راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یکصد برند ارزشمند و برتر جهان در سال 2021 / آمازون کماکان در صدر

در سال 2020، اقتصاد جهانی یکی از بدترین کاهش‌ها را از زمان رکود بزرگ تجربه کرد. در این سال دیدیم که چگونه به‌دلیل وضعیت غیرقابل کنترل ویروس کرونا اقتصاد در سراسر جهان افت پیدا کرد و تقریباً همه را در شرایط ناگواری قرار داد؛ اما در سال 2021 در مقایسه با سال 2020، وضعیت اقتصادی خیلی بهتر شد. اگرچه، این کار آسانی نبود، زیرا حتی امسال هم ویروس کرونا شرایط سختی را برای همه ما به ارمغان آورد و در حالی که هنوز اثرات موجی کووید 19 بسیاری از مشاغل را به هم ریخته است، برخی شرکت‌ها نه‌تنها توانسته‌اند در میان هرج‌ومرج سرپا بمانند، بلکه رشد کرده‌اند.

در اینفوگرافیک زیر می‌توانید نگاهی اجمالی به یکصد برند برتر و تأثیرگذار در اقتصاد جهان بیندازید. برای اطلاعات جامع و کامل و دسترسی به رتبه، نام، دسته‌بندی و ارزش هر کدام از یکصد برند مذکور به سایت visual capitalist به این آدرس مراجعه کنید.

نمودار یکصد برند برتر در سال 2021

روش‌شناسی


هرساله، گروه تحقیقاتی «Kantar BrandZ»، شرکت‌ها را بر اساس «ارزش برند» آنها رتبه‌بندی می‌کند که با ارزش مالی کل یک نام تجاری ضرب در ارزش متناسب آن و با تأثیر متناسب برندها بر فروش شرکت مادر (ارزش درصد) اندازه‌گیری می‌شود. ارزش مالی کل یک نام تجاری سهم مالی است که برند برای شرکت مادر خود به ارمغان می‌آورد (ارزش دلار).

سپس نتایج مالی با داده‌های نظرسنجی کمی ترکیب می‌شود که از بیش از 170.000مصرف‌کننده جهانی تهیه‌ شده است؛ بنابراین نتیجه نهایی، نگاهی جامع به ارزش ویژه برند، شهرت و توانایی تولید ارزش است.


صدرنشین‌ها


ارزش کل یکصد برند برتر سال 2021 با رشد 42درصدی به هفت تریلیون دلار رسید. شاید جای تعجب نباشد که در صدر فهرست، آمازون با ارزش کل برند 683 میلیارد دلاری قرار دارد. این سومین سال متوالی است که آمازون در صدر این فهرست قرار می‌گیرد. از زمان رتبه‌بندی سال گذشته، ارزش این برند تجارت الکترونیک ۶۴ درصد رشد داشته است. البته، این شامل تمام زمینه‌های کسب‌وکار آمازون، از جمله آمازون وب‌سرویس و خدمات اشتراک آن می‌شود.

اپل با ارزش برند 612 میلیارد دلاری در رتبه دوم این فهرست قرار دارد. می‌دانیم که اپل کاملاً از تأثیرات کووید 19 مصون نبود و در روزهای ابتدایی همه‌گیری، سهام این برند کاهش پیدا کرد، اما پس از تجربه افت به‌دلیل کرونا بهبود یافت و در ثبت درآمد رکورد زد و در سه‌ماهه چهارم سال 2020 حدود 64.7 میلیارد دلار تولیدات داشت.

طبیعی است که بعد از همه‌گیری ویروس کرونا، برندهای برتر در زمره شرکت‌های بزرگ فناوری باشند، زیرا بعد از شیوع این ویروس، ترجیح مصرف‌کنندگان به خرید و استفاده از خدمات آنلاین تغییر پیدا کرد. چند پلتفرم رسانه اجتماعی مانند فیس‌بوک نیز در این فهرست قرار گرفته‌اند که امسال با صعود دوپله‌ای و برند 227 میلیارد دلاری، رتبه ششم را به دست آورد.

اینستاگرام و تیک‌تاک در زمینه ارزش کلی برند از فیس‌بوک عقب‌تر بودند، اما هر دو پلتفرم نسبت به گزارش سال گذشته رشد فوق‌العاده‌ای داشتند و با نگاهی به آمار رشد ارزش برند از سال 2020، می‌بینیم که هر دو در بین 10 برند برتر سال قرار دارند.


عوامل تأثیرگذار در رشد ارزش برند


برخی عوامل به‌عنوان عوامل کلیدی در رشد ارزش برند تأثیرگذارتر و برجسته‌تر از سایرین هستند:

بزرگ، بزرگ‌تر می‌شود

شروع قوی می‌تواند به برندها برتری دهد، زیرا نرخ رشد ارتباط نزدیکی با ارزش ویژه برند دارد. به عبارت دیگر، یک برند قوی احتمالاً رشد بیشتری نسبت به یک برند ضعیف‌تر خواهد داشت. این می‌تواند توضیح دهد که چرا شرکت‌هایی مانند آمازون و اپل توانسته‌اند برای چندین سال متوالی جایگاه خود را در صدر جدول حفظ کنند.

بازاریابی تفاوت ایجاد می‌کند

یک استراتژی بازاریابی درست و تأثیرگذار می‌تواند به‌ گونه‌ای تفاوت ایجاد کند که حتی برندهای کوچک‌تر نیز سروصدا کنند و دیده شوند. شرکت‌هایی مانند نایکی و کوکاکولا بر نوعی از بازاریابی به نام «هنر تبلیغات احساسی» تسلط دارند. به‌عنوان مثال، در ماه می سال گذشته، نایکی با انتشار ویدئویی با عنوان «برای یک‌ بار، فقط این کار را نکن» از مصرف‌کنندگان خواسته بود تا برای «برابری» ایستادگی کنند.

سرمایه‌گذاری هوشمند

این عامل فقط در مورد توسعه یک استراتژی بازاریابی مؤثر نیست، بلکه در مورد اجرای آن استراتژی و سرمایه‌گذاری مداوم در راه‌هایی است که پیام و شعار یک برند را تداوم می‌بخشد. به‌عنوان مثال، «نوآوری» ارزش اصلی برند تسلا است؛ بنابراین در این مسیر قدم برمی‌دارد. این شرکت در سال 2020، 1.5 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه هزینه کرد.

منبع visual capitalist
نویسنده / مترجم Carmen Ang
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.