راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نیمه تاریک متاورس / سؤالات بی‌پاسخ دنیای جدید مجازی

در حالی که متا و سایر کمپانی‌های بزرگ در تلاش دستیابی به یک دنیای دیجیتالی همه‌جانبه هستند، سوالات در مورد مضرات آن در حال افزایش است.

کسری حسنی / شنل سیگنز یک شهروند کانادایی ٢٩ساله، اخیراً یک دستگاه واقعیت مجازی را برای اجرای بازی مورد علاقه‌اش خریداری کرده بود. پس از ورود به بازی، او آواتار خود را در یک لابی عمومی قرار داد تا بازی شروع شود.

در زمان انتظار، آواتار بازیکن دیگری به آواتار او نزدیک شد. طبق گفته خانم سیگنز آواتار آن شخص شروع به آزار کلامی و اعمال ناشایست کرد و خانم سیگنز خواستار توقف این رفتار شد، اما فرد مقابل شانه‌هایش را به نشانه اینکه «اینجا متاورس است و من هر کاری دلم بخواهد انجام می‌دهم» بالا انداخت و رفت. 

بزرگ‌ترین ‌شرکت‌های تکنولوژی از جمله مایکروسافت، گوگل، اپل و… در حال تلاش برای ایجاد دنیای جدید مجازی هستند. متاورس دنیای واقعیت مجازی است که افراد می‌توانند با آواتارهایشان کارهای مختلفی از جمله انجام بازی‌های ویدئویی، شرکت در کلاس‌های ورزشی و شرکت در ملاقات‌های کاری انجام دهند. در اکتبر ٢٠٢١، مارک زاکربرگ، مؤسس و مدیر اجرایی فیس‌بوک اعلام کرد به قدری به متاورس باور دارد که حاضر است میلیاردها دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. او همچنین نام کمپانی خود را از فیس‌بوک به متا تغییر داد.

رفتارهای آزاردهنده در دنیای مجازی و بازی‌های ویدئویی موضوع جدیدی نیست، اما همان‌طور که متا و کمپانی‌های بزرگ دیگر در حال تبدیل متاورس به پلتفرم آینده خود هستند، احتمال دارد این مشکلات با دسترسی افراد بیشتر به این تکنولوژی نیز بیشتر شود. این شرکت‌ها با راهکارهای مختلف در پی تشویق بیشتر مردم به متاورس هستند.

زاکربرگ که به نظر از آزار و اذیت‌های متاورس مطلع است، قول داده تا آن را با حفظ حریم شخصی ایمن بسازد. با این حال حتی برای کارمندان متا نیز سؤال است که آیا می‌توان رفتارهای آزاردهنده متا را از بین برد؟

در مارس ٢٠٢١، اندرو بوسورث، یکی از مدیران متا که در سال ٢٠٢٢ مدیر ارشد بخش فناوری خواهد شد، طی یادداشتی در فایننشال‌تایمز، نوشت تعدیل آنچه مردم در مورد متا می‌گویند و طوری که واقعاً در آن رفتار می‌کنند، در هر مقیاسی عملاً غیرممکن است.

کریستینا میلیان، سخنگوی متا، اعلام کرد که کمپانی با سیاست‌گذاران، کارشناسان و شرکای صنعتی خود در حال کار روی متاورس هستند. متا همچنین در ماه نوامبر اعلام کرد که در حال سرمایه‌گذاری ۵٠ میلیون دلاری در تحقیقات جهانی برای توسعه مسئولانه محصولات خود است.

بر اساس یک یادداشت داخلی که توسط نیویورک‌تایمز فاش شده، متا از کارمندان خود خواسته تا برای آزمایش متاورس داوطلب شوند. سخنگوی این شرکت گفت که اخیراً یک غریبه آواتار یکی از آزمایش‌کنندگان یک بازی واقعیت مجازی متا به نام Horizon Worlds را زیر گرفته است. این حادثه که متا مدعی است متوجه آن شده، پیش‌تر توسط The Verge گزارش شده بود.

کج‌رفتاری در دنیای مجازی عموماً به‌سختی ردیابی می‌شود؛ چراکه حوادثی که در لحظه رخ می‌دهند، ثبت نمی‌شوند.

تیتانیا جردن، افسر ارشد والدین در کمپانی بارک که برای حفظ ایمنی از هوش مصنوعی برای نظارت بر دستگاه‌های بچه‌ها استفاده می‌کند، اعلام کرد که نگران مواجهه کودکان با آنچه در متاورس وجود دارد، است. او گفت که کودک‌آزاران ممکن است از راه‌هایی که امکان ضبط شواهد وجود ندارد، از جمله پیام‌های داخل یک بازی یا صحبت از طریق هدست‌ها، کودکان را مورد هدف قرار دهند.

خانم جردن اشاره کرد: «واقعیت مجازی یک دنیای کاملا پیچیده است. شناسایی و بلاک‌کردن بازیگران مخرب و مانع‌شدن از عضویت دوباره آنها در متاورس راهکارهایی هستند که همچنان در حال توسعه هستند.» 

