راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گوگل کلاود از تیم تخصصی بلاکچین خود برای داده‌کاوی مالی رونمایی کرد / بلاکچین، هدیه گوگل کلاود به وال‌استریت

وال‌استریت و بنگاه‌های بزرگ مالی بیش از هر زمان دیگر به فناوری بلاکچین و استخراج داده از آن علاقمند شده‌اند. سرویس ابری گوگل کلاود هم به منظور کمک به آن‌ها، تیمی تخصصی را تشکیل داده است که می‌توانند به این نهادها خدمات داده‌ای مربوط به بلاکچین را ارائه کنند.

نسیم بنایی / سرویس ابری گوگل کلاود (Google Cloud) تیمی جدید را با تمرکز بر رمزارزها و فناوری بلاکچین ایجاد کرده است. این غول فناوری به این باور رسیده که تمرکز در این فضا، باعث خواهد شد تا بتواند رقابت‌پذیری خود را حفظ کند. دو نفر از مدیران گوگل کلاود برنامه‌های این شرکت را باجزئیات توضیح و این مسئله را هم شرح داده‌اند که چرا در زمان کنونی داده‌ها نقشی کلیدی بازی می‌کنند.

به گزارش وبسایت بیزینس اینسایدر گوگل به‌دنبال این است که از علاقه روزافزون به شبکه‌های غیرمتمرکز بهره ببرد. به این منظور قرار است گوگل کلاود خود را به‌عنوان واسطی بین بنگاه‌های مالی و گنجه‌هایی از داده‌ها تبدیل کند که در شبکه‌های بلاکچین وجود دارد. این سرویس ارائه‌دهنده خدمات ابری شکل‌گیری تیمی جدید را اعلام کرد که قرار است روی موضوع دارایی‌های دیجیتال تمرکز کنند. این گروه باید در تمام مسائل، از توسعه ابزارهای مهندسی تا شبکه‌های بلاکچین با دسترسی ساده تمرکز کنند، تا از این طریق بتوانند به نهادهای مالی نسبتاً سنتی هم پشتیبانی لازم را ارائه دهند، هم مشاوره مورد نیاز را؛ این مسئله باعث خواهد شد که چنین نهادهایی بتوانند فضاهایی جدید را تجربه کنند.


وال‌استریت در فناوری بلاکچین


گوگول کلاود با انجام این کار به بنگاه‌های مالی کمک می‌کند تا فاصله بین خود و داده‌هایی را از بین ببرند که تا پیش از این خارج از دسترس آنها بوده است. ریچارد ویدمن، مدیر استراتژی دارایی‌های دیجیتال گوگل کلاود، درباره دارایی‌های دیجیتالی مانند رمزارزها و توکن‌های غیرمثلی (NFT) چنین می‌گوید: «در حال حاضر شاهد علاقه‌ای جدی از سوی تعدادی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های مالی سنتی هستیم که نگاه خود را به این فناوری دوخته‌اند و می‌خواهند از دل آن ارزشی را، نه فقط برای خود، بلکه برای مشتریان‌شان بیرون بکشند.»

سال 2021 سرشار از مثال‌های گوناگونی از ورود غول‌های وال‌استریت به این فضا بود، از ایجاد دسترسی به صندوق‌های رمزارز توسط جی‌پی مورگان برای مشتریان بخش مدیریت ثروت این مؤسسه مالی گرفته، تا نصب یک مدیر دارایی دیجیتال جدید توسط بانک سیتی‌گروپ و رونمایی گلدمن ساکس از تیم اختصاصی رمزارز خود.


سال شیوع دارایی‌های دیجیتال


یولانده پیاتزا، نایب‌رئیس خدمات مالی گوگل کلاود که پیش‌تر 22 سال را در بنگاه سیتی گذرانده بود و در آخرین جایگاه شغلی خود نقش مدیرعامل فین‌تک سیتی را بر عهده داشت، درباره علاقه وال‌استریت به فناوری بلاکچین چنین می‌گوید: «گفت‌وگوی مربوط به این فناوری از «نمی‌خواهیم کاری انجام دهیم» به «بهتر است خود را برای تأثیرات بلندمدت آماده کنیم» چرخش کرده است. این مسئله در حال حاضر ذهن همه را به خود مشغول کرده است.»

حالا که وال‌استریت به‌دنبال این است که روی دارایی‌های دیجیتال تمرکز کند، دنبال این است که تا حد امکان داده جمع‌آوری کند. اینجاست که گوگل کلاود وارد معادله می‌شود. به گفته ویدمن، بنگاه‌های مالی جدید به این مسئله رسیده‌اند که می‌خواهند به داده‌هایی که در این بلاکچین اندوخته شده، دسترسی پیدا کنند و آن را مشابه روشی که در خدمات مالی سنتی داشتند، در دارایی‌های رمزی مبتنی بر بلاکچین به کار ببرند.

