راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا صنعت بیمه از تحول گریزان است؟ / ترس رویارویی با چالش‌ها

صنعت بیمه صنعتی محافظه‌کار است و مقاوم در برابر هر تغییر و تحولی. با وجود تغییرات عمیق فناوری طی سال‌های گذشته در صنایع مختلف، بسیاری از رهبران صنعت بیمه همچنان در برابر تحول رویکرد منفعلانه‌ای را اتخاذ کرده‌اند. ترس از تقابل با جامعه قدرتمند کارگزاران و وابستگی افراطی به مشتریان، این صنعت را از تغییرات اساسی که در صنایع دیگر نظیر خرده‌فروشی، سلامت و بانکداری رخ داده، باز داشته است؛ چراکه مهم‌ترین بخش در زنجیره ارزش بیمه در بیشتر کشورهای دنیا فروش است و هر امری که این موضوع را به چالش بکشد، با مقاومت‌هایی همراه خواهد بود. بر همین اساس است که تحول در صنعت بیمه کار سخت و دشواری تلقی می‌شود.

در تحقیقات شرکت IBM در سال 2020 میلادی حدود 55 درصد از کل مدیران صنایع مختلف (از شمار 2200 مدیرعامل منتخب) اعتقاد داشتند که زنجیره ارزش سنتی حاکم بر صنعت آنها در حال جایگزینی با مدلی جدید است. این در حالی است که تنها 44 درصد مدیران صنعت بیمه به این موضوع اعتقاد داشتند. همچنین 55 درصد از کل مدیران معتقد بودند که در حال رقابت با رقبایی جدید و غیرمنتظره هستند، اما تنها 46 درصد مدیران بیمه این موضوع را به‌عنوان یک چالش برای خود تلقی می‌کردند.

در تحقیق مؤسسه کاگنیزنت نیز 54 درصد مدیران صنعت بیمه تمایلی به سازگار کردن کسب‌وکار خود با فناوری‌های دیجیتال نشان نداده‌اند. نه به این دلیل که به اهمیت استفاده از آن باور ندارند، بلکه صرفاً به این دلیل که استفاده از فناوری‌های جدید در صنعت سنتی بیمه را همراه با موانع زیادی می‌بینند که تلاش برای کنار زدن و فائق‌آمدن بر آنها مستلزم صرف زمان و هزینه‌های زیادی است.


موانع تحول صنعت بیمه از نگاه مدیران


مدیران شرکت‌های بیمه با وجود آنکه خود را مشتاق انجام حرکت‌های بزرگ نوآورانه می‌بینند، در عمل به‌صورت ملموس کمتر زمانی به حرکتی بنیادی در تحول دیجیتال شرکت خود اقدام می‌کنند. در نظرسنجی مؤسسه کاگنیزنت از مدیران ارشد بیمه‌ای خواسته شد مهم‌ترین موانع پیش روی خود در مسیر تحول دیجیتالی را نام ببرند. آنها به این موارد اشاره کردند:

کمبود بودجه؛

امنیت داده‌ها و نگرانی‌های آن؛

بازار غیر قابل‌ پیش‌بینی؛

کمبود استعداد دیجیتال؛

ناامنی بازگشت سرمایه؛

فقدان حمایت مدیریتی؛

چالش‌های مدیریت فناوری‌های بر‌هم‌زننده همیشه وجود خواهند داشت و این روال در تمام طول تاریخ بوده است. مانند زمانی که ماشین بخار جای خودش را به ماشین‌های بنزینی داد. مانند وقتی که رایانه‌های غول‌پیکر به نمونه‌های رومیزی تبدیل شدند و بعد پای سرورها و اینترنت به میان آمد. همه این رویکردها با چالش‌های زیادی همراه بودند و هیچ‌کدام دوران گذار را به‌سادگی طی نکردند. در واقع فناوری همیشه در حال تغییر است و آنچه به‌سختی تغییر می‌کند، مدیریت است!

مسئله این است که هیچ‌کدام از موانع پیش روی تحول دیجیتال صنعت بیمه، موارد بی‌اهمیت و بی‌ربطی نیستند؛ برعکس رویارویی با هر کدام از آنها نیازمند مهارت در مانور، سیاست و مهندسی است. اما می‌توان به جای ترس و عقب‌نشینی، از تمامی این موانع عبور کرد، آن هم با جایگزین‌کردن گزینه‌های جدید.

شاید مسیر تحول دیجیتال صنعت بیمه دست‌اندازها و سرعت‌گیرهای زیادی داشته باشد، ولی هیچ‌وقت دیوار سیمانی وسط شاهراه اصلی آن قرار ندارد. شاید امروز بودجه فناوری‌های پیشرو در صنعت بیمه در برابر سایر اقدامات کمترین باشد، اما روزی می‌رسد که مدیران بیمه با همه موانع پیش رو به فکر جایگزین‌های مفید باشند و بی‌ترس از جاده پرپیچ‌وخم، راه پرخطر را طی کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.