راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیوند استراتژیک نرم‌افزارهای مالی، بانکی و پرداخت

مظاهر مرجانی، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات پارمیس / داده‌ها و اطلاعات قابل اندازه‌گیری از ابزارهای مهم مدیریت هستند که در تحلیل و ارزیابی کسب‌وکار و فعالیت‌های اجرایی‌شده نقش بسیار مؤثری دارند. در کنار این اطلاعات، معیارهای گوناگونی برای سنجش میزان موفقیت کسب‌و‌کارها تعریف شده‌ که می‌توان عملکرد مالی را در دسته فاکتورهای مهم در این ارزیابی قرار داد. داده‌ها و اطلاعات مالی که توسط بخش حسابداری یک مجموعه جمع‌آوری می‌شوند، علاوه بر تعیین جایگاه کسب‌و‌کار در میدان رقابت، به اتخاذ تصمیمات بهینه توسط مدیران کمک می‌کنند و به همین دلیل بخش حسابداری و اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط آن برای صاحبان مشاغل اهمیت بسیاری دارد.

از آنجا که امروزه رقابت در حوزه‌های گوناگون نسبت به گذشته بسیار شدت یافته، کسب‌و‌کارها به‌دنبال رشد و توسعه مداوم خود برای افزایش سهم بازار هستند. البته فناوری از طریق حذف بسیاری از محدودیت‌های زمانی و مکانی، امکان ایجاد روابط گسترده‌تر برای تمام کسب‌و‌کارها را فراهم‌ کرده که نتیجه این رشد کسب‌و‌کارها و توسعه روابط آنها، پیدایش نیازهای متنوع‌تر در زمینه خدمات مالی است؛ پیدایش این نیازهای جدید خود عاملی برای تغییر صنعت خدمات مالی است.

امروزه سهم عمده‌ای از ثبت، نگهداری و گزارش‌های مالی بر عهده نرم‌افزارهای مالی است که به لطف وجود نرم‌افزارهای به‌روز و سخت‌افزارهای پیشرفته، گزارش‌های مختلفی که ابعاد متفاوتی از یک موضوع را بررسی می‌کنند، در کسری از ثانیه در اختیار صاحبان کسب‌وکارها قرار می‌گیرد.

اما با توجه به گسترش کسب‌و‌کارها و همچنین تنوع در فعالیت‌های آنها، آنچه اهمیت بسیاری دارد، مستندات قابل اتکا در ثبت‌ها و سندهای حسابداری است. اجازه دهید این مورد را با یک مثال برای شما بیان کنم. فرض کنید به‌عنوان یکی از سهام‌داران در حال بررسی ترازنامه مجموعه خود هستید و مبلغ موجودی بانک را ملاحظه می‌کنید. به نظر شما این عدد موجودی به چه میزان قابل اتکاست؟ قطعاً اتکاپذیر بودن این عدد به قابل اتکا بودن مدارک مثبته‌ای بستگی دارد که به دست حسابداران رسیده است. ممکن است برخی اسناد هنوز ارائه نشده یا ممکن است در بدترین حالت، سندسازی شده باشند.

همان‌طور که می‌دانید بخش عمده‌ای از فعالیت‌های هر مجموعه با حوزه دریافت و پرداخت در ارتباط بوده و به‌دلیل آنکه این موجودی‌ها جزء دارایی‌های مهم هستند، مدیریت اسناد مثبته، ثبت و نگهداری آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. بدیهی است به‌دلیل ماهیت این نوع دارایی، مواجهه با گزندهای احتمالی همیشه وجود دارد.

تغییرات اخیر در فناوری مانند «هوش مصنوعی» و «راهکار ابری» و در کنار آن تغییر در شیوه‌های پرداخت مانند «بانکداری باز» و «پرداخت در لحظه» باعث به وجود آمدن نیاز جدید کاربران در یکپارچه‌کردن نرم‌افزارهای حسابداری با خدمات بانکی شده است.

حال سؤال اینجاست که چگونه می‌توان به صاحبان کسب‌وکارها در این خصوص کمک کرد. بی‌شک می‌توان گفت صاحبان کسب‌وکارها به سطح قابل توجهی از اعتماد نسبت به نرم‌افزارهای مالی، شرکت‌های پرداخت و بانکی دست یافته‌اند؛ بنابراین پیوند این سه مجموعه مورد اعتماد آنها می‌توانند کمک شایان توجهی کنند.

به‌طور مثال، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های یک مجموعه بازرگانی، فروش است و در مقابل هر فروش، دریافتی از طریق کارت‌خوان، درگاه اینترنتی یا روش‌های بدون کارت انجام می‌گیرد. یکپارچگی بخش فروش و پرداخت می‌تواند علاوه بر بالا بردن سرعت، تناظرهای یک‌به‌یک برقرار کند ‌که میزان قابلیت اطمینان به داده‌های مالی این بخش، صحت و شفافیت گزارش‌های مالی را به ‌همراه خواهد داشت.

بنابراین این‌گونه می‌توان بیان کرد که یکپارچه‌شدن نرم‌افزارهای حسابداری و فروش با بانک‌ها و درگاه‌های پرداخت، از نیازهای اساسی مشاغل به‌شمار می‌رود، زیرا این یکپارچگی به مدیریت بهتر وجوه نقدی و سرمایه در گردش کسب‌و‌کار کمک می‌کند. با در نظر گرفتن روش‌های مختلف پرداخت، مانند پرداخت از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان، پرداخت اینترنتی یا پرداخت حضوری در بانک و از طریق حواله، ممکن است برخی از این تراکنش‌ها به هر دلیلی ناموفق باشد، اما به‌دلیل حجم بالای تراکنش‌های مالی طی روز، بخش حسابداری متوجه این تراکنش ناموفق نشود و در اسناد مالی و حسابداری مغایرت به وجود آید.

در صورت یکپارچه‌شدن نرم‌افزار حسابداری با بانک‌ها که امروزه با عنوان بانکداری باز معرفی می‌شود، سرعت انواع پرداخت‌های شرکت افزایش یافته و هر پرداخت در فاکتور مربوطه ثبت شده و در نتیجه امکان اشتباهات سهوی یا عمدی در ثبت تراکنش‌های مالی از میان می‌رود. خواندن خودکار صورت‌حساب‌های بانکی و مغایرت‌گیری خودکار نیز به حسابداران کمک می‌کند تا برداشت‌ها و واریزی‌های انجام‌شده را در کمترین زمان ممکن مشاهده و ثبت کنند.

در گامی فراتر و در مسیر بانکداری باز، نرم‌افزارهای مالی حتی می‌توانند منشاء ایجاد تراکنش‌های بانکی باشند. یعنی هنگامی که دستور پرداختی در واحد مالی صادر می‌شود، به پرداخت بانکی منجر شود که همین روال می‌تواند برای تمامی فعالیت‌های مرتبط انجام شود.

بانک‌ها و مؤسسات مالی می‌توانند به مدیریت جریان نقدینگی شرکت‌ها از طریق یکپارچه‌شدن با نرم‌افزارهای حسابداری کمک کنند. امروزه اگرچه اغلب شرکت‌ها از خدمات اینترنتی بانک‌ها برای انجام امور بانکی خود استفاده می‌کنند، اما به‌دلیل عدم اتصال نرم‌افزار حسابداری به بانک، استفاده از خدمات اینترنتی بانک‌ها کمک قابل توجهی به شرکت‌ها و کسب‌و‌کارها نمی‌کند و به‌عنوان نقطه‌ضعفی مهم در ارائه خدمات مالی به مشتریان بانکی شناخته می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.