عامل پیش‌برنده این حرکت گوگل کلاود به سمت دارایی‌های دیجیتال، یک تیم تازه‌تأسیس به‌منظور استراتژی‌بندی و ایجاد زیرساخت لازم به شکلی اختصاصی، طی دوره زمانی است که وال‌استریت آغوش خود را به سوی این فناوری گشوده است. البته گوگل کلاود ابعاد تیم خود را افشا نکرده، اما به گفته خودشان «سرمایه‌گذاری قابل توجهی» به‌منظور قرار دادن افرادی کلیدی در بخش‌های مختلف صورت گرفته تا بتوانند به‌صورت تمام‌وقت روی این مسئله کار کنند.

ویدمن درباره این اقدام گفته است: «این فضا، یکی از بزرگ‌ترین ناحیه‌هایی است که به ما فرصت ایفای نقش مفصلی در نقاط مهم را می‌دهد.» گوگل کلاود با این کار می‌تواند داده‌های اصطلاحاً «روی زنجیر» را از زنجیرها استخراج و تحلیل کند.


منابع جدید داده‌ها


گوگل کلاود یکی از ارائه‌دهنده‌های اصلی خدمات ابری به وال‌استریت است که در کنار خود آمازون وب‌سرویس، مایکروسافت آزور و آی‌بی‌اِم کلاود را می‌بیند. این شرکت تاکنون توانسته قراردادهای بزرگی با بنگاه‌های مالی ببندد که در بین آنها می‌توان به قرارداد 10ساله با گروه سی‌اِم‌ای اشاره کرد. با این‌ حال، رقابت بین شرکت‌های بزرگ فناوری حالا تنگ‌تر هم شده؛ زیرا وال‌استریت بیش از پیش مسئله فناوری را پذیرفته و به‌منظور استفاده از فناوری‌های جدید با یکی از این غول‌ها وارد همکاری می‌شود.

یکی از مسائلی که باعث شده گوگل کلاود نسبت به رقبای خود تمایز پیدا کند، حضور در عرصه داده‌های بزرگ و علم تحلیل است. داده حکم خون در رگ‌ را برای وال‌استریت دارد و نقش مهمی در به دست آوردن قراردادهایی چند میلیارد دلاری توسط بانک‌های سرمایه‌گذاری، چگونگی تصمیم‌گیری معامله‌‌کننده‌ها در یک بازار و سازوکار شخصی‌سازی کسب‌وکار و تجربه مشتری در زمینه بانکداری، بازی می‌کند.

ظهور فناوری بلاکچین، امور مالی غیرمتمرکز و فعالیت‌های رمزی در حال حاضر منابعی جدید از داده‌ها را ایجاد کرده که بازیگران سنتی توان جذب آنها را ندارند. این بازیگران سنتی شامل بانک‌ها، کارگزاری‌ها و صرافی‌ها می‌شود. گوگل کلاود پیش‌تر هم فین‌تک‌هایی که بر دارایی‌های دیجیتال و فناوری بلاکچین تمرکز دارند، مانند دَپر لبز (Dapper Labs)، هدرا (Hedera) و تتا لبز (Theta Labs) را به کار گرفته بود؛ زیرا هر روز مشتریان بیشتری وارد زیرساخت ابری این شرکت می‌شدند.

بنگاه‌ها در خدمات مالی سنتی به شکل کلی دفتری از حرکت پول و فعالیت‌های بانکی را مدیریت می‌کنند و از طریق آن می‌توانند اطلاعاتی را درباره اکوسیستم مالی پیدا کنند. با این‌ حال، دیگر بنگاه‌ها اندکی سربسته‌تر رفتار می‌کنند. دفترکل‌های بلاکچین، مانند بیت‌کوین، اتریوم و سولانا، از این حیث تفاوت دارند که می‌توانند تمام معاملاتی را که در هر زمانی روی شبکه رخ می‌دهد، ثبت کنند.

ویدمان درباره اهمیت این مسئله چنین می‌گوید: «فرض کنید یک دفترکل بعد از 20، 30 یا 40 سال چه وضعیتی خواهد داشت. در هیچ‌جای دیگری چنین سطحی از تجمیع داده را نداشته و نداریم و این مسئله تنها در بلاکچین‌ها اتفاق می‌افتد. بانک‌ها در حال حاضر این مسئله را به‌عنوان فرصتی فوق‌العاده در نظر گرفته‌اند و می‌خواهند بفهمند «پول در این اکوسیستم به کجا و از کجا در جریان است؟ آیا بازیگران و نقاط تجمیعی کلیدی وجود دارند که در آنها ارزش زیادی ایجاد می‌شود و چطور می‌توانیم به آن دسترسی پیدا کنیم؟»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.