راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پارک حاشیه‌ای چیست و چگونه هزینه آن را پرداخت کنیم؟

بر اساس تعریفی که توسط شهرداری ارائه شده است، پارکینگ حاشیه‌ای بخشی از فضای کار کنار خیابان است که به توقف وسایل نقلیه موتوری اختصاص پیدا می‌کند. از این نوع پارک برای دسترسی به مراکز خدماتی و فروشگاه‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن و با کم‌ترین زمان ممکن استفاده می‌شود.


هزینه‌های پارک حاشیه‌ای


به نقل روابط عمومی شاپ، طبق ماده 15 قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی پارک وسیله نقلیه در معابر شهری پرترافیک و در محدوده زمانی 7 الی 21 روزهای کاری بدون پرداخت حق توقف پس از نیم ساعت اول به منزله ارتکاب تخلف (پارک ممنوع) خواهد بود. این طرح به این خاطر اجرا شده است که به‌خاطر تقاضای زیاد در مناطق مرکزی شهر و اشغال فضاهای پارک توسط وسایل نقلیه، اتومبیل‌هایی که به دنبال فضای پارک هستند، با مشکل مواجه خواهند شد.

بنابراین طی سال‌های اخیر شهرداری‌های شهرهای بزرگ در حال پیاده‌سازی روش‌هایی هستند که با استفاده از آن بتوان ترافیک پارک‌های حاشیه‌ای را تا حد زیادی کنترل کرد. درواقع در بسیاری از موارد پارک‌های طولانی‌مدت باعث می‌شود که جا کافی برای سایر افرادی که نیاز به استفاده از پارک‌های حاشیه‌ای دارند وجود نداشته باشد.

از دیگر مشکلات کنترل نکردن پارک حاشیه‌ای این است که به خاطر تراکم بالا ممکن است بعضی از ماشین‌ها اقدام به پارک دوبله در کنار خودرویی که پارک حاشیه‌ای کرده است بکنند و درنتیجه امکان توزیع عادلانه فضاهای موجود بین کاربران از بین می‌رود.

این کار همچنین باعث خواهد شد که ترافیک به شکل سنگین‌تری در شهر جریان داشته باشد و شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی نتواند ترافیک خیابان‌های شلوغ شهر را به‌خصوص در ساعاتی که دارای بار ترافیکی سنگین‌تری هستند کنترل کند.


مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای به چه صورت است؟


حالا بسیاری از شهرها در ایران سعی در پیاده‌سازی روشی دارند که با استفاده از آن تمام فرآیند عملیات پارک به صورت هوشمند انجام خواهد شد. هنگامی که یک خودرو در فضای پارک حاشیه‌ای هوشمند، توقف می‌کند از طریق شماره پلاکش به وسیله ماشین‌های ثبت پلاک مخصوص این سامانه شناسایی می‌شود، حضور این خودرو هر 30 دقیقه یک‌بار به وسیله ماشین‌های ثبت پلاک بررسی می‌شود و هنگام خروج از پارک، طبق گزارش‌ها از ماشین‌های ثبت پلاک، هزینه قابل پرداخت به نسبت زمان توقف خودرو، تعیین شده و به اطلاع راننده می‌رسد.

باید در نظر گرفت که توقف‌های کمتر از نیم ساعت در حاشیه شهرها در معابری که پارک هوشمند دارند شامل پرداخت پول نمی‌شود و در چنین شرایطی می‌توانید به صورت رایگان از این پارک استفاده کنید.

راننده می‌تواند روش‌‌ پیش‌پرداخت را انتخاب کند یا با انتخاب پس پرداخت بعد از استفاده خود از پارک حاشیه‌ای نسبت به پرداخت هزینه آن اقدام کند. باید این نکته را در نظر گرفت که اگر راننده نسبت به پرداخت عوارض هیچ اقدامی نکند و بدهی او به مبلغ مشخصی برسد، خودرو او توسط پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه خواهد شد؛ جریمه‌ای که بسیار بیشتر از میزان هزینه پارک حاشیه‌ای است.

معاون اجرایی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران طی گفت‌وگویی با سایت مشرق در مورد اجرایی شدن این طرح در تهران گفت: «بعد از پارک یک خودرو در حاشیه خیابان به مالک آن پیامکی ارسال و اعلام می‌شود که شما در چه معبری خودروی خود را پارک کرده‌اید و در سامانه تهران من ثبت‌نام کرده‌اید یا خیر. در حال حاضر 85 معبر در منطقه دو شامل این طرح شده که حدود 14 هزار و 100 فضای پارک می‌شود. در این راستا شهر تهران به پنج پهنه تقسیم شده و قرار است طی دو ماه آینده مناطق 6، 7، 11 و 12 برای پیوستن به این طرح وارد مزایده شوند چراکه عملاً دغدغه ما محدوده مرکزی شهر است.»

با توجه به اینکه طرح در تهران و سایر شهرهای بزرگ با جدیت تمام در حال اجرا است، باید حتماً هنگام استفاده از این خدمات پرداخت سریع عوارض استفاده از این پارک‌های حاشیه‌ای را در نظر داشته باشید. برای انجام این کار می‌توانید از اپلیکیشن شاپ استفاده کنید. اپلیکیشن شاپ در حال حاضر روی وب، کافه بازار و اپ‌استورهای ایرانی مثل سیب ایرانی و سیبچه در دسترس است و شما می‌توانید با واردکردن شماره تلفن خود و ورود به این اپلیکیشن و با استفاده از بخش خدمات خودرو نسبت به پرداخت عوارض خودرو اقدام کنید.


پارک حاشیه‌ای در کدام مناطق تهران اجرا می‌شود؟


این طرح در مناطق 6، 7، 11 و 12 تا پایان سال اجرایی می‌شود و بر این اساس طی مراحل مختلف 32 هزار فضای پارک حاشیه‌ای ساماندهی می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که ورودی در محدوده طرح‌های ترافیکی 700 تومان و در خارج طرح 500 تومان خواهد بود که توقف در نیم ساعت اول رایگان خواهد بود و بعد از آن بر اساس فرمولی مشخص هزینه توقف محاسبه می‌شود.

باید در نظر گرفت که با استفاده از این طرح طی مراحل مختلف 32 هزار فضای پارک حاشیه‌ای ساماندهی می‌شود. در انتها بار دیگر تأکید می‌کنیم که پرداخت بدهی پارک حاشیه‌ای از طریق اپلیکیشن شاپ امکان‌پذیر است. اپلیکیشن شاپ در حال حاضر روی وب، کافه‌بازار و اپ‌استورهای ایرانی مثل سیب ایرانی و سیبچه در دسترس است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.