راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هفتاد و ششمین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد / کاهش هشت‌درصدی مبلغ تراکنش مهرماه نسبت به شهریورماه

هفتادوششمین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد. در مهر ماه 1400 بالغ بر 3.271 میلیون تراکنش با ارزش 5.969 هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به شهریورماه رشد 4/62-درصدی در تعداد و 7/77- درصدی در ارزش ریالی داشته است.

جدول زیر آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در مهر 1399و مدت مشابه سال گذشته به همراه درصد تغییرات آن را نمایش می‌دهد.

عنوان فصل

جدول زیر همچنین حاوی آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در مهر 1400و مدت مشابه سال گذشته به همراه درصد تغییرات آن است. ارقام این جدول نشان می‌دهد تراکنش‌های مهر 1400به نسبت مدت مشابه سال 1399 از نظر تعدادی 16/77 درصد و از نظر ریالی 23/34 درصد رشد داشته است.

عنوان فصل

تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به شهریورماه رشد 0/79 درصدی را تجربه کرده‌اند که به نظر می‌رسد علت این تغییر، افزایش 0/54 درصدی تعداد ابزار کارت‌خوان فروشگاهی است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در مهر ۱۴۰۰ نسبت به شهریور رشد 2/01 درصدی را تجربه و تعداد ابزار پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه سال گذشته با کاهش 1/18درصدی همراه بوده است.

آمار سهم بازار هر یک از ابزارها نیز به شرح زیر است.

عنوان فصل

عملکرد ماهیانه شرکت‌های پرداختی


در این بخش از گزارش سعی شده تا با مطالعه شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌ها در کل و همچنین به تفکیک هر یک از ابزار پذیرش و نوع سرویس، تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم شود.

 شرکت به‌پرداخت ملت با سهم 20.23 درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم 19.04 درصدی از مبلغ آنها، همچنان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست هر دو بازار قرار گرفته است. در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت پرداخت الکترونیک سامان دومین شرکت بازار با این شرکت بیش از دو درصد است. این شاخص در مؤلفه تعدادی معادل 0.21 گزارش می‌شود.

مقایسه دو شکل فوق با شکل‌های مشابه در گزارش شهریورماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، میزان نوسانات این سهم‌ها در هر دو مؤلفه چندان قابل توجه نبوده و جابه‌جایی بین شرکت‌ها رخ نداده است.

بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی با 0.26 درصد افزایش به شرکت تجارت الکترونیک پارسیان تعلق دارد. بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی نیز با 61/2 درصد اختلاف به شرکت به‌پرداخت ملت تعلق دارد. سهم شرکت‌های مختلف ارائه‌دهنده خدمات پرداخت از تعداد تراکنش‌های هر یک از ابزارهای پذیرش به شرح زیر است: در ماه جاری شرکت‌های الکترونیک کارت دماوند و سایان‌کارت کمترین مبلغ و تعداد تراکنش‌های ابزارهای پذیرش مختلف را دارند.


سهم بازار بانک‌های پذیرنده


این شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد.

 بانک ملت با سهم 20.30 درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم 19.44 درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان با اختلاف زیاد، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.