راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صرافی اوکی‌اکسچنج به مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان کشور پیوست

این روزها علم و فناوری با سرعت پیش می‌رود و اگر با آن همگام نشویم، از دنیا عقب خواهیم ماند. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پیشرفت جهان امروز در حوزه فناوری، سیستم‌های ارزی و رمزارزها (ارز دیجیتال) است. با وجود این دستاورد و به وجود آمدن دنیای کریپتوکارنسی بر بستر بلاکچین، افراد زیادی به سمت این فناوری و استفاده از آن روی آورده‌اند.

مهندسان و جوانان مبتکر ایرانی همگام با ایجاد این فناوری جهانی و پیشرفت آن، بسترهای امنی را برای معاملات ارز دیجیتال راه‌اندازی کرده‌اند که به‌عنوان صرافی ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند. با وجود این صرافی‌ها، تمام مردم ایران می‌توانند به‌راحتی معاملات ارزهای دیجیتال و خریدوفروش آنها را انجام دهند.

به گزارش روابط عمومی اوکی‌اکسچنج، شرکت «آماتیس داده‌پرداز مهر ایرانیان» به‌عنوان مالک برند یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال قدیمی و معتبر کشور با نام «اوکی‌اکسچنج» به جمع شرکت‌های دانش‌بنیان کشور پیوست.

بهزاد اسکندری، مدیر اجرایی اوکی اکسچنج، در جشن چهارسالگی اوکی‌اکسچنج با بیش از نیم میلیون کاربر فعال به کاربران این شرکت اطلاع داد که با وجود استفاده از نوآوری‌های جدید و استفاده از فناوری‌های روز در این مجموعه، از این به بعد اوکی‌اکسچنج به‌صورت رسمی با هویت یک شرکت دانش‌بنیان فعالیت‌های خودش را ادامه می‌دهد.


افزودن صندوق بیمه دارایی کاربران به اوکی‌اکسچنج


اسکندری در جشن سالگرد اوکی‌اکسچنج اعلام کرد که از این‌ پس بخشی از درآمدهای مجموعه اوکی‌اکسچنج به صندوق بیمه که برای حوادث و موارد غیر قابل‌ پیش‌بینی در نظر گرفته‌ شده، اختصاص‌ یافته و ماهانه به آن واریز می‌شود. با وجود صندوق بیمه دارایی کاربران، یک پشتیبان امن برای سرمایه کاربران در شرایطی که پیش‌بینی خاصی برای آن انجام‌ نشده، وجود دارد و از دارایی کاربران محافظت خواهد شد. این صندوق دو ماه است که راه‌اندازی شده و موجودی آن معادل کیف پول گرم خواهد بود.

در پایان، مدیرعامل این شرکت از زحمات تیم فنی و پشتیبانی اوکی اکسچنچ تشکر کرد و خبری درباره اجرایی‌شدن استانداردهای امنیتی افتا داد. مطابق این استانداردها به‌زودی گواهی امنيت فضای تبادل اطلاعات از طرف سازمان ریاست‌جمهوری توسط این سازمان دریافت خواهد شد.


شناخت مفهوم شرکت‌های دانش‌بنیان


سازمان‌هایی که تحت عنوان شرکت‌های ‌دانش‌بنیان فعالیت دارند، توسط معاونت علمی ریاست‌جمهوری بر اساس خدمات یا محصولاتی که تولید می‌کنند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در واقع شرکت دانش‌بنیان مؤسسه یا مجموعه یا شخصی است که برای تولید علم و دانش و توسعه اقتصادی کشور به‌منظور درآمدزایی قدم برمی‌دارد. این شرکت‌ها باهدف توسعه فناوری‌های مختلف (مانند تولید نرم‌افزارهای کاربردی)، بر اساس گسترش علم، تجاری‌سازی پژوهش‌های علمی و ارائه محصولات یا خدماتی منحصربه‌فرد که برای رفع نیاز مردم کشور ضروری هستند، ایجاد می‌شوند.

شرکت‌های دانش‌بنیان دارای دسته‌بندی‌های مختلفی هستند:

  • شرکت‌هایی که سهم دانشگاه‌ها در آنها کمتر از 50 درصد در نظر گرفته‌ شده است. این شرکت‌ها خصوصی بوده و مطابق قوانین تجارت کار می‌کنند.
  • شرکت‌هایی که سهم دانشگاه‌ها در آنها بیشتر از 50 درصد است. این شرکت‌ها دولتی محسوب می‌شوند. شرکت‌های دانش‌بنیانی که در این گروه قرار دارند، باید اصول تحقیقات فنی و علمی را به بهترین نحو رعایت کنند.

