راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سخنگوی صنعت برق خبر داد / اشتراک برق ماینرهای غیرمجاز جمع‌آوری می‌شود

صبح امروز سخنگوی صنعت برق با حضور در یک برنامه تلویزیونی از قطع برق و جمع‌آوری اشتراک استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز خبر داد. صنعت برق یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان گاز برای تولید برق است. با مصرف بیش‌ از اندازه برق توسط ماینرهای غیرمجاز که تا به امروز به اندازه مصرف یک نیروگاه هزار مگاواتی بوده است، صنعت برق مجبور به استفاده از سوخت‌هایی نظیر مازوت می‌شود که بسیار مضر و خطرآفرین است؛ به‌علاوه این ماینرها با استخراج غیرمجاز رمزارز به‌نوعی از صنعت برق دزدی می‌کنند!

به گزارش راه پرداخت، طبق گفته مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، امسال حدود شش درصد رشد مصرف برق نسبت به سال گذشته داشته‌ایم که حدود دو درصد بیشتر از رشد سال گذشته است. بخشی از این اختلاف مربوط به مشترکان جدید است که عمدتاً در بخش صنعتی فعالیت می‌کنند.

او ادامه داد: «صنعت برق یکسری مشترک ناخوانده نیز دارد که در بخش رمزارزها فعالیت می‌کنند. اینها از حدود یکی، دو سال اخیر باعث شده‌اند که ما قدری در تأمین انرژی دچار مشکل شویم. ماینرهای غیرمجاز از حقوق همه استفاده می‌کنند؛ معمولاً آنهایی که غیرمجازند، به‌نوعی در حال سرقت از شبکه‌های عمومی برق هستند. ماینرهای مجاز از تعرفه بدون یارانه استفاده می‌کنند و قیمت برق برای آنها بیشترین تعرفه را دارد. اما ماینرهای غیرمجاز در واقع از برق یارانه‌ای سوء‌استفاده می‌کنند.»

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به این سؤال که ماینرهای زیرزمین بورس تهران مجوز داشتند یا نه؟ گفت: «بورس تهران مجوز استخراج رمزارز نداشت که با آنها برخورد کردیم و در مقطعی ساختمان سازمان بورس پلمب شد.»

به گفته رجبی مشهدی تاکنون پنج هزار و 800 مرکز غیرمجاز با 222 هزار دستگاه ماینر شناسایی‌ شده که معادل یک نیروگاه هزار مگاواتی، برق مصرف می‌کنند.

در پایان، سخنگوی صنعت بورس تأکید کرد: «اگر ما در یک واحد صنعتی کشاورزی، خانگی و… دستگاه ماینر کشف کنیم، علاوه بر اینکه مجازات مالی لازم را برای آنها در نظر گرفته‌ایم، برق آنها را قطع و اشتراک‌شان را جمع‌آوری می‌کنیم تا دیگر نتوانند از برق شبکه عمومی استفاده کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.