راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محسن یوسف‌پور، مدیرکل راهکارهای سازمانی ایرانسل، درباره حمایت ایرانسل از انتشار کتاب می‌گوید: به‌دنبال هم‌افزایی در صنایع تلکام و مالی هستیم

عصر تراکنش ۵۰ / «ابزارها و سلاح‌ها»، «بلاکچین برای کسب‌وکارها» و «بازآفرینی محصول» عنوان سه کتابی هستند که مردادماه ۱۴۰۰ با حمایت واحد راهکارهای سازمانی ایرانسل توسط انتشارات راه پرداخت منتشر شدند. این اولین باری نیست که ایرانسل از انتشار کتاب حمایت می‌کند و دی‌ماه سال گذشته نیز این مجموعه حامی کتاب «انحصارگرایی و غول‌های فناوری» شده بود. ایرانسل به‌دنبال ایجاد هم‌افزایی بین صنایع تلکام و مالی کشور است و در این راستا نیز با حمایت از کتاب‌هایی که هم‌راستا با اهداف راهبردی او هستند، قصد دارد به پیشبرد این مسیر و به توسعه خِرَد و بینش در این صنایع کمک کند. واحد راهکارهای سازمانی ایرانسل بر این عقیده است که با ترجمه و انتشار کتاب‌های روز دنیا، فرصت‌ها و افق‌های جدیدی پیش روی صنایع تلکام و مالی کشور باز می‌شود و ایرانسل می‌خواهد در این مسیر نقشی ایفا کند تا در نهایت به توسعه فعالیت‌های خود نیز منجر شود. در گفت‌وگو با محسن یوسف‌پور، مدیرکل راهکارهای سازمانی ایرانسل علاوه بر اینکه درباره رویکرد حمایتی این مجموعه از انتشار کتاب گفت‌وگو کردیم، به واحد راهکارهای سازمانی ایرانسل و اینکه چه خدماتی ارائه می‌دهد نیز پرداختیم. طبق گفته‌های یوسف‌پور، ایرانسل به‌دنبال این است که پیام و چشم‌انداز خود را در قالب حمایت از انتشار کتاب‌هایی که به اهداف راهبردی آن نزدیک هستند، به‌کل صنعت منتقل کند.


توسعه شبکه شرکای فناوری با حمایت از انتشار کتاب


یوسف‌پور در ابتدای صحبت‌هایش به انتشارات راه پرداخت اشاره می‌کند و می‌گوید: «نگاه ایرانسل به مجموعه‌ای مانند «راه پرداخت» این است که اکنون این مجموعه در حوزه مالی کشور نقشی مشابه نقش اتاق‌های فکر در دنیا ایفا می‌کند. از دید من راه پرداخت فقط یک مجموعه رسانه‌ای نیست، بلکه به ایجاد خرد، دانش و بینش جدید در صنعت کمک می‌کند تا حوزه‌ها و موضوعات جدید شناخته شود و به لحاظ معنایی و دانشی توسعه یابد. راه پرداخت، مدیران صنعت را با روندهای جدید آشنا می‌سازد و ما نیز می‌خواهیم در این مسیر سهمی داشته باشیم.»

یوسف‌پور بر این عقیده است که باید بین صنعت تلکام و صنعت مالی کشور هم‌افزایی ایجاد شود تا بدین ‌صورت در کشور شاهد اتفاقات بزرگی در این دو صنعت باشیم؛ «ما باید نیازها و ظرفیت‌های صنعت مالی را بیشتر بشناسیم و صنعت بانکی و پرداخت نیز با ظرفیت‌های صنعت تلکام بیشتر آشنا شود. یکسری فرصت جدید نیز باید در این میان به وجود آید. در واقع به ‌جای ایجاد صنعت جدید بهتر است «هم‌افزایی بین صنایع» شکل بگیرد. طی یک سالی که با مجموعه راه پرداخت همکاری می‌کنیم، قدم‌های خوبی در این مسیر برداشته‌ایم.»

