راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

طاهره لونی، مدیرعامل پی‌فا در گفت‌وگو با عصر تراکنش مطرح کرد / به‌دنبال جذب حداکثری پذیرنده وفادار

عصر تراکنش 55 و 56 / پی‌فا، شرکت تقریباً نوپایی است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۹ در حوزه پرداخت‌یاری شروع کرد و در سال 1400 پوست‌اندازی که از نظر بنیان‌گذاران آن، از الزامات بقا برای هر کسب‌وکاری است، برای آن اتفاق افتاد؛ پوست‌اندازی‌ای که به گفته مدیرعامل این مجموعه با توجه به استقبال زیاد از پلتفرم پی‌فا و افزایش جذب پذیرنده و زیر فشار رفتن محصول، در راستای افزایش بهره‌وری این پلتفرم اتفاق افتاد. در گفت‌وگویی که با طاهره لونی، مدیرعامل پی‌فا داشتیم، به فعالیت‌های این مجموعه در سال ۱۴۰۰ و برنامه‌هایی که برای سال آینده دارند، پرداختیم. طبق صحبت‌های لونی، برنامه پی‌فا برای سال 1401 تمرکز روی ارائه راهکارهای خلاقانه به کسب‌وکارها با مقیاس مختلف است و به‌دنبال جذب حداکثری پذیرنده وفادار و افزایش تراکنش در سال 1401 هستند. او بر این عقیده است که جذابیت محصولات و خدمات جدید آنها می‌تواند این هدف را محقق کند.


پی‌فا در سال ۱۴۰۰


سال 1400 سال بسیار سختی برای پرداخت‌یارها بود. از یک طرف، همه‌گیری کرونا کسب‌وکارها را با شرایط جدیدی روبه‌رو کرد و از طرف دیگر دستورالعمل‌های رگولاتوری جدید از اساس روند کار را تغییر داد. لونی درباره وضعیت پی‌فا در سال ۱۴۰۰ این‌طور توضیح می‌دهد: «طبیعی بود که ما به‌عنوان پرداخت‌یار باید پاسخگوی نیاز انفجاری کسب‌وکارها در حوزه پرداخت الکترونیکی باشیم. سبک فروش بیشتر کسب‌وکارهایی که تا پیش از این مبلغ کالا و خدمات خود را به واسطه ابزارهای پرداخت مانند پایانه‌های فروشگاهی دریافت می‌کردند، تغییر کرد و متناسب با نیاز جامعه به استفاده از پلتفرم‌های فروش اینترنتی و خدمات پرداخت الکترونیکی بر بستر اینترنت روی آوردند. بنابراین یکی از شاخه‌های تمرکز ما در سال جاری توسعه زیرساخت‌های پلتفرم پی‌فا با بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌های ساخت و توسعه نرم‌افزار تعریف شد تا بتوانیم راهکارهای تخصصی پرداخت الکترونیکی را مبتنی بر فعالیت تجاری به کسب‌وکارها ارائه دهیم. به این فکر کردیم که محصولات ما در عین خلاقانه‌بودن باید از سه ویژگی برخوردار باشد؛ اول اینکه اهداف کسب‌وکارها را در نظر بگیریم و محصول را طوری طراحی کنیم که به پیشبرد این اهداف کمک کند. دوم، تا حد ممکن فرایندهای فروش را ساده‌تر کنیم؛ چراکه طیف بسیار وسیع‌تری از جامعه قرار است به‌عنوان فروشنده و خریدار آنلاین از این خدمات بهره‌مند شود و این بدان معنی است که باید سطح مهارت و توانایی قشرهای مختلف جامعه را در نظر بگیریم. سوم اینکه ما در کنار محصول، خدمات متنوع‌تری را باید در نظر بگیریم تا به این گستره وسیع و متنوع مشتری ارائه دهیم.»


