راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وحید مافی، مدیر فناوری اطلاعات شرکت دانش‌بنیان پارت در شانزدهمین رویداد فیناپ مطرح کرد / نئوبانک‌ها در ایران فاصله زیادی با دنیا دارند

ابوالفضل رجبی / شانزدهمین رویداد فیناپ امروز پنجشنبه 27 آبان 1400 برگزار شد. وحید مافی، مدیر فناوری اطلاعات شرکت دانش‌بنیان پارت در ارائه خود تحت عنوان «نئوبانک به‌مثابه سرویس» در ابتدا به سرویس‌گرایی در نئوبانک‌ها پرداخت و گفت: «خبرهای متعددی در زمینه نئوبانک‌ها در این صنعت‌، سودها و پول‌های خوبی در این زمینه در جریان است. نئوبانک می‌خواهد بانکداری سنتی را به چالش بکشد و تمام خدمات بانکی را به شکل غیرحضوری پوشش دهد و ارتباط فیزیکی را حذف کند. در داخل کشور هم نئوبانک‌هایی تأسیس شدند که بیشتر به رویکرد «هر بانکی یک نئوبانک» تبدیل شده و نئوبانک در ایران با آن مفهومی که در کشورهای صنعتی بزرگ دنیا شناخته می‌شود، فاصله بسیاری دارد. اتفاقی که در نئوبانک‌های ما افتاده، بیشتر همان ارائه سرویس‌های قبلی است و نوآوری خاصی در این حوزه رخ نداده است. به نحوی فرایندها را بهبود داده‌ایم و بلوغ نئوبانکی در کشور سطح بسیار پایینی دارد.» 

مافی در ادامه به فرایندهایی که باعث باقی‌ماندن یک نئوبانک به‌عنوان نئوبانک می‌شود، اشاره کرد و گفت: «ئنوبانک‌ها باید همراه با تغییرات مستمر و سریع جهان حرکت کنند و به روند خلق دانش و تغییر در فرایندها شتاب بیشتری بدهند. تحولات فناوری جریان پول و قدرت را تغییر داده‌اند و کشورهای مختلف را درنوردیده‌اند. جریان شتاب این تغییرات و گردش مالی سایتی مانند آمازون در این زمینه در حدود ٢٨٣ هزار دلار است که در هیچ فروشگاهی به شکل فیزیکی قابل تصور نیست. این ارقام و گردش مالی بیشتر مبنی بر خلق ارزش بر اساس تغییر در نحوه و شکل محصولات است که به خلق ارزش چندجانبه انجامیده است. هوش مصنوعی در نئوبانک آینده‌ساز است و روندهای آن بسیار قابل توجه است. نئوبانک باید از سرویس‌های مختلف که از جاهای گوناگون جذب می‌کند، استفاده کند و ما نیز باید همین رویکرد را در پیش بگیریم و به اختراع دوباره چرخ نپردازیم؛ چراکه در این بازار فرصت چنین کاری نیست.»


اهمیت هوش مصنوعی در توسعه نئوبانک‌ها


او در ادامه به اهمیت هوش مصنوعی در توسعه نئوبانک‌ها پرداخت و گفت: «ما در کشور به جای آنکه بر خلق ارزش از طریق تغییر نوآوری در بحث نئوبانک تکیه کنیم، به بازاریابی پرداخته‌ایم که در کوتاه‌مدت شاید بتواند کمک کند، اما در بلندمدت نمی‌تواند سبب خلق ارزش در نئوبانک‌های ما شود. ما نیازمندیم تا از هوش مصنوعی در فرایندهای مختلف نئوبانکی استفاده کنیم و از محصولات دیگر شرکت‌ها بهره ببریم و در تعامل با این محیط به توسعه نئوبانک‌ها کمک کنیم. تعامل و دسترسی بحث بسیاری مهمی در نئوبانک است. در گذشته ما انسان‌ها کاغذمحور بودیم و کم‌کم با انقلاب کامپیوتری روند استفاده ما از این موارد تغییر کرد. در نئوبانک نیز مسئله همین است و نئوبانک‌ها باید در نحوه تعامل و دسترسی به مشتری از سرویس‌های صوتی و دستیارهای صوتی و موارد نوین استفاده کنند و با شیوه‌های جدید همراه شوند. در این مدت ارتباطات فیزیکی به خاطر کرونا کمتر شده و ارتباطات نیز متحول شده است. کرونا باعث تحول در شکل حضور شد و همچنین سرویس‌های هوش مصنوعی این امکان را به ما دادند تا دیگر نیازی به حضور افراد نباشد و این تعامل در زمینه هوش مصنوعی تنها به احراز هویت تصویری محدود نمی‌شود و جنبه دستیاری هوشمند به خود می‌گیرد.» 

مافی همچنین در رابطه با تحول در شیوه‌های شخصی‌سازی گفت: «شیوه‌های شخصی‌سازی دیگر تغییر کرده و ساخت فناوری بر اساس محصول شخصی‌سازی‌شده رونق گرفته است. ما باید از هوش مصنوعی در سرویس‌های پیشنهاد‌دهنده استفاده کنیم و فرد را در انتخاب سیستم‌های مختلف آزاد بگذاریم؛ چراکه اجرای این مسائل در کشور به‌راحتی امکان‌پذیر است.»


نئوبانک باید از قدرت سرمایه خرد مردم ارزش تولید کند


او در پایان به بحث تحلیل احساسات شیوه‌ها و هم‌افزایی اشاره کرد و گفت: «باید به این احساسات به شیوه درست پاسخ دهیم و انبوه اطلاعات غیرضروری را در این فرایند حذف کنیم. نئوبانک برای اینکه نئوبانک باقی بماند، باید با سازمان‌ها، بانک‌ها و دیگر سازمان‌ها در تعامل دائمی باشد و شیوه‌های جدید تعامل و اعتبارسنجی را تغییر دهد. همچنین توجه به شکل توزیع قدرت و اقتصاد اشتراکی  بسیار اهمیت دارد. سیستم‌های نئوبانکی باید خدمات کریپتو را به مشتری ارائه دهند و اگر این اتفاق رخ ندهد، دیگران وارد این عرصه خواهند شد. نئوبانک باید از قدرت سرمایه خرد مردم ارزش تولید کند و همچنین باید به روندها احترام بگذاریم تا بتوانیم به رشد فکر کنیم. باز هم تأکید می‌کنم که خلق ارزش از طریق نوآوری اتفاق می‌افتد و بازاریابی در صنعت نئوبانک مانا و ماندگار نیست. ما باید در یک اکوسسیتم به هم‌افزایی کمک کنیم تا بتوانیم یک سیستم جامع با بهترین کارایی داشته باشیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.