اولین کتابی که با حمایت ایرانسل توسط انتشارات راه پرداخت به چاپ رسید، کتاب «انحصارگرایی و غول‌های فناوری» بود. سازمان‌های بزرگ مانند اپراتورها و بانک‌های بزرگ، به‌صورت سنتی دنبال شکستن انحصار نیستند، ولی ایرانسل به این نتیجه رسیده که استراتژی درست، باز کردن فضا و ایجاد ظرفیت برای همه است. یوسف‌پور دراین‌باره این‌طور می‌گوید: «ایرانسل باید در حوزه‌های مختلف شرکایی داشته باشد. باید کیک ما بزرگ‌تر شود و همه سهم ببرند. این نگاه ضدانحصار، یک راهبرد اساسی در ایرانسل است. ما از طریق کتاب در کنار راه پرداخت قرار گرفتیم. این یک تصمیم اتفاقی نبود، بلکه یک تصمیم راهبردی بود. ما می‌خواستیم پیام خود را به ‌کل صنعت برسانیم. کتاب‌های جدیدی در حوزه بلاکچین، طراحی محصول با نگرش جدید و همچنین در زمینه تحول دیجیتال توسط انتشارات راه پرداخت و با حمایت ایرانسل چاپ شده‌اند و تمام موضوعات این کتاب‌ها هم‌راستا با اهداف راهبردی ایرانسل انتخاب شده است. ما می‌خواهیم در مسیرهای نو، شبکه شرکای فناوری خود را توسعه دهیم و راهکارهای جدیدی را خلق کنیم که به کمک صنایع بیاییم. مجموعه بزرگی مثل ایرانسل، قابل ‌اعتماد است و طی 15 سال که از عمرش گذشته، همواره سعی کرده نوآور باشد و تحولاتی در صنعت تلکام رقم بزند. بسیاری از مجموعه‌هایی که در کشور در صنعت تلکام فعالیت می‌کنند، فقط دنبال‌کننده فناوری‌ها بوده‌اند. ایرانسل صف‌شکنی کرده تا فرصت‌ها و افق‌های جدیدی پیش روی صنعت باز شود و بقیه نیز جلو بیایند. خیر این تلاش‌ها نیز به مشتریان کل صنعت تلکام می‌رسد.»


تلاشی برای هم‌افزایی بین تلکام و سایر صنایع


ادبیات مسئولیت اجتماعی در چند سال اخیر تغییر کرده است. مسئولیت اجتماعی هر بنگاه اقتصادی این است که رفتار اقتصادی خود را درست و دقیق انجام دهد. رفتار درست و دقیق یعنی اینکه تمام ذی‌نفعان بتوانند بیشترین انتفاع را از فعالیت اقتصادی آن بنگاه ببرند. مردم و مشتریان باید از این بنگاه منتفع باشند، سهام‌داران بیشترین نفع را ببرند و در نهایت جامعه بیشترین انتفاع را ببرد. یوسف‌پور با بیان این تعریف خود از مسئولیت اجتماعی می‌گوید: «وقتی‌ به توسعه خرد و بینش در صنایع و همچنین به ایجاد هم‌افزایی بین تلکام و سایر صنایع کمک می‌کنیم، دقیقاً مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی ایرانسل است. ما می‌خواهیم به رشد کل صنعت کمک می‌کنیم؛ چراکه قطعاً از رشد کل صنعت، تمام ذی‌نفعان نفع می‌برند. تقلیل‌دادن مسئولیت اجتماعی به امور خیریه بزرگ‌ترین خطای استراتژیک است که یک بنگاه می‌تواند انجام دهد. بنگاه باید کیک خود را به ‌قدری بزرگ و ارتباطات بین صنایع را به ‌قدری تقویت کند که همه ذی‌نفعان جامعه بیشترین خیر ممکن را ببرند.»

به گفته او، استراتژی‌ها و راهبردهای ایرانسل کاملاً منطبق با مسئولیت اجتماعی خود هستند و فعالیت‌هایی که ایرانسل انجام می‌دهد، کاملاً منطبق بر راهبردهای کلان تجاری و همزمان منطبق با مسئولیت اجتماعی آن است.


راهکارهایی در پاسخ به نیاز مشتریان


روندی که در سالیان اخیر در دنیا جدی شده و ایرانسل نیز از پنج، شش سال قبل به سراغش رفته، این است که زیرساخت‌های ارتباطی، پردازشی، امنیتی و تمام زیرساخت‌های قوام‌یافته و شکل‌گرفته در اپراتور را در اختیار سازمان‌ها بگذارد. سازمان‌ها زیرساخت‌های ارتباطی و پردازشی خود را از اپراتورها می‌گیرند و ایرانسل نیز به‌دنبال همین هدف است. گروه ام‌تی‌ان حدود شش سال پیش یک تصمیم استراتژیک گرفت؛ اینکه بخش مستقلی تحت عنوان اینترپرایز بیزینس ایجاد کند. در ایران این بخش را به نام «راهکارهای سازمانی» نام‌گذاری کرده‌اند. یوسف‌پور درباره این واحد می‌گوید: «این مجموعه به ‌جای آنکه فقط خدمات پایه ارتباطی به مشتریان پیشنهاد دهد، راهکارهای زیرساختی را پیشنهاد می‌کند؛ یعنی متناسب با نیاز هر سازمان در بخش‌های مختلف بازار و بسته به ابعاد و مأموریت و حوزه جغرافیایی سازمان، راهکارهای متعددی را ایجاد و عرضه می‌کند. این راه‌حل‌ها قابلیت شخصی‌سازی برای نیاز هر سازمان را دارند. به‌طور خلاصه، مأموریت واحد راهکارهای سازمانی ایرانسل این است که با استفاده از منابع در اختیار داخل ایرانسل و با بهره‌گیری از زیرساخت‌های پردازشی و امنیتی، راهکارهای مورد نیاز هر سازمان را ایجاد کند.»