یک نوع دسته‌بندی بر اساس مجوز هم برای شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که نسبت به دو مدل ذکرشده کاربردی‌تر است:

شرکت دانش‌بنیان نوپا، نوع یک:

این دسته از شرکت‌های دانش‌بنیان، فاقد اظهارنامه مالیاتی برای سال گذشته‌ هستند. شرکت‌هایی که هنوز به درآمد نرسیده‌اند، اما محصول آنها آماده ارائه است هم در این گروه قرار دارند. محصولی که توسط این شرکت‌ها ارائه می‌شود، باید فناوری بالایی داشته باشد و ارزش‌افزوده ایجاد کند. فقط در این صورت است که مجوز دانش‌بنیان به شرکت مذکور تعلق می‌گیرد.

شرکت دانش‌بنیان نوپا، نوع دو:

این شرکت‌ها با شرکت‌های نوپای نوع یک شباهت قابل‌ توجهی دارند؛ در این شرکت‌ها اظهارنامه مالیاتی سال گذشته وجود ندارد یا هنوز شرکت به درآمدزایی نرسیده است. البته محصول شرکت آماده بوده و از فناوری بالایی برخوردار است. این شرکت‌ها پیچیدگی کمتری نسبت به نوع یک دارند، اما برای این گروه معافیت مالیاتی در نظر گرفته نشده است.

شرکت دانش‌بنیان تولیدی، نوع یک:

بیش از 25 درصد از درآمدی که در اظهارنامه مالیاتی این شرکت‌های دانش‌بنیان ذکر شده، باید از فروش محصولات و تولیداتی باشد که برای دانش‌بنیان‌بودن شرکت ارائه‌ شده‌اند. در این نسل از شرکت‌ها، محصولات باید بر اساس پژوهش و تحقیق و توسعه طراحی شوند، علاوه بر آن، باید تولید محصول هم انجام شود و به مرحله فروش برسد. در ضمن محصولات تولیدشده باید ارزش‌افزوده زیادی تولید کنند و از سطح فناوری بالایی برخوردار باشند.

شرکت دانش‌بنیان تولیدی، نوع دو:

گروه سوم شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان شرکت‌های تولیدی نوع دو یا شرکت‌های صنعتی شناخته می‌شوند. در گذشته شرکت‌هایی که بیش از سه سال فعال بودند، در این گروه قرار می‌گرفتند. برای حضور در این گروه باید شرکت بتواند از کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان این درجه را کسب کند. شرکت‌های صنعتی برای محصولات تأییدی خودشان از مالیات معاف هستند و تسهیلات و مزایای قانونی دیگری هم به آنها تعلق می‌گیرد.

به‌طور کلی، شرکت‌های نوپای نوع یک و تولیدی نوع یک برای دو سال و شرکت‌های دانش‌بنیان نوپای نوع دو و تولیدی نوع دو برای سه سال می‌توانند از تسهیلات ارائه‌شده استفاده کنند. پس‌ از آن، با ارزیابی دوباره و تأیید شرکت مذکور بازه زمانی در نظر گرفته‌شده تمدید می‌شود.

علاوه بر موارد ذکرشده، دسته‌بندی‌های دیگری مانند شرکت‌های بنیان تجاری‌سازی، دانش‌بنیان فرایندی و خدماتی و… هم وجود دارد که در گروه‌های کم‌اهمیت‌تر نسبت به موارد فوق قرار می‌گیرند.

در پایان باید تأکید کرد برای تبادلات در حوزه رمزارز باید با پلتفرم‌های معتبر کار خود را آغاز کنید. با کمک این پلتفرم‌ها می‌توانید بدون ترس از ریسک از دست دادن سرمایه‌ خودتان، در زمینه ارزهای دیجیتال و… فعالیت داشته باشید.

2 دیدگاه
  1. sudo می‌گوید

    بسیار صرافی مزخرفی هست به دلیل کارمزد بسیار بالا و بلوک کردن حساب کاربر به دلایل مختلف

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.