راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عاملی: تشکیل شبکه‌های اجتماعی بومی در ایران ضرورت دارد

معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران در همایش تخصصی بررسی ابعاد شبکه‌های اجتماعی، به تشریح ظرفیت‌های فضای مجازی پرداخت و اذعان داشت با توجه به ظرفیت‌های بالای شبکه‌های اجتماعی، ضرورت تشکیل شبکه‌های اجتماعی در ایران با منشا اسلامی ضرورت دارد.

به گزارش راه پرداخت، دکتر سعیدرضا عاملی با بیان اینکه قدرت فضای مجازی در اختیار کسانی است که ساختار ایجاد می‌کنند و به تولید محتوا می‌پردازند، افزود: اگرچه امروزه بیش از 2.5 میلیارد کاربر اینترنت، 2 میلیارد و دویست میلیون نفر کاربر ایمیل و بیش از 650 میلیون وب سایت در جهان وجود دارد اما قدرت در اختیار ابرقدرت‌های مجازی است که در حوزه رسانه‌های مجازی نفوذ بالایی دارند.

Social-Medi-Ejslas-index-way2pay-92-07-20-d-ameli

وی درادامه به تشریح خصوصیات شبکه‌های اجتماعی پرداخت و گفت: فضای کشکولی، صحبت از موضوعات متفاوت، تنوع و تکثر فرهنگی، جهانی بودن نمایش، انفجار پیام و سنخیت‌های همزمان از مهمترین ویژگی‌های این فضا می‌باشد که می‌توان از آنها در جهت اهداف مناسب استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های مجازی به عنوان جایگزین خلاء‌های فردی، اجتماعی و سیاسی و یا بعنوان ظرفیت‌های تکمیلی عمل می‌کنند، افزود: شبکه‌های حرفه‌ای اجتماعی مهمترین ظرفیت تراکم کار و همکاری اجتماعی در عرصه تولید محسوب می‌شوند.

این استاد ارتباطات ضمن انتقاد به نگاه مطلقا آسیب زا به شبکه‌های اجتماعی اذعان داشت: شبکه‌های اجتماعی صرفا سیاسی و یا منادی ناهنجاری‌های اخلاقی نیستند بلکه با ظرفیت گسترده‌ای که دارند می‌توان با مدیریت ملی از آنها به نحو احسن استفاده کرد. اما وقتی سازه‌ای تولید نمی‌کنیم و در این شبکه‌ها موضع منفعل داریم کاربر به سمت آسیب پیش می‌رود در حالی که اگر ظرفیت سازی گسترده‌ای شکل بگیرد کاربران به شبکه‌های اجتماعی بومی جذب می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.