راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

«اینماد» نشانه اطمینان یا دردسر کسب‌وکارهای اینترنتی

چندی پیش فعالان حوزه پرداخت با نمایندگان بانک مرکزی و شاپرک در خصوص اجباری‌کردن اینماد جلسه‌ای را برگزار کردند. آنچه از جزئیات مطرح‌شده در آن جلسه شنیده می‌شد، چندان به نفع فعالان این حوزه نبود. در این شرایط، انجمن فین‌تک ایران طی بیانیه‌ای خواستار جلوگیری از تبدیل اینماد به رگولاتور کسب‌وکارهای فضای مجازی با قید فوریت شد.

در ابتدای این بیانیه بر آثار تبدیل نماد اعتماد به رگولاتور کسب‌وکارهای اینترنتی و سامانه جامع مجوزدهی در فضای مجازی تأکید شده و آن را از مهم‌ترین عوامل تشدید سیل مهاجرت اعلام کرده است.

با وجود بیانیه انجمن فین‌تک و خواسته متخصصان این حوزه، بانک مرکزی با ارسال پیامی به نمایندگان شرکت‌های پرداخت‌یار از تاریخ سوم آذرماه اخذ اینماد برای پذیرندگان پشتیبانی‌شده را الزامی اعلام کرد، اما هنوز هیچ ابلاغیه‌ رسمی مبنی بر اجباری‌شدن دریافت نشان اعتماد الکترونیک ابلاغ نشده است.

مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌وگو با روزنامه خراسان، چنین تصمیمی را خلاف قانون و مخل فعالیت کسب‌وکارهای کوچک دانسته و درباره اجرای آن هشدار داده است. توانگر با اشاره به این که تحت‌الشعاع قرارگرفتن مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای فعال در حوزه تجارت الکترونیک، یکی از نتایج مهم این تصمیم اجرایی است، گفت: «سخت‌تر شدن ورود فعالان اقتصادی به اکوسیستم تجارت الکترونیک و همچنین فرار نوآوری از کشور می‌تواند بخشی از سایر پیامدهای منفی این تصمیم باشد.»

او همچنین تصمیم مسئولان دولت سابق را خلاف متن صریح قوانین موجود در نظام اعتباربخشی به مشاغل اینترنتی دانست و گفت: «این تصمیم فراتر از اختیارات دولت بوده و قانون‌گذاری در این حوزه مهم در حیطه وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.