جهش قورباغه‌ای


پی‌فا در سال جاری با مشکلات فنی زیرساختی مواجه شده بود و مجبور به بازسازی محصول خود شد. از مدیرعامل این مجموعه درباره این تغییر و تحولات پرسیدیم؛ «ماجرا به این شکلی که شما مطرح کردید، نبود و شاید برداشت اشتباهی از روند توسعه پی‌فا شکل گرفت. یکسری حرف‌ها درباره پی‌فا مطرح شد که گاهی دور از واقع بود و در بازار رقابتی، طبیعی هم هست. ولی ما بی‌توجه به این حاشیه‌ها تمرکزمان روی توسعه مجموعه و پیشبرد اهداف‌مان بود. شاید حمایت مالی از سریال قورباغه، یک‌جورهایی ما را در کانون توجه قرار داد. علاوه بر این، توقع‌ها را از مجموعه ما خیلی بالا برد. درخواست پذیرندگی سرویس‌های پی‌فا رشد تصاعدی را توأم با توقع بالای مخاطبان به ‌همراه داشت. بی‌شک چشم‌انداز ما نیز غیر از این نبوده و نیست، اما باید همه شرایط را در نظر گرفت. ما هم یکی از بازیگران عرصه‌ای هستیم که تصمیمات کلان مدیریتی کشور، شرایط خاص کرونایی، تغییر و تحولات نظام بانکی و پرداخت، همه و همه روی آن تأثیر مستقیم و غیرمستقیم می‌گذارد و ما در کنترل آن نقشی نداریم. اما گذشته از اینها شاید بد نباشد برای فهم بهتر مدل توسعه پی‌فا و روندی که داشته، از همین سریال قورباغه استفاده کنم و مثال بیاورم. ما اسم این مدل را در پی‌فا، «جهش قورباغه‌ای» گذاشتیم. از ابتدای شروع‌به‌کار پی‌فا در مقاطع‌ زمانی گوناگون، جهش‌های توسعه‌ای داشتیم و طبق برنامه‌ریزی، این جهش‌ها به‌طور متناوب ادامه خواهد داشت. حتماً در مسیر توسعه گلوگاه‌هایی داشته‌ایم و توقف‌هایی برای بازنگری و اصلاح خواهیم داشت، اما این همان توقف‌هایی است که خودخواسته و آگاهانه برای جهش بعدی در نظر گرفته‌ایم.»

لونی درباره توسعه مجموعه بیشتر توضیح می‌دهد: «معماری توسعه پلتفرم پی‌فا در زمان تولدش با توجه به شرایط بازار به‌صورت چابک با رویکرد Minimum Viable Product (MVP) طراحی شد و این به معنی ساخت یک محصول ناقص نبود، بلکه در تحلیل‌ها و توسعه محصول، بیشتر نیازهای مشتری و بازار در نظر گرفته شده بود. فلسفه انتخاب این مدل این بود که زمان زیادی برای توسعه قابلیت‌ها و امکاناتی که مشتری به آن نیازی ندارد، صرف نشود. پس از راه‌اندازی پلتفرم، توانستیم به جایگاه خوبی در صنعت پرداخت الکترونیکی کشور برسیم. با توجه به استقبال زیاد از پلتفرم پی‌فا و افزایش جذب پذیرنده و زیر فشار رفتن محصول، با بررسی و تحلیل گزارش‌هایKPI  محصول، تصمیم مدیریتی در خصوص افزایش بهره‌وری محصول به تیم فنی ابلاغ شد. تیم فنی آزمایش‌های زیرساختی و بهره‌وری را روی محصول اعمال کرد که نتیجه آن با توجه به چشم‌اندازهای پی‌فا مورد قبول مدیریت نبود و طی جلسات زیادی موضوع تغییر معماری نرم‌افزار بررسی شد. در نهایت در سال 1400 پوست‌اندازی که از نظر ما از الزامات بقا برای هر کسب‌وکاری است برای پی‌فا اتفاق افتاد.»


چالش‌هایی از جنس رگولاتوری و منابع انسانی


از لونی درباره مهم‌ترین چالشی که پی‌فا در سال ۱۴۰۰ با آن روبه‌رو بود، پرسیدیم. او در این‌باره می‌گوید: «طی یک سال گذشته فضای کسب‌وکارها با توجه به تغییراتی که کرونا به‌ وجود آورد، قطعاً وارد چالش‌هایی از هر جنسی شده که می‌توان گفت هیچ کسب‌وکاری نبوده که به ‌واسطه شرایط جدید ملزم به تغییر رویه و استراتژی نبوده باشد. پی‌فا هم از این قاعده مستثنی نیست، از طرفی دستورالعمل‌های شتاب‌زده رگولاتوری‌ها در خصوص سامان‌دهی کسب‌وکارهای اینترنتی و از طرف دیگر چالش‌های مربوط به منابع انسانی توانمند در این حوزه، مصداق چالش‌های پی‌فا در یک سال گذشته بوده است. البته پی‌فا با توجه به بررسی شاخص‌های کلیدی مؤثر در بهره‌وری و بازنگری استراتژی‌ها در خصوص جذب و به‌کارگیری منابع انسانی خبره، مسیر خروج از چالش‌های مربوط به این حوزه را برای خود مرتفع کرده است.»


