راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جذب سرمایه ۴۵۰ میلیون دلاری استارتاپ احراز هویت / چرا شرکت سوکیور ظرف کمتر از چند ماه به ارزش ۴.۵ میلیارد دلاری رسید؟

نسیم بنایی / استارتاپ «سوکیور» (Socure) با جذب سرمایه ۴۵۰ میلیون دلاری موفق شده ارزش خود را به ۴.۵ میلیارد دلار برساند. این استارتاپ در ماه مارس (اسفند ۱۳۹۹) هم توانسته بود سرمایه ۱۰۰ میلیون دلاری جذب کند. در آن زمان ارزش این شرکت به ۱.۳ میلیارد دلار رسید.

این شرکت به کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، خدمات مربوط به احراز هویت را به‌صورت آنلاین و دیجیتالی انجام می‌دهد. سوکیور با جذب سرمایه جدید توانسته به بیشترین ارزش در میان شرکت‌های خصوصی فعال در زمینه احراز هویت دست پیدا کند.


سرمایه‌گذاران جدید چه شرکت‌هایی هستند؟


تایگر گلوبال (Tiger Global) یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری است که تمرکز خود را روی شرکت‌ها و استارتاپ‌های فعال در حوزه صنعت اینترنت، نرم‌افزار، مشتری و فناوری مالی قرار داده است. هدف اصلی این شرکت افزایش سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها در سطح جهانی است. بین کپیتال (Bain Capital) یکی دیگر از شرکت‌های فعال در حوزه سرمایه‌گذاری است که عمده تمرکز خود را روی استارتاپ‌های برهم‌زننده در بازار می‌گذارد تا به آنها شتاب دهد. محدوده سرمایه‌گذاری‌های این شرکت از یک میلیون دلار تا ۱۰۰ میلیون دلار است.

طبق اعلامیه شرکت سوکیور، در جذب سرمایه جدید شرکت‌های بین کپیتال و تایگر گلوبال به‌عنوان سرمایه‌گذاران جدید وارد میدان شده‌اند و با سرمایه‌گذاری‌های خود ارزش سوکیور را به ۴.۵ میلیارد دلار رسانده‌اند. پیش‌ از این هم شرکت‌هایی نظیر «کامرس ونچرز» (Commerce Ventures)، «اسکیل ونچر پارتنرز» (Scale Venture Partners) و «سورنسون ونچر» (Sorenson Ventures) در سوکیور سرمایه‌گذاری کرده بودند.

سوکیور که از سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شده، تاکنون توانسته ۶۴۶ میلیون دلار جذب سرمایه داشته باشد. البته عمده این جذب سرمایه مربوط به دوران همه‌گیری کرونا بوده است.


مشتریان سوکیور در چه بخش‌هایی فعالیت دارند؟


شیوع همه‌گیری کرونا باعث شد احراز هویت دیجیتال به امری ضروری‌تر نسبت به گذشته تبدیل شود. نهادها و بخش‌های مختلف به احراز هویت مشتریان خود نیاز دارند. همه آنها می‌توانند از خدمات سوکیور بهره بگیرند. در حال حاضر از میان ۱۵ بانک برتر جهان، ۱۲ بانک جزء مشتریان سوکیور هستند و اقدامات مربوط به احراز هویت را از طریق این استارتاپ انجام می‌دهند. همچنین بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه فین‌تک، سازندگان پلتفرم‌های بازی‌های آنلاین، معامله‌گران رمزارز و بسیاری دیگر، از خدمات احراز هویت دیجیتال سوکیور بهره می‌گیرند.

«جانی آیرس»، مدیرعامل سوکیور در گفت‌وگو با سایت تک‌کرانچ گفته است که حدود ۳۵ درصد از مشتریان این شرکت در حال حاضر اصلاً مربوط به بخش خدمات مالی نیستند.


سرمایه جدید صرف چه اموری می‌شود؟


همان‌طور که گفته شد، شرکت سوکیور در زمینه احراز هویت دیجیتال فعالیت دارد؛ بنابراین سرمایه‌ای که جذب می‌کند، برای ایجاد توسعه و پیشرفت در این زمینه است. آن‌طور که شرکت اعلام کرده، بخشی از سرمایه جدید قرار است صرف مأموریت این شرکت برای تشخیص صددرصدی هویت مشتریان و حذف کامل هویت جعلی و تقلبی شود.

بخش دیگری از سرمایه هم صرف توسعه مقوله احراز هویت خواهد شد. به گفته آیرس، این شرکت قصد دارد فرایندهای تشخیص و تأیید هویت را توسعه ببخشد. مدیرعامل این شرکت تصمیم دارد عمده تمرکز را روی بخش‌ها و مشتریان در عرصه بازی‌های آنلاین و رمزارزها بگذارد.

این شرکت همچنین قصد دارد همکاری‌هایی با دولت در سطح ایالتی داشته باشد که عمده آن مربوط به تشخیص هویت برای بیکاری‌های تقلبی خواهد بود. بیکاری جعلی در سال ۲۰۲۰ هزینه ۴۰۰ میلیارد دلاری برای آمریکا به همراه داشته است.

هرچه شرکت‌ها بیشتر به سمت دنیای آنلاین حرکت کنند، تقاضا و نیازشان به احراز هویت دیجیتال هم بیشتر می‌شود. در واقع از این طریق می‌توانند امنیت بیشتری را تجربه کنند و جلوی بروز کلاهبرداری‌ها را هم بگیرند. به همین خاطر است که در حال حاضر مشتریان سوکیور از ۳۵۰ شرکت در ماه مارس که اغلب در حوزه خدمات مالی فعالیت داشتند، به بیش از هزار شرکت از صنایع مختلف رسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.