راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پاسخ کارشناسان بانکی به ۴ پرسش راه پرداخت

سمینار تخصصی بانکداری یکپارچه 28 مرداد ماه توسط مرکز فرهنگ‌سازی و آموزش الکترونیک (فابا) برگزار شد. با توجه به اهمیتی که این سمینار داشت، جمع زیادی از مدیران ارشد بانک‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه بانکداری الکترونیک در آن حضور داشتند. این فرصتی بود که گروه پژوهشی راه پرداخت نظرسنجی کوچکی را انجام دهد. 4 سوال از 46 نفر از شرکت‌کنندگان همایش پرسیده شد. در ادامه پرسش‌ها و پاسخ‌های شرکت‌کنندگان در همایش با تحلیل آمده است.

 

بخوانید: گزارش راه پرداخت از سمینار تخصصی بانکداری یکپارچه

 

رقابت راه پیشرفت صنعت بانکداری الکترونیک

سوال اول این بود که به نظر شما طراحی، تولید و توسعه سامانه‌های جدید بانکداری متمرکز به رقابتی شدن صنعت بانکداری الکترونیک و بهبود فضای کسب و کار می‌انجامد؟ پاسخ‌ها در جدول مشخص شده است.

Table-1

D-3

 

تحلیل:

همان طور که می‌شد حدس زد، کارشناسان بانکداری الکترونیک رقابت را راه پیشرفت و توسعه صنعت بانکداری الکترونیک می‌دانند. برای رقابت هم لازم است بازیگران صنعت هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت بهبود پیدا کنند. شرایط ایده‌آل زمانی است که بانک‌ها توانایی انتخاب آزادانه بهترین سرویس‌دهنده ایرانی و خارجی را داشته باشند و حاکمیت با دخالت‌های گاه و بیگاه خود به بهانه‌های مختلف تلاش نکند که بازار را هدایت کند. در یک بازار رقابتی همه سود خواهند کرد. هم مشتریان نهایی بانک‌ها و هم خود بانک‌ها و هم تولیدکننده‌ها. پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی گفته‌اند که تولید و توسعه سامانه‌‌های نرم‌افزاری جدید به رقابتی شدن صنعت بانکداری الکترونیک و بهبود فضای کسب و کار منجر می‌شود. البته باید توجه داشت که هزینه سوئیچ بین نرم‌افزارهای بانکی بالاست و سوئیچ در یک فرایند بلند مدت اتفاق می‌افتد. مهم این است که این عزم و اراده تغییر و بهبود وجود داشته باشد. علی‌الخصوص بانک‌های دولتی که باید به تجربه‌ بانک‌های خصوصی در سال‌های گذشته توجه جدی داشته باشند.

 

ببینید: گزارش تصویری سمینار بانکداری یکپارچه

 

خارجی‌ها بیایند؟

سوال بعدی ما این بود که به نظر شما ورود نرم‌افزار خارجی به رقابتی شدن صنعت بانکداری الکترونیک و بهبود فضای کسب و کار می‌انجامد؟

Table-2

D-1

تحلیل:

هر چند که مانند پرسش قبلی ما در برابر این پرسش اتفاق نظر کم‌تری وجود دارد اما به طور کلی پاسخ‌دهندگان ورود نرم‌افزار خارجی را باعث رقابتی شدن بازار می‌‌دانند. در صورت ورود صحیح و بدون دخالت‌های بالاسری تولیدکنندگان خارجی نرم‌افزار احتمالا شرکت‌های ایرانی تولیدکننده نرم‌افزار هم بهبود بیشتری نسبت به گذشته بیابند.

 

بخوانید: داستان تولد فناپ از زبان مجید قاسمی

 

نظارت و اجرا را جدا کنیم

سوال سوم ما این بود که به نظر شما تفکیک «نظارت» و «اجرا» در صنعت بانکداری الکترونیک در بهبود فضای کسب و کار مفید است؟ 

Table

D-4

تحلیل:

یکی از مهم‌ترین مسائل مبتلا به صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک ایران، حضور جدی دولتی‌ها و شبه دولتی‌ها در فرایندهایی کسب و کاری است. اگر در همه جای دنیا تصمیم‌گیرندگان نهادهای بالادستی دولتی هستند و اجرا به بخش‌های خصوصی سپرده شده است اما در ایران نهادهای بالادستی علاوه بر تصمیم‌گیری به اجرای تصمیم‌ها هم می‌پردازند و گاهی محدودیت‌های اجرای بخش‌های دولتی منجر به گرفتن تصمیم‌هایی در این نهادها می‌گردد. بنابراین یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی که در صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک لازم است به وقوع بپیوندد تفکیک نظارت از اجرا است. باید توجه داشت که این بسیار بدیهی و طبیعی است که مجری نمی‌تواند ناظر باشد. اما همین اصل طبیعی و بدیهی به راحتی رد صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک ایران زیرپا گذاشته می‌شود. اگر صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک ایران یک درخواست از بانک مرکزی و وزارت ارتباطات داشته باشد آن هم باید این باشد که نظارت و اجرا از هم جدا شوند.

 

بخوانید: ما کجا ایستاده‌ایم؟

 

اول نرم‌افزار بعد سخت افزار

سوال آخر ما هم این بود که به نظر شما اولویت دادن به نرم‌افزار نسبت به سخت‌افزار در توسعه بانکداری الکترونیک مفید است؟ 

Table-3

D-2

تحلیل: یکی از مهم‌ترین موانع ذهنی مدیران بانکی ایران اولویت دادن سخت افزار به نرم افزار است. در ایران آن چیزی که دیده و لمس می‌شود به هر آن چیزی که غیر قابل دیدن و لمس کردن است برتری دارد. بانک‌های ایرانی حاضرند هزینه‌های فراوانی برای آخرین و بهترین سخت افزارها صرف کنند اما در هنگام هزینه برای نرم‌افزار دچار شک و تردید می‌شوند. به دلیل نبود قانون کپی رایت و دسترسی به آخرین نسخه نرم‌افزارهای خارجی قفل شکسته به مرور این عادت در ایرانیان نهادینه شده است که هزینه برای نرم‌افزار را هزینه‌ای قابل عبور می‌دانند. به همین دلیل صنعت نرم‌افزار در ایران رشد نکرده و البته صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک هم از این قاعده مستثنی نیست.

نمونه فرم نظرسنجی را هم در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

POLL

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.