب‌وکار، به‌عنوان کتاب سال ۱۴۰۰ در زمینه مدیریت کسب‌وکار در بخش ترجمه شناخته شد. شاید اگر اصرار و پافشاری مازیار نوربخش نبود، این کتاب هیچ‌گاه در ایران منتشر نمی‌شد. مطالعه کتاب ۶۰ الگوی مدل کسب‌وکار به هر کسی که نقش مدیریتی در کسب‌وکارهای ایرانی دارد، توصیه می‌شود.

بهناز آریا

با وجود چندین رخداد تلخ با محوریت امنیت فناوری اطلاعات در کشور در سال ۱۴۰۰، گویی کسی حاضر نیست کوله‌بار بدبار امنیت در این صنعت را بر دوش بکشد. بهناز آریا در کنار چند نام دیگر که تعدادشان از انگشتان یک دست هم کمتر است، از معدود چهره‌هایی است که در سال ۱۴۰۰ در کنار فعالیت کسب‌وکاری خودش، در حوزه صنفی نیز فعالیت پررنگ‌تری نسبت به سال‌های قبل داشته و سعی کرده نهادهای دولتی و حاکمیتی و کسب‌وکارهای دولتی و خصولتی و خصوصی را از اهمیت توجه به موضوع امنیت فناوری اطلاعات آگاه کند.

مونا حاجی‌علی‌اصغر

بعد از سقوط بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹، سال ۱۴۰۰ سالی به‌شدت خسته‌کننده و بی‌رمق برای بازار سرمایه ایران بود و عملاً شاهد فعالیت جدی هیچ کارگزاری‌ای برای شکستن این جو ناامیدکننده نبودیم. کیان از معدود فعالان بازار سرمایه ایران بود که سعی کرد در همین فضا چراغی هرچند کوچک روشن کند. از همین رو، مونا حاجی‌علی‌اصغر، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه کیان را برای این فهرست انتخاب کردیم. او در طراحی و راه‌اندازی ده‌ها صندوق سرمایه‌گذاری از انواع مشترک ارزی، ریالی و با توزیع سود، با درآمد ثابت ارزی و ریالی، صندوق‌های کالایی، صندوق‌های شاخصی، نیکوکاری با توزیع سود و غیره همکاری کرده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.