راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عناصر اصلی تحول دیجیتال در صنعت بیمه / تحول مهم است، نه دیجیتالی‌شدن

تحول دیجیتال در بیمه واژه‌ای چندبعدی است. سفر تحول دیجیتال به شکلی که امروز در بیشتر شرکت‌های بیمه شاهد هستیم، رویکردی است که باید در تغییر مدل کسب‌وکار دنبال کرد. ورود این لغت جدید به دایره لغات صنایع مختلف باعث شد تا سازمان‌ها دوباره از نو خودشان را بسازند یا دست‌کم درباره برخی بخش‌های کسب‌وکار خود بازاندیشی کنند. امروز گستره این لغت به جایی رسیده که اکثر شرکت‌های بزرگ روی پروژه‌های عظیمی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که با عنوان پروژه‌های تحول دیجیتال شناخته می‌شوند.

طبق گزارش مجله هاروارد بیزینس ریویو، ارزش سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های تحول دیجیتال تا سال 2023 به بیش از 6.8 هزار میلیارد دلار خواهد رسید. اما نکته اینجاست که اغلب این پروژه‌ها بی‌حاصل هستند. بسیاری از آنها با شکست روبه‌رو می‌شوند و به تحول اساسی در شرکت ختم نخواهند شد. این یک واقعیت بزرگ است؛ اینکه تحول دیجیتال قرار نیست همیشه برگ برنده بازی باشد. تحول دیجیتال قاعده خاص خودش را دارد که اگر رعایت نشود، نه فقط راهکاری برای پیشبرد اهداف سازمان نیست که خود چالش جدید بزرگی خواهد شد.


تحول دیجیتال آداب دارد


بسیاری از مدیران بیمه تصور می‌کنند صرفاً با سرمایه‌گذاری روی ابزارهای پرزرق‌وبرق یا صرفاً با خرید فناوری می‌توانند تحولی بزرگ که با عنوان تحول دیجیتال شناخته می‌شود، در شرکت خود ایجاد کنند. اما اگر فرایندها به‌درستی طی نشوند یا فرهنگ فناوری و نوآوری پیاده نشود یا منابع محدود باشند، بهترین فناوری‌ها هم به هدر خواهند رفت. به‌عنوان مثال برای پیاده‌کردن هوش مصنوعی، اگر محدودیتی به لحاظ مهارت و منابع وجود داشته باشد، یا اگر زیرساخت‌های لازم در اختیار نباشد، قطعاً نتیجه مطلوب دست نخواهد داد.

وقتی شرکت‌ها بدون تعریف مشخص، مقوله تحول دیجیتال را برای کارکنان خود مطرح می‌کنند، با مشکل مواجه می‌شوند. واقعیت این است که در تحول دیجیتال، باید به‌دنبال ایجاد سازمانی بود که داده‌محور است و هر تصمیمی در آن بر پایه داده‌ها گرفته می‌شود، نه صرفاً غریزه انسانی!


پنج رکن اساسی تحول دیجیتال


برای اینکه سازمانی بتواند مدعی اجرای تحول دیجیتال در معنای واقعی آن باشد، نه صرفاً یک هجمه دیجیتالی، لازم است که به پنج عنصر ضروری در این رابطه توجه داشته باشد:

  • افراد

تحول دیجیتال با افراد آغاز می‌شود. صحبت از داده‌های ارزشمند همواره در نهایت به انسان‌ها و افراد حقیقی ختم خواهد شد. سازمان‌ها برای ایجاد تحول، باید به افراد یعنی به مشتریان و مصرف‌کنندگان و حتی کارکنان دسترسی داشته باشند. در گذشته این ارتباطات از مسیر سنتی انجام می‌شد. شاید در شرکت‌های کوچک، ارتباط سنتی نتیجه بدهد، اما در شرکت‌های بزرگ، برای ارتباط‌گرفتن با افراد، باید روش‌های جدید را مد نظر قرار داد.

