راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنجاه‌ویکمین شماره ماهنامه عصر تراکنش با پرونده‌ای درباره بانکداری باز منتشر شد / اینجا ته خط است؟

روی جلد شماره پنجاه‌ویکم ماهنامه عصر تراکنش، عکس صادق فرامرزی را می‌بینید که از افراد تأثیرگذار صنعت پرداخت کشور در یک دهه گذشته است. در گفت‌وگوی ماه این شماره، روایت زندگی و فعالیت حرفه‌ای صادق فرامرزی را می‌خوانید؛ فردی که حضورش در ایران‌کیش، نه‌تنها باعث رشد و شکوفایی این شرکت، بلکه باعث شکل‌گیری یک دوران طلایی در صنعت پرداخت کشور شد. فرامرزی یکی از ویژگی‌های خود را که در تمام این سال‌ها باعث موفقیتش شده، در جاه‌طلبی کنترل‌شده‌ای می‌داند که در کنار تمایل به اولین‌بودن، هیچ‌وقت از مرزهای اخلاقی خارج نشده است. در شماره ۵۱ عصر تراکنش پرونده‌ای درباره بانکداری باز داشتیم و به چالش‌های این حوزه در کشور پرداختیم. همچنین نگاهی به پنج اپلیکیشن در حوزه فناوری‌های مالی که کمتر از آنها شنیده‌ایم داشتیم و سوابق کاری و تحصیلی مدیران و معاونان فناوری اطلاعات بانک‌های کشور را بررسی کردیم. در ادامه نگاهی کلی بر مطالب پنجاه‌ویکمین شماره عصر تراکنش خواهیم داشت.


کارت‌به‌کارت، منابع انسانی و باقی قضایا


در این شماره از عصر تراکنش، یادداشت‌هایی از رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش؛ مرتضی ترک‌تبریزی، عضو هیئت‌مدیره بانک تجارت؛ محمود زمان‌زاده، معاون فناوری اطلاعات بانک دی؛ مسعود خرقانی، مدیرعامل هلدینگ فناوری بانک شهر؛ مهدی ایمانی‌مهر، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات خبره؛ مهرداد حیدرپور، مدیرعامل شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا؛ مجید عبدالله‌خانی، مدیرعامل شرکت رهند هوشمند نوین داده را می‌خوانید.

همچنین در گزارشی، به این موضوع پرداختیم که آیا اعمال محدودیت در تعداد تراکنش‌های دریافتی کارت‌به‌کارت، راه‌حل درستی است؟ پویا پوراعظم، متخصص و مشاور فناوری در صنعت بانکداری و پرداخت، برای پاسخ به این سؤال، به جنبه‌های گوناگون این سرویس پرداخته است. پوراعظم در این گزارش نوشته است: «شخصاً تصور می‌کنم یکی از اشکالات بزرگ در نهادهای حاکمیتی و قانون‌گذاری، ازجمله بانک مرکزی، عدم ارائه توضیحات جامع و شفاف از دلایل تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات خود به جامعه متخصص و عموم مردم است. توضیحات شفافی که باید شامل برنامه‌ها و اقدامات آینده هم که مدنظر بانک مرکزی در خصوص یک اقدام مشخص است، باشد. عدم توجه به این موضوع، باعث می‌شود آن تصمیمی هم که در اصل درست بوده، به یک اقدام و تصمیم ناصحیح در بین مخاطبان خود تبدیل شود.»

علاوه بر این، در میزگردی که به‌صورت آنلاین برگزار کردیم، به موضوع برند کارفرمایی و چالش‌های شرکت‌های فناوری‌محور در حوزه منابع انسانی پرداختیم. محسن مهدی‌نیا، مدیرعامل شرکت گرایش تازه پارس؛ امیر مهرانی، مدیرعامل شرکت توسعه و تحول سازمانی همرو و مشاور گروه توسن در زمینه توسعه منابع انسانی؛ کوروش عباسی، مدیر ارشد برند شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا و حامد حسینی‌نژاد، مدیر توسعه سرمایه‌های انسانی شرکت داتین در این میزگرد به اهمیت داشتن برند کارفرمایی در شرکت‌ها پرداخته‌اند. با مجید دهبیدی‌پور، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شریف نیز درباره ناحیه نوآوری شریف که در حال حاضر بیش از ۵۰۰ شرکت در آن مستقر هستند نیز گفت‌وگو کردیم.


نگاهی بر دو کسب‌وکار و روایت زندگی دو مدیر


در بخش «باشگاه» این شماره از عصر تراکنش، به سراغ دو کسب‌وکار و دو مدیر رفتیم. «فن‌آوا کارت» و «ناواکو»، دو کسب‌وکاری هستند که در گفت‌وگو با مدیران‌ عامل آنها به جدیدترین اقدامات شرکت، برنامه‌هایی که برای آینده دارند و چالش‌هایی که تاکنون در مسیر فعالیتشان با آن روبه‌رو شده‌اند، پرداخته‌ایم. همچنین در گزارش دیگری، به سراغ مازیار نوربخش، رئيس هیئت‌مدیره شرکت رمیس رفتیم و با او درباره ۲۵ سال فعالیتش در حوزه صنایع مالی کشور و تجربیاتی که در این سال‌ها کسب کرده، گفت‌وگو کردیم. روایت نوربخش، روایت آهسته و پیوسته ساختن و جلو آمدن است. روایت مازیار نوربخش، روایت آهسته و پیوسته ساختن و جلو آمدن است.

