راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیمه کالای دیجیتال؛ محصول دیگر شرکت‌های بیمه / هر آنچه گارانتی پوشش نمی‌دهد

بیمه، فارغ از مفاهیم تخصصی و کارشناسی، واژه‌ای است که در وهله اول مفهوم حفاظت از دارایی‌های باارزش را تداعی می‌کند. دارایی‌های باارزش هر انسانی در مرتبه اول جسم و در مراتب بعدی اموال مادی او هستند؛ تا حدی که بروز مشکل در هر کدام از این موارد می‌تواند زندگی فرد را تحت‌الشعاع قرار دهد. به همین دلیل رفته‌رفته، شرکت‌های بیمه و بیمه‌نامه‌های متنوع به ‌وجود آمدند تا بتوانند بار فکری مردم درباره از دست رفتن خانه‌هایشان در آتش‌سوزی، سیل و زلزله، جبران خسارت‌های اتومبیل در تصادفات، هزینه‌های درمانی و… را کم کنند.

با توجه به تغییراتی که در عصر حاضر در جهان رخ ‌داده، آسیب‌رسیدن به کالا‌های دیجیتال هم به ‌اندازه ملک و جان، زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ خرابی وسایل دیجیتالی علاوه بر اینکه کار روزمره برخی افراد را با خلل مواجه می‌کند، می‌تواند برای افرادی که توانایی خرید مجدد کالای دیجیتال (تلفن همراه، کامپیوتر شخصی، دوربین، تلویزیون و…) را ندارند، مشکل‌ساز شود، به‌ویژه در شرایط اقتصادی فعلی کشور ایران.

در همین راستا، برخی شرکت‌های بیمه مانند سامان، هوپاد، ازکی بیمیتو، پارسیان، تجارت نو، معلم، ما، دی، ایران و… اقدام به عرضه‌وفروش بیمه‌نامه جدیدی که کالاهای دیجیتال به‌ویژه تلفن همراه را تحت پوشش قرار می‌دهد، کرده‌اند.


حوادث موردپذیرش و برعکس


روند بیمه تلفن همراه دقیقاً مانند بیمه‌کردن خودرو یا سایر لوازم است؛ شرکت ارائه‌دهنده بیمه در ازای دریافت هزینه‌ای مشخص متعهد می‌شود خسارت‌های ناشی از بروز برخی حوادث احتمالی را که امکان دارد برای گوشی رخ بدهد، پرداخت کند. در مفاد بیمه تلفن همراه و سایر دستگاه‌های دیجیتال سعی شده به حوادثی که تحت پوشش گارانتی‌ها قرار نمی‌گیرند، پرداخته شود. حوادثی مانند به سرقت رفتن تلفن همراه، شکستگی  ال‌سی‌دی یا اختلالات باتری گوشی. دربیمه گوشی موبایل تمامی قطعات، چه مصرفی و غیرمصرفی گارانتی هستند و اگر به هر دلیلی دچار مشکل شوند، به‌صورت رایگان تعویض و تعمیر خواهند شد. حوادثی مانند ضربه و شکستگی، نفوذ مایعات و آب‌‎خوردگی و رطوبت، آتش‌سوزی، سرقت، نوسانات برق، سیل و توفان، رانش زمین، لغزش زمین، ریزش کوه یا صخره، نشست زمین، صاعقه، خسارت‌های هنگام باز کردن و بستن پلمب گوشی، خسارات حین تعمیر یا تمیز کردن دستگاه؛ از عمده سوانحی هستند که تحت پوشش بیمه‌نامه تلفن همراه قرار می‌گیرند.

البته این بیمه‌نامه فقط به خود تلفن همراه و سخت‌افزار دستگاه اختصاص دارد و اشکالات نرم‌افزاری ناشی از نصب و ایرادهای لوازم جانبی مانند باتری و سیم را تحت پوشش قرار نمی‌دهد؛ مثلاً اگر فردی به‌عمد به کالای دیجیتال خود آسیب بزند یا از تجهیزات الکترونیک غیراصل و کپی و آدابتورهای متفرقه استفاده کند، نمی‌تواند مبلغی را به‌عنوان خسارت از بیمه‌گذار دریافت کند. به‌طور کلی خسارت‌های ناشی ازتغییرات نرم‌افزاری مانند ریکاوری، نصب درایور، ویروس‌یابی، بازیابی و کپی‌کردن اطلاعات، استفاده از نرم‌افزارهای غیررسمی یا آلوده به ویروس، قفل‌گشایی و هرگونه Brick به‌دلیل کاهش ضریب ایمنی دستگاه و افزایش امکان صدمه، تحت پوشش قرار نمی‌گیرند.

