راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر توسعه کسب‌و‌کار اعتباری ازکی‌وام مطرح کرد / ضرورت وحدت رویه در رتبه‌بندی مشتریان برای ارائه اعتبار

شاید اگر اعتبارسنجی در ایران چالش کمتری داشت، دور از انتظار نبود که حوزه لندتک هم پابه‌پای حوزه‌ای مانند پی‌تک رشد کند. فرایند اعتبارسنجی در جهان دارای تاریخچه‌ای طولانی است، اما گزارش اعتباری در مفهوم امروزی حدود چهار دهه قدمت دارد. البته در همین مدت کوتاه توانسته به افراد زیادی در کشورهای مختلف کمک کند تا با تکیه بر امتیاز اعتباری خود از خدمات اعتباری بهره‌مند شوند.

به گزارش روابط عمومی ازکی‌‌ وام، در چند سال اخیر کسب‌وکارهای حوزه لندتک با هدف ارائه اعتبار شکل گرفته‌اند. این کسب‌وکارها قصد دارند فرایندهای پیچیده بانکی را در ارائه اعتباردهی خرد تسهیل کنند و سریع‌تر به نیاز افراد پاسخ دهند. در این راستا ازکی‌وام نیز در مدت کوتاه فعالیت خود توانسته با بررسی رتبه اعتباری مشتریان، اعتبار خرد را در کمترین زمان ممکن ارائه دهد.


راهکار ازکی‌وام در اثرگذاری رتبه‌بندی مشتریان


ماهان حیدری، مدیر توسعه کسب‌و‌کار اعتباری ازکی‌وام در این‌باره به مشکلاتی که برای بررسی رتبه اعتبارسنجی در ایران وجود دارد، اشاره کرد و توضیح داد: «اعتباردهی در محل فروش یا همان الان بخر، بعداً پرداخت کن، سال‌هاست که در تمام کشورهای پیشرفته و در حال توسعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌واسطه حمایت مؤسسات مالی و بانکی این کشورها، افرادی که از رتبه اعتباری مناسبی برخوردار هستند، بدون هیچ تضمینی از این مدل ارائه اعتبار خرد بهره‌مند می‌شوند، اما متأسفانه در کشور ما رتبه اعتباری در دریافت اعتبار بدون تضمین یا تضامین، تأثیر کمتری دارد و همچنین وحدت رویه‌ای در ارائه اعتبار برای رتبه‌بندی مشتریان وجود ندارد.»

او با بیان راهکاری که در ازکی‌وام جهت اعتباردهی ارائه می‌شود، گفت: «ما در ازکی‌وام به پشتوانه دانش فنی و بررسی‌های انجام‌شده در حوزه خدمات مالی کشورهای موفق توانسته‌ایم در مرحله اول با حمایت شرکت‌های واسپاری و دو بانک پیشرو در حوزه فناوری، مراجعه حضوری و ضامن را از مسیر دریافت اعتبار کنار بگذاریم. در این راستا اعتبار ۲۵ میلیون تومانی با دوره بازپرداخت ۱۲ ماهه و سود سالانه ۲۱ درصد برای مشتریان عادی و اعتبار ۵۰ میلیون تومانی با دوره بازپرداخت ۲۴ ماهه با سود سالانه ۱۸ درصد برای مشتریان سازمانی فراهم شده تا متقاضیان بتوانند کالای دیجیتال و لوازم خانگی مورد نظر خود را به‌صورت آنلاین خریداری کنند.


ارائه اعتبار تا پنج میلیون تومان برای خرید نیازهای روزانه


حیدری به خدمتی که قرار است از طریق همکاری دو مجموعه آپسان و ازکی‌وام شکل بگیرد، اشاره کرد و در این‌باره گفت: «در ادامه این مسیر به‌زودی در نظر داریم با بررسی رتبه اعتباری مشتریان عادی و سازمانی خود، اعتباری تا سقف پنج میلیون تومان جهت خرید نیازهای روزانه در اختیار مشتریان ازکی‌وام قرار دهیم تا بتوانند بیمه، بلیت هواپیما، تور، پوشاک، زیورآلات و غیره را بخرند و با پرداخت تا پنجم ماه آینده بدون هیچ سودی با ما تسویه کنند.»


خرید اقساطی؛ راه‌حلی مناسب برای افزایش قدرت خرید


مدیر توسعه کسب‌و‌کار اعتباری ازکی‌وام ضمن اشاره به افزایش نرخ تورم در یک سال اخیر افزود: «افزایش نرخ تورم در چند سال گذشته و پاندمی کرونا، باعث کاهش قدرت خرید مردم و میزان فروش کسب‌وکارهای بزرگ و در مواردی از بین رفتن کسب‌وکارهای کوچک شده که برای مثال می‌توان به گزارش‌های آماری منتشرشده اشاره کرد. در این گزارش‌ها عنوان شده که نرخ تورم نقطه‌ای در خردادماه ۱۴۰۰ به عدد ٤٧/٦ درصد رسید؛ یعنی به‌طور میانگین عموم مردم ٤٧/٦ درصد بیشتر از خرداد ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. همین موضوع با توجه به کاهش درآمد باعث شده که تقاضا برای خرید اقساطی و دریافت اعتبار خرد افزایش یابد.»

حیدری در پایان اشاره کرد که ازکی‌وام پلتفرمی برای مقایسه و انتخاب آگاهانه خدمات اعتباری است؛ به‌طوری‌ که ما آمادگی پذیرش خدمات سایر پلتفرم‌های لندتک را نیز در ازکی‌وام داریم؛ به همین دلیل می‌توانیم این خدمات را در پلتفرم‌های مرتبط گسترش دهیم تا عمق بازار استفاده از خدمات مالی توسعه یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.