کالوم هود، رئیس تحقیقات مرکز مقابله با نفرت دیجیتالی (CCDH)، اخیراً چندین هفته را صرف ضبط مکالمات بازی VRchat کرده که از طریق Oculus Quest بازی می‌شود. در این بازی، افراد می‌توانند جوامع مجازی تشکیل دهند و آواتارهایشان در آن با کارت بازی کنند، در یک باشگاه مجازی جشن بگیرند یا در فضاهای عمومی مجازی جهت گفت‌وگو باهم ملاقات کنند. ارزیابی Oculus این بازی را در دسته کم‌خطر برای نوجوانان قرار می‌دهد.

با این حال، هود اعلام کرد در طول یک دوره 11ساعته، بیش از ١٠٠ رویداد مشکل‌ساز را در این بازی ثبت کرده است. به‌عنوان مثال برخی بازیکنان اعلام کرده‌اند که زیر ١٣ سال سن دارند و چندین مورد تهدید جنسی و خشونت‌آمیز متوجه بازیکنان خردسال بوده است. طبق این گزارش شخصی سعی کرد محتوای غیراخلاقی را به یک خردسال نشان دهد.

کالوم هود اعلام کرد که این رویدادها شرایط Oculus و VRchat را زیر پا گذاشته‌اند و او داده‌های خود را در اختیار این دو شرکت گذاشته، اما پاسخی از آنها دریافت نکرده است.

او گفت: « VRchat ناامن است؛ زیرا توسعه‌دهندگان آن و فیس‌بوک نتوانسته‌اند اقدامات اساسی را برای اطمینان از دسترسی کاربران سوءاستفاده‌گر به خدمات آنها انجام دهند. آنها همزمان با دعوت از خردسالان برای ورود به متاورس، پناهگاه امنی برای کاربران سوءاستفاده‌گر ایجاد کرده‌اند.» 

به گفته میلیان، استاندارد جامعه متا و VR آنچه در پلتفرم آن مجاز است را مشخص می‌کند و توسعه‌دهندگان باید به آن پایبند باشند. او در این‌باره می‌گوید: «ما به محتوایی که بر اساس نژاد، قومیت، ملیت، مذهب، گرایش جنسی، طبقه، جنسیت، هویت جنسی و بیماری یا معلولیت به افراد توهین می‌کنند، اجازه انتشار نمی‌دهیم.»

او همچنین اظهار کرد که خردسالان مجاز به ساخت حساب کاربری یا استفاده از محصولات Oculus نیستند و بخشی از این مسئولیت بر عهده توسعه‌دهندگان است.

او گفت که پس از اینکه خانم سیگنز هنگام انجام بازی Population One با آزار و اذیت مواجه شد، به یک گروه پشتیبانی مجازی برای زنان پیوست که بسیاری از آنها نیز این بازی را انجام می‌دهند. او گفت که اعضا مرتباً با آزار و اذیت در بازی مواجه می‌شدند. کمپانی متا در ماه ژوئن کمپانی BigBox VR، توسعه‌دهنده این بازی را خریداری کرد.

عضو دیگر این کمپین ماری دگرازیا، ۴٨ساله، از توسان ایالت آریزونا، اعلام کرد که حداقل هفته‌ای دو الی سه مورد آزار و اذیت در این بازی رخ می‌دهد. او اضافه کرد: «گاهی اوقات، ما روزی دو الی سه بار شاهد اتفاقاتی هستیم که قوانین بازی را زیر پا می‌گذارد.» 

دگرازیا اظهار کرد که دست‌اندرکاران این بازی به شکایات او پاسخ داده و به نظر می‌رسد که به ایمن‌سازی بازی علاقه دارند. او در ادامه گفت: «با وجود بسیاری از آزار و اذیت‌ها من دوستان مجازی زیادی پیدا کرده‌ام که از بازی و ارتباط‌گرفتن با من و افراد دیگر لذت می‌برند. من از بازی‌کردن دست نمی‌کشم، چون فکر می‌کنم افراد مختلفی از جمله زنان باید بازی کنند و از آن لذت ببرند. ما هرگز از بازی‌کردن دست نمی‌کشیم؛ هرچند گاهی اوقات شرایط واقعاً طاقت‌فرساست.» 

در ماه ژوئیه، دگرازیا یک جلیقه لمسی که احساسات را از طریق ارتعاش منتقل می‌کند، برای بازی Population One پوشید. وقتی بازیکن دیگری به آواتار او دست زد، او گفت: «احساس وحشتناکی داشت.»

او خاطرنشان کرد که زاکربرگ متاورسی را توصیف کرده که در آن افراد می‌توانند لباس‌های تمام‌تنی بپوشند که به آنها اجازه می‌دهد حتی احساسات بیشتری داشته باشند که به گفته او نگران‌کننده است. خانم سیگنز گفت که در نهایت از طریق فرمی در بازی، حساب کاربری شخصی را که در Population One به او دست زده بود، گزارش کرده است. او بعداً یک پاسخ خودکار مبنی بر اینکه اقدام تنبیهی علیه کاربر انجام شده، دریافت کرد.

او گفت: «من نمی‌دانم که آیا آنها برای یک روز یا یک هفته یا برای همیشه از بازی منع شدند، اما در هر صورت این اتفاق ادامه دارد. خانم سیگنز گفت، یک ساعت پس از آن حادثه، آواتار او دوباره توسط کاربر دیگری مورد آزار قرار گرفت.» 

منبع نیویورک‌تایمز
نویسنده / مترجم کسری حسنی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.