بیمه کالاهای دیجیتال فقط مختص دستگاه‌های نو نیست و در صورت تأیید سلامت دستگاه توسط کارشناسان، دستگاه‌های دست‌دوم هم تحت پوشش قرار می‌گیرند. یکی از مزیت‌های بیمه‌نامه‌ مذکور این است که محاسبه و پرداخت خسارت در بیمه تجهیزات الکترونیک بر اساس ارزش روز دستگاه محاسبه می‌شود و مبلغی به‌عنوان هزینه استهلاک از قیمت و ارزش دستگاه کسر نمی‌شود. همچنین اگر کارشناس مرکز تأیید کند که امکان تعمیر و برطرف‌کردن کامل مشکلات دستگاه بیمه‌گزار وجود ندارد، هزینه تعویض دستگاه مطابق با شرایط مندرج در گواهی بیمه‌نامه  پرداخت می‌شود.


پرداخت خسارت


برای دریافت غرامت پوشش داده‌شده در بیمه‌ موبایل؛ بیمه تبلت و بیمه لپ‌تاپ یا هر بیمه کالای دیجیتال دیگر، وجود جعبه دستگاه و لوازم جانبی مربوطه، بیمه‌نامه تجهیزات الکترونیک امضاشده توسط بیمه‌گزار و فاکتور خرید تجهیزات الکترونیک ضروری است. گفتنی است؛ در صورت نبود فاکتور خرید تجهیزات، هزینه تعمیرات طبق تعرفه مصوب اتحادیه‌های مربوطه محاسبه و از بیمه‌گزار دریافت خواهد شد.

مدت‌زمان پوشش بیمه کالای دیجیتال یک سال بعد از کارشناسی است، البته برای تمدید مجدد این بیمه‌نامه امکان خرید این بیمه‌نامه با قیمت پایین‌تر هم وجود دارد.


شرایط عمومی بیمه‌نامه E.E


در صورت وقوع هرگونه حادثه‌ای كه طبق اين بيمه‌نامه ممکن است موجب طرح ادعای خسارت شود، بیمه‌گزار موظف است، بلافاصله حدود خسارت را به‌وسیله تلفن یا فکس به آگاهی شرکت بیمه طرف قراردادش برساند، قسمت‌های خسارت‌دیده را به همان شکل حفظ كند و برای رسیدگی در اختيار کارشناس قرار دهد. همچنین كليه اطلاعات و مدارک مورد درخواست بیمه‌گر را تهيه و در اختيار او قرار دهد و در صورت فقدان يا خسارت ناشی از دزدی مقامات انتظامی را مطلع کند.

شایان ‌ذکر است، هیچ‌یک از شرکت‌های بیمه‌گر در قبال اتلاف يا آسيب‌دیدگی‌هایی كه بعد از 14 روز اعلام می‌شوند، موظف نیستند.

همچنین هرگاه پيشنهاد يا اظهارات ارائه‌شده از طرف بیمه‌گزار غیرواقعی باشد، يا خسارتی از روی تقلب يا به‌طور اغراق‌آمیز اعلام‌شده باشد يا در جهت اثبات ادعای او اظهارات يا اطلاعات نادرستی ارائه شود، در آن صورت اين بیمه‌نامه از درجه اعتبار ساقط است و بیمه‌گر مسئول پرداخت غرامت تحت اين بیمه‌نامه نخواهد بود.

بیمه‌گزار همچنین می‌تواند بیمه‌نامه را در هر زمان كه مايل باشد فسخ کند، در آن صورت بیمه‌گر حق بیمه را بر اساس نرخ کوتاه‌مدت برای مدت اعتبار بیمه‌نامه محاسبه خواهد كرد. بیمه‌گر نيز می‌تواند با اخطاریه یک‌هفته‌ای اين بیمه‌نامه را فسخ کند، در آن صورت بیمه‌گر موظف است حق بيمه دريافتی را نسبت به مدتی که مورد بیمه‌ تحت پوشش نیست، پس از كسر هزینه‌های كارشناسی به بیمه‌گزار مسترد کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.