راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کریپتوبانک‌ها به‌زودی ظهور خواهند کرد / بانکداری مبتنی بر بلاکچین و بیت‌کوین

محسن زادمهر، مدیر ارشد بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه / در سال ۲۰۲۱ رمزارزها به‌دنبال نابودی بانک‌ها هستند و بانک‌های سنتی نیز به دو گروه تقسیم شده‌اند. گروه اول به‌دنبال مقابله و گروه دوم به‌دنبال استفاده از رمزارز‌ها و ارائه خدمات مربوطه به مشتریان جدید هستند. پیش‌بینی بنده این است که به‌زودی شاهد ادغام دیفای، ارز‌های فیات و دارایی‌های دیجیتال و بانک‌ها باشیم؛ بنابراین بهتر است خود را برای یک تغییر اساسی در مدل‌های کسب‌وکار بانکداری در سال‌های آینده آماده کنیم.

نهادهای مالی سنتی‌تر، شروع به نگاه‌کردن به دارایی‌های دیجیتال، بیشتر از زاویه توکن‌ها، برای ساده‌سازی فرایند‌ها و کاهش هزینه می‌کردند، اما حالا قبول کرده‌اند که ارز‌های دیجیتال آمده‌اند که بمانند. قانون‌گذار در سوئیس ارائه مجوز به برخی شرکت‌های متقاضی برای نگهداری رمز‌ارز‌ها، تجارت و وام‌دهی به نمایندگی از مشتریان خود را آغاز کرده است. طی هفته‌های گذشته نیز، رگولاتور بانکی ایالات ‌متحده، دفتر کنترل ارزی (OCC)، به این کمپین ملحق شد و پلتفرم دارایی دیجیتال تحت حمایت ویزا با نام Anchorage را به‌عنوان اولین بانک مبتنی بر رمز‌ارز تأیید کرد و راه را برای ورود کریپتو به مدل‌های کسب‌وکار بانکداری فراهم آورد.

OCC حتی اطمینان داده که بانک‌ها می‌توانند ارزهای رمزنگاری‌شده را نگه دارند. مجوز دریافتی انکوریج ارائه خدمات ذیل را به مشتریان سازمانی این کریپتوبانک مجاز می‌داند: نگهداری، معامله، تأمین مالی، وام و استقراض. بعد از پی‌پال، همه بانک‌های چالشگر، می‌خواهند بیت‌کوین را برای خریدوفروش پیشنهاد کنند و بسیاری از آنها به سراغ انکوریج می‌آیند تا این خدمات را به آنها ارائه دهند. در حالی که کریپتو‌بانک‌های جدید برای ایجاد یک چشم‌انداز بانکی جسورانه و جدید آماده می‌شوند،انکوریج و صرافی کریپتو «کراکن» این ماجراجویی جدید را آغاز کرده‌اند. کراکن اولین دریافت‌کننده مجوز مؤسسه سپرده‌گذاری ویژه (SPDI) بود که به این شرکت این امکان را می‌دهد تا به مشتریان خود شامل افراد حقیقی، کسب‌وکارها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای مجوز، خدمات سپرده‌گیری و انتقال ارز‌ها و دارایی‌های دیجیتال را ارائه دهد. علاوه بر فراهم‌سازی کنترل بیشتر بر دارا‌یی‌های مبتنی بر رمز‌ارزها، مجوز بانک به کراکن امکان ارائه محصولات و خدمات بسیار متفاوتی شامل حساب‌های سرمایه‌گذاری یا حساب ویژه بازنشستگی را نیز می‌دهد. کراکن از سپتامبر 2020 اولین بانک ارز دیجیتال در ایالات‌ متحده است.

