راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا دارندگان رمزارز، نگران لایحه زیرساخت در آمریکا هستند؟ / الزام به گزارش‌دهی به IRS در تراکنش‌های رمزارزیِ بالای ۱۰ هزار دلار

نسیم بنایی / بازار رمزارزها، بازاری بین‌المللی است و به همین خاطر تحت تاثیر رویدادها و مسائل جهانی قرار می‌گیرد. از آن‌جا که آمریکا به عنوان اقتصاد اول جهان در همه بازارها ایفای نقش می‌کند، طبیعی است که هر اتفاقی در این کشور، تکانی به بازارهای مختلف از جمله بازار رمزارزها وارد کند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا این روزها با لایحه ۱.۲ تریلیون دلاری در زمینه زیرساخت‌ها، حسابی جنجال به پا کرده و با یک امضای خود پای این لایحه می‌تواند سرنوشت بازار رمزارزها را دگرگون کند. اما قضیه از چه قرار است؟


گزارش‌دهی اجباری برای تراکنش‌های ارزهای دیجیتالی


در آمریکا قانونی در زمینه مالیات وجود دارد که به آن 6050I می‌گویند. طبق این قانون، کسانی‌که بیش از ۱۰ هزار دلار دریافتی دارند، باید گزارشی به سازمان خدمات درآمد داخلی (IRS) بدهند و در آن درباره جزییات این دریافتی، شفاف‌سازی کنند. برای مثال بگویند چه کسی این پول را به آن‌ها داده‌است. به این ترتیب از اتهام کلاهبرداری در امان می‌مانند. در واقع اگر این گزارش را به IRS ندهد، با اتهام کلاهبرداری مواجه خواهد شد.

حالا در قانون جدیدی که مجلس در آمریکا به تصویب رسانده، قرار است دارایی‌های دیجیتالی هم مشمول این مقررات شوند. این در حالی است که اکنون تب رمزارزها و ارزهای دیجیتالی، جهان را در بر گرفته و بسیاری از دولت‌ها نگران ظرفیت‌های این بازار برای پول‌شویی هستند. به این ترتیب ظاهرا قرار است به کمک این قوانین، نگرانی‌هایی برطرف شوند. اما عده‌ای نگرانی‌های جدید دارند.


منتقدان نگران چه هستند؟


شرکت‌کنندگان در تراکنش‌های رمزارزها، افرادی ناشناس هستند. اما طبق قوانین جدید، مشخصات آن‌ها باید به صورت شفاف مطرح شود. منتقدان این لایحه می‌گویند حالا طبق این قانون جدید، امکان دارد شرکت‌کنندگان در تراکنش‌های مربوط به رمزارز، اطلاعات کسانی را منتشر کنند که واقعا با آن‌ها همکاری در کسب‌وکار ندارند.

آبراهام ساترلند، استاد دانشگاه ویرجینیا می‌گوید: «ماینرها، سهام‌داران، وام‌دهندگان، معامله‌گران و افراد عادی، همگی امکان دارد به وضعیتی برسند که ارائه این گزارش برایشان الزامی باشد اما موقعیت و جایگاهشان طوری نیست که بتوانند این اطلاعات مورد نیاز را ارائه کنند.» منظور او این است که آن‌ها امکان دارد اطلاعاتی را منتشر کنند که اصلا به آن اطلاعات دسترسی ندارند و دلیلش هم این است که در این بازار، عمدتا همه شرکت‌کنندگان ناشناس هستند.

برخی دیگر از منتقدان این طرح هم می‌گویند امور مالی غیر متمرکز یا دیفای (DeFi) که در آن قراردادهای هوشمند به صورت خودکار انجام می‌شوند و خدمات مالی خود را ارائه می‌کنند هم امکان دارد تحت تاثیر این شرط و شروط قانونی قرار بگیرند.

برایان آرمسترانگ، مدیرعامل کوین‌بیس هم به طور مشخص درباره این مشکل، در توییتی گفته‌است: «این شرط 6050I در لایحه زیرساخت، آنطور که من فهمیده‌ام، فاجعه است. اساسنامه کلاهبرداری مجرمانه می‌تواند بسیاری از رفتارهای سالم در حوزه رمزارز نظیر دیفای را فریز (متوقف) کند.»


ارتباط لایحه زیرساخت با رمزارزها چیست؟


همان‌طور که اشاره شد، لایحه‌ای که در حقیقت در آمریکا به تصویب رسیده و اکنون منتظر امضای بایدن است، لایحه زیرساخت نام دارد. هدف از این لایحه هم بهبود شبکه حمل‌ونقل ملی و پوشش اینترنتی است. اما این لایحه چطور با رمزارزها ارتباط پیدا کرده‌است؟

ماجرا از این قرار است که قانون‌گذاران در آمریکا متوجه شده‌اند از طریق مالیات گرفتن می‌توان بخشی از منابع مالی لازم برای اجرای این لایحه را تامین کرد. به این ترتیب تصمیم گرفته‌اند قانون مالیاتیِ رمزارزها را تصویب کنند که شامل گزارش‌دهی به IRS در زمینه تراکنش‌های بالای ۱۰ هزار دلار در بازار رمزارزها می‌شود.

به همین خاطر است که در این لایحه، قوانینی سخت‌گیرانه در زمینه ارائه گزارش از تراکنش‌های رمزارزی در نظر گرفته شده‌است. یعنی گزارش هر تراکنشی در زمینه رمزارزها که بالای ۱۰ هزار دلار ارزش داشته باشد باید به دست سازمان IRS برسد.

این لایحه تا کنون جنجال‌های بسیاری به پا کرده و پای وزارت خزانه‌داری آمریکا هم در آن باز است. احتمالا برای اجرای آن نیاز به لابی‌های بسیاری با فعالان صنعت رمزارز باشد. فعالان صنعت رمزارز به این سادگی اجازه دخالت در کسب‌وکارشان را نخواهند داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.