راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جذب سرمایه ۲.۵ میلیارد دلاری صندوق سرمایه‌گذاری رمزارزی / پارادایم‌وان همه را شگفت‌زده کرده‌ است

نسیم بنایی / صندوق سرمایه خطرپذیر رمزارزی پارادایم وان توانسته ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کند. اما ماجرای این صندوق چیست و چرا تا این اندازه جنجال به پا کرده‌ است؟

فرد ارسام، هم‌بنیان‌گذار کوین‌بیس به همراه شریک خود، مت هانگ، صندوق سرمایه خطرپذیر رمزارزی پارادایم وان را راه‌اندازی کرده و توانسته از طریق آن ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کند. جالب اینجاست که سرمایه‌گذاران برای دو برابر کردن سرمایه‌گذاری‌شان در این صندوق با یکدیگر به رقابت افتاده بودند.

اگر فکر می‌کنید رقیب ۲.۵ میلیارد دلاری باعث تعجب یا شگفتی ارسام شده، سخت در اشتباه هستید. او در دفتر پارادایم، همان جایی که هنوز پلاستیک‌های روکش اسباب و وسایل تازه خریداری شده و جدیدش باز نشده، به خبرنگار فایننشال‌تایمز گفته: «این رقم در برابر چیزی که برای ۱۰ سال آینده به سمت آن حرکت می‌کنیم، کاملا ناچیز است.»


ترس از حباب در بازار رمزارز


سرمایه‌گذاری ناگهانی و شگفت‌آور در صندوق پارادایم وان باعث شده عده‌ای از تحلیل‌گران درباره احتمال شکل‌گیری حباب در بازار رمزارزها ابراز نگرانی کنند. عمده نگرانی‌ها هم مربوط به امور مالی غیرمتمرکز است که این شرکت فعالیت خود را به آن‌ها اختصاص داده و در آن به اسم و رسم رسیده‌است.

مشابه اتفاقی که برای پارادایم وان افتاده در ابتدای امسال برای صندوق سرمایه خطرپذیر رمزارزی آندرسن هورویتز هم رخ داد. این شرکت توانست بیش از حد انتظار یعنی ۲.۲ میلیارد دلار سرمایه جذب کند. در آن زمان، این رقم در تاریخ صندوق رمزارزها بی‌سابقه بود.


امید صندوق‌ها به تراکنش‌های توکنی


این صندوق‌ها و سرمایه‌گذاران‌شان چشم امید به اپلیکیشن‌هایی دوخته‌اند که اکوسیستم آن‌ها بر پایه اتریوم و مشابه آن‌هاست. در واقع آن‌ها به تراکنش مالی از این طریق، امید دارند.

از راست به چپ، مت هانگ و فرد ارسام

برنامه‌هایی که این صندوق‌ها به آن امید دارند برای کاربرانی طراحی شده که از توکن‌ها به عنوان دارایی‌های دیجیتالی برخوردار می‌شوند. آن‌ها این توکن‌ها را به مرور زمان دریافت می‌کنند. پارادایم در حال حاضر در این زمینه بسیار امیدوار است و توسعه تیم خود را با تصور رشد توکن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌است.

بررسی‌های فایننشال‌تایمز نشان می‌دهد پارادایم وان در نخستین دوره جذب سرمایه توانست به ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ دست پیدا کند. سپس فعالیت‌های این صندوق آغاز شد و به دنبال آن نرخ بازگشت سرمایه به بیش از ۲۰۰ درصد در نیمه نخست سال رسید.


وقتی پارادایم وان ۱۰ میلیارد دلاری شد


دارایی‌ها صندوق پارادایم وان، به مرور به رقم ۱۰ میلیارد دلار رسید. البته این رقم با نوساناتی همراه است. هر بار که قیمت رمزارزها دچار نوسان می‌شود، دارایی‌های این صندوق‌ها هم تغییر می‌کند.

ساختار پارادایم شبیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری است یعنی تا تاریخی مشخص، نیازی نیست به سرمایه‌گذاران خود، بازگشت سرمایه بدهد. البته پارادایم وان در این زمینه هیچ اظهارنظری نکرده‌است.

بنیان‌گذاران این صندوق معتقدند دنیای اپلیکیشن‌های توکن‌محور که به عنوان وب۳ (web۳) شناخته می‌شوند، هنوز جای زیادی برای رشد دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد توسعه‌دهندگان بازی‌ها و اپلیکیشن‌های موسیقی هم در این زمینه ورود کرده‌اند. به همین خاطر انتظار می‌رود مشتریان و مصرف‌کنندگان توکن‌ها افزایش پیدا کنند.


مردی که به دنبال تسخیر جهان است


ارسام به قدری نسبت به آینده پارادایم وان خوشبین است که این صندوق را با غول‌های فناوری در جهان مقایسه می‌کند و می‌گوید همان‌طور که آن شرکت‌های اینترنتی در حوزه فناوری، توانسته‌اند در جهان مطرح شوند، شرکت‌های فعال در زمینه توکن‌ها هم به زودی پیشرفتی چشمگیر خواهند داشت.

به‌رغم صحبت‌های ارسام، هنوز افرادی نسبت به اتریوم تردید دارند. هر بار که تراکنش‌ها بالا می‌رود، اتریوم هم با مشکل مواجه می‌شود. البته پارادایم فقط چشم امید به اتریوم ندوخته و روی اپلیکیشن‌هایی مانند سولانا که تراکنش‌ها را با سرعت بیشتری انجام می‌دهند هم سرمایه‌گذاری کرده‌است.

بنیان‌گذاران پارادایم وان می‌گویند سرمایه‌گذاری‌شان هدفی بلندمدت را دنبال می‌کند و شاید ۱۰ سال زمان ببرد تا نتیجه بدهد. با این حال، تحلیل‌گران همیشه نسبت به مواردی نظیر پارادایم با تردید نگاه می‌کنند و چندان نسبت به آن خوشبین نیستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.