طبق صحبت‌های یوسف‌پور، شش سال پیش که EB شکل گرفت، تمام منابعی که در اختیار بخش راهکارهای سازمانی بودند، از جنس منابع زیرساختی به‌شمار می‌رفتند، ولی در سالیان اخیر تلاش زیادی به خرج دادند که به کمک شرکای فناور و توسعه شبکه به سمت ارائه امکانات جدید بروند. چه از طریق استارتاپ‌های توانمند در حوزه فناوری اطلاعات و چه از قِبَل مجموعه‌های توانمند فناور توانستند راهکارهای خود را از حوزه CT فراتر ببرند و راه‌حل‌های ICT نیز ایجاد کنند؛ «استراتژی اصلی ما ایجاد مشارکت‌های پایدار و گسترده با شرکای فنی و فناور است تا به کمک آنها تنوع راهکارهای ما بیشتر شود.»

از یک سال پیش ایرانسل استراتژی دیگری را نیز در حوزه راهکارهای سازمانی دنبال می‌کند و آن این است که اگر یک سازمان آمادگی لازم برای ایجاد تحول دیجیتال دارد، ایرانسل به‌عنوان بازوی فناوری در کنارشان قرار بگیرد و راهکارها و زیرساخت‌ها و حتی خدمات مشاوره‌ای لازم را از طریق ایرانسل یا شرکای مشاور و فناور در اختیارشان بگذارد تا مسیر تحول دیجیتال را آسان‌تر طی کنند. او در این‌باره می‌گوید: «ما اکنون سابقه و تجربه زیادی در حوزه‌های صنعتی داریم؛ به‌خصوص صنایع معدنی، فلزی و صنعت فولاد و نفت. در حوزه بانکی و مالی، شرکت‌های پرداخت و شرکت‌های بیمه نیز سال‌هاست که با ما کار می‌کنند و راه‌حل‌های خوبی برایشان فراهم ساخته‌ایم.»


ارائه بالغ ‌بر 40 عنوان محصول و خدمت


محصولات واحد راهکارهای سازمانی ایرانسل در چند دسته قابل ‌عرضه هستند؛ راهکارهای ارتباطی یکی از دسته‌های اصلی به‌شمار می‌رود. طی چند سال اخیر که چنین روندی در دنیا شکل‌ گرفته و اپراتورهای بزرگ مانند بریتیش تلکام، گروه ام‌تی‌ان و وودافون به سمت راهکارهای سازمانی آمده‌اند، همگی دسته‌بندی مشخصی از محصولات‌شان دارند. یوسف‌پور در این‌باره می‌گوید: «خدمات اینترنت اشیا یکی از دسته‌های مهم است که راه‌حل‌های زیادی برایش داریم. ما امکاناتی برای حمل‌ونقل هوشمند و رصد خودروها فراهم کرده‌ایم. در ایرانسل امکانات خانه هوشمند نیز فراهم شده‌ است. مدیریت دارایی در ساختمان‌های بزرگ، تأسیسات و بخش‌های صنعتی نیز اکنون از طریق راهکارهای ما انجام می‌شود. در حوزه ارتباطات سیار نیز راهکارهای خوبی داریم؛ مثلاً راه‌حل‌های مبتنی بر سیم‌کارت ساده، شبکه‌های امن و شبکه‌های «پوش تو تاک» (Push-to-talk) که در حوزه‌های صنعتی مختلفی برای مشتریان سازمانی فراهم شده‌اند. زیرساخت ابری و IaaS ایرانسل اکنون آماده است و به مشتریان سرویس بسیار قابل‌اعتماد و پایداری ارائه می‌دهد. سازمان‌های بسیار بزرگی server room خود را روی کلود ما منتقل کرده‌اند.»

برای هر اپراتور، از ‌جمله ایرانسل، امنیت، دغدغه مهمی است و به همین دلیل، ایرانسل در داخل اپراتور مزایای رقابتی جدی را شکل داده و تجاری کرده است. در کنار تأمین نیازهای خود، توانمندی‌های موجود را در اختیار سازمان‌هایی می‌گذارد که به آن احتیاج دارند. یوسف‌پور در این‌باره می‌گوید: «خدمات دیجیتال نیز یک روند جدی جهانی به‌شمار می‌رود که ذیل آن، مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها را ارائه دادیم. بر اساس راه‌حل‌هایی که در لاین‌های دیگر توسعه یافته‌اند، در اینجا باندل‌ها (bundle) و راه‌حل‌های جدیدی برای سازمان‌های بزرگ ایجاد می‌کنیم. در ذیل این چند دسته خدمت و محصول، بالغ ‌بر 40 عنوان محصول یا خدمت منحصربه‌فرد وجود دارد که ترکیبی از زیرساخت‌های مختلف به ‌اضافه امکانات سازمانی به‌شمار می‌رود. ما ابتدا نیاز هر سازمان را می‌شنویم، سپس قبایی می‌دوزیم که به تن آن سازمان برازنده باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.