  • داده

هر اقدامی در رابطه با مشتریان و کسب‌وکار در دنیای امروز در نهایت به داده‌ها و میزان دسترسی به آنها ختم می‌شود. برای یک روند تحول دیجیتال مطلوب باید به داده‌ها دسترسی داشت. درست در همین نقطه است که اهمیت فناوری برای دسترسی به داده، برجسته می‌شود. تمامی فرایندهای کسب داده و بهره‌گیری از آنها به کمک فناوری، بهبود پیدا خواهد کرد. ما به این فرایند، دیجیتالی‌شدن می‌گوییم. در واقع این یکی دیگر از عناصر ضروری در تحول دیجیتال است که به زیرساخت‌های فناورانه بسیاری هم نیاز دارد.

  • دیدگاه

داده‌ها ارزشمند هستند، اما شباهت زیادی به نفت خام دارند. همان‌طور که نفت خام نیاز به پالایش و فرایندهای دیگر دارد، داده‌ها هم باید پالایش شوند تا بتوان از آنها به‌عنوان سوخت مؤثر در کار بهره گرفت. اگر مدل، چهارچوب و نظام مشخصی را برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در نظر نگیرید، هر داده‌ای بی‌فایده خواهد بود. فناوری به شما قدرت تجزیه‌وتحلیل می‌بخشد. این فناوری است که از مسیر تجزیه‌وتحلیل به شما دیدگاهی را از محل داده‌ها، عرضه می‌کند. در واقع شما به کمک فناوری و تجزیه‌وتحلیل داده، صاحب دیدگاه خواهید شد. تفاوت میان تحول دیجیتال واقعی با آنچه امروز شرکت‌های بیمه و حتی سایر صنایع تجربه می‌کنند، دقیقاً در همین داشتن دیدگاه است. داده بدون دیدگاه دیگر مسبب تحول دیجیتال نیست؛ بلکه فقط ابزاری است برای دیجیتالی‌شدن فرایندها.

  • اقدام

ورود صرف به مرحله دیدگاه هم برای اجرای موفق تحول دیجیتال کافی نخواهد بود. حتی جذاب‌ترین دیدگاه‌هایی که به کمک فناوری از دل داده‌ها بیرون کشیده می‌شوند، بدون اقدام و عمل، بی‌فایده خواهند بود. همیشه گفته شده که اگر برترین فناوری‌های هوش مصنوعی و بهترین داده‌ها و دیدگاه‌ها هم در اختیار باشند، دست آخر، باز این انسان‌ها هستند که باید اقدام کنند و تغییر را به وجود آورند. فناوری هوش مصنوعی به شما قدرت پیش‌بینی می‌بخشد، اما در نهایت، این شما هستید که باید اقدام کنید و از قدرت پیش‌بینی آن بهره بگیرید. در واقع از همین‌جاست که می‌فهمید شما نقشی کلیدی برای اجرای تحول دیجیتال در شرکت و کسب‌وکار خود دارید.

  • ارزیابی و نتیجه‌گیری

ارزیابی مرحله پایانی در مسیر تحول دیجیتال در بیمه است؛ اینکه نتیجه یا اثرات اقدام خود را ارزیابی کنید. البته این الزاماً مرحله نهایی نخواهد بود. به هر حال بعد از ارزیابی داده‌ها دوباره این نیاز وجود دارد که داده‌های قبلی بازبینی شوند. نتایج صرفاً به شما نشان می‌دهند که تا چه اندازه مسیر را درست طی کرده‌اید. اگر جایی از راه را اشتباه رفته باشید، دوباره باید برگردید و با شناسایی موارد اشتباه، مجدداً همه مراحل را طی کنید.

واقعیت این است که در مسیر تحول دیجیتال، آنچه اهمیت دارد بخش «دیجیتال» ماجرا نیست، بلکه بخش «تحول» است که اهمیت دارد. تک‌تک مراحلی که در مسیر تحول طی می‌شوند، برای ایجاد تحول دیجیتال در بیمه ضرورت دارند. در واقع، مراحل، یکی بعد از دیگری، پلی می‌زنند میان شما و تحول دیجیتال.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.