راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب قانون بی‌قانونی با حمایت شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا به چاپ دوم رسید

کتاب قانون بی‌قانونی با حمایت شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا به چاپ دوم رسید. کتاب «قانون بی‌قانونی؛ نتفلیکس و فرهنگ بازآفرینی» که زمستان سال 1399 برای نخستین‌بار در انتشارات راه پرداخت منتشر شده بود و استقبال خوبی از سوی خوانندگان نیز مواجه شد، با حمایت شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا به چاپ دوم رسید.

شرکت نتفلیکس که این روزها با سریال «بازی مرکب» بیش‌ازپیش بر سر زبان‌ها افتاده، سوژه اصلی این کتاب است و رید هستینگز بنیان‌گذار آن و ارین میر نویسندگی کتاب مذکور را بر عهده داشته‌اند. رید هستینگز در این کتاب تلاش کرده فرهنگ بسیار متفاوت این شرکت مطرح جهانی را برای خوانندگان تشریح کند. او که نتفلیکس را از یک شرکت بسیار کوچک و حاشیه‌ای به شرکتی مطرح در سطح جهانی تبدیل کرده است، راز موفقیت خود را در فرهنگ خاص این شرکت می‌داند. فرهنگی که نه وحی منزل است و نه قانونی است که نمی‌توان خدشه‌ای به آن وارد کرد؛ بلکه مدیران نتفلیکس با آزمون و خطا و تجربه‌های تلخ و شیرین به آن دست یافته‌اند.

آن‌طور که نویسندگان کتاب توضیح می‌دهند به‌راستی در نتفلیکس قانون بی‌قانونی حاکم است و خبری از قوانین ریز و درشت و دست و پاگیری که جلوی نوآوری و خلاقیت کارکنان را می‌گیرد، وجود ندارد. در این شرکت خبری از قانون مرخصی، تاییدیه تصمیم‌گیری، قوانین هزینه‌ها، برنامه بهبود عملکرد، شاخص‌های کلیدی عملکرد، قوانین مأموریت، محدوده حقوق، پاداش نیست.

رید هستینگز به کمک همکارانش پس از سال‌ها کسب تجربه و امتحان کردن رویه‌های مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که قوانین و فرآیندهای کنترلی برای مدیریت کارمندانی است که رفتار غیرحرفه‌ای از خود نشان می‌دهند و بی‌مسئولیت و بی‌نظم هستند. حال اگر این افراد را استخدام نکنید، دیگر نیازی به این قوانین ندارید. پس در نتلفیکس در ابتدا سعی می‌شود افراد بااستعداد و مسئولیت‌پذیر استخدام شوند و پس‌ازآن زمینه برای رشد و ظهور استعدادهای آن‌ها فراهم می‌شود.  

کتاب قانون بی‌قانونی هرچند شاید در نگاه اول کتابی کسب‌وکاری و مرتبط با موضوع منابع انسانی به نظر برسد اما داستان شکل‌گیری نتفلیکس و دلایل پیشرفت آن از یک استارتاپ کوچک به شرکت سرگرمی جهانی، همان اندازه جذاب و پرکشش است که سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی این شرکت جذاب‌اند.

همین فرهنگ متفاوت و خاص بوده است که توجه شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا را به این کتاب جلب کرده و تصمیم به حمایت از انتشار چاپ دوم کتاب گرفته است. یادداشتی که این شرکت برای انتشار کتاب نوشته نیز نشان از اهمیت موضوع فرهنگ و منابع انسانی در این شرکت دارد؛  بخش‌هایی از این یادداشت در ادامه آمده است:

«بی‌قانونی‌ای که نتفلیکس در صنعت کسب‌وکارهای نوین به‌عنوان قانون، عَلَم می‌کند، نگاه تمامی کسب‌وکارها را به روندها و روابط معمول، تغییر داده است. محور تأثیرگذاری و رشد در نتفلیکس، داشتن رویکرد متفاوت نسبت به روابط انسانی و فرآیندهاست. این رویکرد متفاوت در خیلی از بخش‌های کتاب، ما را حیرت‌زده می‌کند، به‌گونه‌ای که بارها و بارها با خود می‌گوییم، «مگر این‌طور هم می‌شود؟!»

نتفلیکس باورهایی را به چالش می‌کشد که درست و بدیهی به نظر می‌رسند. این باورهای غلط در اکثر شرکت‌ها، ثابت و بدون تغییر در نظر گرفته می‌شوند و برای داشتن رویکردی متفاوت نسبت به آن‌ها تلاشی صورت نمی‌گیرد.

داشتن رویکرد متفاوت و در اولویت قرار دادن «آدم‌ها»، نقطه‌ای‌ است که توجه ارتباط فردا را به این کتاب جلب کرده است. رویکرد متفاوتی که با رویکردهای ارتباط فردا همسو و منطبق است.»

همچنین رضا قربانی سردبیر ماهنامه عصر تراکنش نیز در یادداشت خود برای این کتاب نوشته است: حاکم کردن قانون بی‌قانونی بر یک کسب‌وکار در نگاه اول شاید نوعی هرج‌ومرج را به ذهن متبادر سازد؛ لیکن نگاه به نتایج این دیدگاه در نتفلیکس به شهادت آمار و ارقام، نشان می‌دهد که حاکمیت این بی‌قانونی توانسته آن‌چنان فضایی را به وجود آورد که کارکنان نخبه و باتجربه که انتخابشان بر اساس اولین اصل قانون استخدامی نتفلیکس صورت پذیرفته، در رقابتی تنگاتنگ، ایده‌های کارا و مفید خود را برای پیشرفت هرچه بیشتر شرکت، همگام با یکدیگر و در مسیری همسو، عملیاتی کنند. انتشارات راه پرداخت با انتخاب این کتاب امیدوار است که ایده پردازی‌های نوگرایانه توسط مدیران کسب‌وکارهای گوناگون، همزمان با تقویت پایه‌ای فرهنگ‌های نوین کاری؛ زمینه لازم برای ارتقای ذهنی و مشارکت کارکنان خود در هم‌سویی با این ایده‌ها و ترغیب آنان به اشتراک ایده‌های خود با مدیریت و با سایر همکاران را فراهم کند و راه برای رشد بیشتر دانش مدیریت در حوزه‌های جدید هموار شود. کتاب قانون بی‌قانونی کتابی مدیریتی برای کسانی است که می‌خواهند در دنیای جدید کسب‌وکارها نقش جدی‌تری بازی کنند.

علاقه‌مندان برای خرید کتاب قانون بی‌قانونی می‌توانند به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی راه پرداخت مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.