جذب حداکثری پذیرنده وفادار در ۱۴۰۱


طبق صحبت‌های لونی، مدیرعامل پی‌فا، برنامه این مجموعه برای سال 1401 تمرکز روی ارائه راهکارهای خلاقانه به کسب‌وکارها با مقیاس مختلف است: «تیم پی‌فا با شناخت و تحلیل بازار در نظر دارد خدماتی خلاقانه در حوزه پرداخت الکترونیکی ارائه دهد. ما به‌دنبال جذب حداکثری پذیرنده وفادار و افزایش تراکنش در سال 1401 هستیم و فکر می‌کنیم جذابیت محصولات و خدمات جدید ما می‌تواند این هدف را محقق کند. ما با تکیه بر گنجینه ارزشمند دانش و تخصص کارکنان، به راهکارهای جامع، هوشمند و نوآورانه مبتنی بر پرداخت الکترونیکی فکر کرده‌ایم. توسعه و گسترش محصولات مطابق با نیاز بازار، جذب مشتریان جدید، چابک‌سازی سازمان، افزایش سهم بازار، افزایش رضایت‌مندی مشتریان و ارتقای جایگاه پی‌فا در بین شرکت‌های پرداخت‌یار، در دستور کار مجموعه پی‌فاست.»

لونی بر این عقیده است که با برنامه‌هایی که تدارک دیده‌اند، پی‌فا در پنج سال آینده، سهم بازار خوبی در این صنعت خواهد داشت و روزبه‌روز سبد مشتریان آنها بزرگ‌تر خواهد شد؛ «پی‌فا طی پنج سال آینده حتماً از بازیگران اصلی و مهم صنعت پرداخت‌یاری کشور خواهد بود. طی دو سال اخیر اکوسیستم صنعت پرداخت الکترونیکی کشور دچار تحولات عظیمی شده که با اقبال خوبی در پذیرش برای مصرف‌کنندگان خدمات پرداخت الکترونیکی روبه‌رو بوده است. تیم پی‌فا با به‌کارگیری خدمات نوین حوزه فین‌تک و تلفیق آن با خلاقیت، با توجه به نیاز کسب‌وکارها یکسری محصولات هوشمند را در سال 1401 روانه بازار پرداخت‌یاری کشور خواهد کرد که بیشتر از آنها خواهید شنید.»

لونی، مدیرعامل پی‌فا صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «وقتی در مورد چشم‌انداز با یک بازه زمانی پنج‌ساله در صنعت پرداخت‌یاری صحبت می‌کنیم، حتماً در نظر داریم که تغییر و تحولات فناورانه و سیاست‌های نظام بانکی و به تبع آن شرایط حاکم بر صنعت پرداخت‌یاری با سرعت بالایی در حال تغییر است؛ بنابراین ما اصل مهم را به‌روز ماندن و هماهنگ‌شدن با شرایط در نظر گرفتیم. برای این موضوع منابع انسانی را با جذب افراد نخبه و خلاق غنی کردیم و اصل اول هر فعالیتی را آماده نگه‌داشتن شاکله سازمان برای مواجهه با تغییرات ناگهانی و سریع در نظر گرفتیم. شرایط به گونه‌ای است که یک سازمان پرداخت‌یار باید از همیشه چابک‌تر و آماده‌تر باشد. هر سازمانی باید سناریوهای مختلف را در نظر بگیرد تا از مشتری و نیازهای مشتری عقب نماند و در عین حال با قوانین بالادستی و رگولاتوری هماهنگ شود. در کنار این می‌دانیم که تحولات فناوری در صنعت بانکداری و بازار مالی آن‌قدر سریع و جدی است که مشتری نمی‌تواند معطل ناهماهنگی و کُندی ما شود. مجموعه‌ای سهم بیشتری از بازار خواهد داشت که مسائل را تا حدی پیش‌بینی کرده باشد و راه‌حل‌های به‌موقع و کارا برای آن ارائه دهد. علاوه بر اینها، در مورد مسائل رگولاتوری و تصمیمات کلان، خود را موظف می‌دانیم که در کنار دیگر هم‌صنفی‌های خود از طریق تعامل با سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران، منافع مشتریان و ذی‌نفعان را تأمین کنیم.»

2 دیدگاه
  1. طیبه می‌گوید

    عالین❤️

  2. طیبه می‌گوید

    پشتیبانی قوی و ۲۴ساعته پاسخگو هستن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.