از سوی دیگر شاهد هستیم که بازیگران اصلی دنیای رمزارزها در حال حرکت به سمت فضای نئوبنکینگ هستند. بیت والا (Bitwala) خدمات مرتبط با یک نئوبانک و معاملات رمز‌ارزها را به‌صورت یکپارچه درون یک اپلیکیشن واحد ارائه می‌دهد. همچنین نئوبانک‌ها و دیجیتال‌بانک‌هایی مانند روولوت و مونزو، خریدوفروش رمز‌ارزها را به پلتفرم‌های خود اضافه کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۹، جی‌پی‌مورگان چیس، ارز دیجیتال خود، جی‌پی‌ام کوین، را برای انتقال وجه و تسویه سریع‌تر تراکنش‌ها در بین مشتریان معرفی کرد. بهار گذشته این بانک شروع به گسترش همکاری خود با صرافی‌های بیت‌کوین «کوین‌بیس» و «جمینای» کرد. سه سال پیش بود که جیمی دیمون، مدیرعامل این بانک، رمزارز‌ها را «کلاهبرداری» خواند و گفت که «در یک ثانیه» هر کسی را در جی‌پی مورگان در حال معامله با رمز‌ارزها باشد، اخراج خواهد کرد.

یواس‌بانک، پنجمین بانک بزرگ خرده‌فروشی در ایالات‌ متحده نیز اعلام کرد که سرویس نگهداری و سپرده‌گیری ارز و دارایی دیجیتال آن بانک برای مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دسترس است. به گفته «گونجان کدیا»، نایب‌رئیس بخش مدیریت ثروت و خدمات سرمایه‌گذاری این بانک، این پیشنهاد به مدیران سرمایه‌گذاری کمک می‌کند تا کلیدهای خصوصی بیت‌کوین، بیت‌کوین‌کش و لایت‌کوین را با کمک NYDIG ذخیره کنند.

این حرکت آخرین علامتی است که نشان می‌دهد مؤسسات مالی معتبر شروع به پذیرش ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک طبقه دارایی قانونی کرده‌اند. مدیران یواس‌بانک همچنین می‌گویند: «مشتریان ما در مورد پتانسیل ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک طبقه دارایی متنوع بسیار جدی هستند.»

به‌زودی بانک‌ها، حساب‌های مبتنی بر ارز‌های فیات و رمز‌ارز‌ها را به‌صورت یکپارچه و در یک اپلیکیشن واحد به مشتریان خود ارائه خواهند داد. به همین دلیل، هم بانک‌های سنتی و هم نئوبانک‌ها باید تنوعی از حساب‌های مبتنی بر رمزارز‌ها را برای مشتریان خود فراهم کنند. این مورد از منظر استراتژی توسعه و بقا برای بانک‌های سنتی، بسیار حائز اهمیت است.

اگر رمز‌ارزها و دارایی‌های دیجیتال با قدرت هرچه بیشتر به مقبولیت و مشروعیت خود ادامه دهند، بدترین استراتژی برای یک بانک سنتی، عقب‌نشینی و انکار روند تغییرات پیش رو خواهد بود، اما بهترین استراتژی برای بانک‌ها، ورود پرقدرت به این فضا و استفاده حداکثری از فرصت به‌وجود‌آمده است. هنوز در بسیاری از نقاط دنیا، بانک‌های بزرگ از مقبولیت خوبی در بین عموم مردم برخوردار هستند، همچنین عموماً از سطح فناوری مناسبی برای ورود به فضای بلاکچین و رمز‌ارز‌ها برخوردارند. زمانی که فیس‌بوک در اوج قدرت خود بود و از جانب دو رقیب اصلی واتس‌اپ و اینستاگرام تهدید می‌شد، به‌ واسطه قدرت نقدینگی خود، هر دوی این رقبا را خریداری کرد تا انحصار خود در بازار شبکه‌های اجتماعی را حفظ کند.

امروز مهم‌ترین تهدید برای مؤسسات مالی وجود بیگ‌تک‌هایی مانند فیس‌بوک، گوگل، آمازون، علی‌بابا و بزرگ‌ترین تهدید برای فین‌تک‌ها نیز بیگ‌بنک‌تک‌هایی مانند جی‌پی مورگان و DBS هستند که علاوه بر اعتماد مردمی و منابع مالی بسیار، از سطح فناوری بسیار پیشرفته‌ای برخوردارند. بیگ‌بنک‌تک‌ها نیز به ‌احتمال ‌زیاد در مقابل فین‌تک‌ها قد علم خواهند کرد و با مشارکت یا مالکیت این کسب‌وکارهای انقلابی به توسعه و بقای خود و نیز استفاده حداکثری از فرصت‌های فراهم‌شده ادامه خواهند داد. خطر واقعی در مورد عدم اطمینان نیست، بلکه در مورد از دست دادن فرصت‌هاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.