اینکه چگونه در طول سال‌ها آجر روی آجر گذاشته و جلو آمده است. هرچند مهم‌ترین تجربه کاری و حرفه‌ای مازیار نوربخش مربوط به رمیس است، ولی سعی کردیم در گفت‌وگویی مستقل از رمیس به خود مازیار نوربخش و مسیری که او پیموده است، بپردازیم.


بن‌بست بانکداری باز؟


اواخر سال ۱۳۹۳ در چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت بود که برای اولین‌‌بار مفهومی به نام بانکداری باز در فضای بانکداری ایران مطرح شد. آن روزها مدیرانی از شرکت‌های توسن، خدمات انفورماتیک و آدانیک از اولین افرادی بودند که در این رویداد در خصوص این مفهوم صحبت کردند و صحبت‌هایشان بیشتر شبیه آرزو بود. حالا تقریباً هشت سال از آن سال‌ها گذشته و اتفاقات مهمی در ایران در حوزه بانکداری باز افتاده است، ولی هنوز هم به نظر می‌رسد بانکداری باز به آن جایگاهی که باید، نرسیده است. برخی خود بانک‌ها و عقب‌ماندگی‌شان در زیرساخت‌های فناوری را دلیل این بی‌فروغی می‌دانند و برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده زیرساخت‌های نرم‌افزاری بانک‌ها را مقصر می‌دانند. در این بین دلایل دیگری همچون قوی‌نبودن شرکت‌های ارائه‌دهنده راهکارهای بانکداری باز، عقب‌ماندگی‌ها و سکون رگولاتور در به‌روزرسانی قوانین، آماده‌نبودن زیرساخت فنی کسب‌وکارها جهت بهره‌برداری از سرویس‌های بانکداری باز و… هم مطرح می‌شود. در پرونده‌ای سعی کردیم مروری داشته باشیم بر آنچه در فضای بانکداری باز ایران تا به امروز گذشته و سعی کردیم نگاهی به آینده این صنعت داشته باشیم.

امیرحسین داوودیان، مشاور توسعه کسب‌وکار سنباد، سعید قدوسی‌نژاد، مدیرعامل فینوتک، همایون محبوبی، مدیرعامل فرابوم و پویا حسینی، مدیر اجرایی پلتفرم کبالت درباره چالش‌های حوزه بانکداری باز و راه‌حل‌های عبور از آنها و همچنین اقداماتی که این چهار شرکت تاکنون در این حوزه انجام داده‌اند، گفته‌اند. علاوه بر این، در این پرونده، به اقدامات پنج بانک کشور در حوزه بانکداری باز پرداختیم و از مسائل حقوقی این حوزه گفته‌ایم.


سکان‌داران فناوری در بانک‌های کشور چه کسانی هستند؟


فعالیت و حرکت بانک‌ها در زمینه فناوری و نوآوری تا حد چشم‌گیری به تصمیم افرادی که در جایگاه مدیریت یا معاونت فناوری اطلاعات بانک نشسته‌اند، وابسته است؛ هرچند بودن این معاونان در جمع هیئت‌مدیره بانک‌ها می‌تواند این تأثیر را بسیار بیشتر کند ولی با این حال در صورت نبودن در جمع هیئت‌مدیره هم نمی‌توان تأثیر این مدیران را نادیده گرفت. در نتیجه دانستن اینکه این تصمیم‌گیران چه کسانی هستند و هر کدام چه دستاوردی داشتند، می‌تواند تصویری از میزان اهمیت آن بانک به سرویس‌های فناورانه و نوآورانه به ما بدهد. در گزارشی به معرفی مدیران و معاونان فناوری اطلاعات بانک‌های کشور پرداختیم و از سوابق کاری آنها و اقداماتی که تاکنون در این جایگاه انجام داده‌اند، گفتیم. در بخش راهنمای این شماره همچنین نگاهی مختصر به پنج اپلیکیشن در حوزه فناوری‌های مالی داشتیم که کمتر از آنها شنیده‌ایم. «بیت‌پین»،‌ «تضمین‌چی»، «ویپاد»،‌ «اوانو» و «سان» این پنج اپلیکیشن هستند.

به روال همیشه در شماره پنجاه‌ویکم عصر تراکنش، مقالاتی از شماره‌های اخیر مجلات معتبر جهان نیز ترجمه کرده‌ایم؛ «فرصت‌ها و مخاطرات فایننس غیرمتمرکز (دیفای)» و «ماجراجویی در سرزمین دیفای» عنوان دو مطلبی هستند که از نشریه‌ اکونومیست ترجمه شده‌اند و «کسی میلیاردها تتر را دیده است؟» عنوان مطلبی است که از نشریه بلومبرگ ترجمه شده است. همچنین در این شماره عصر تراکنش نگاهی داشتیم به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان و چهار کتاب جدید انتشارات راه پرداخت را نیز معرفی کرده‌ایم.

عصر تراکنش را بخوانید و به کسانی که می‌خواهند از فناوری‌های مالی روز دنیا مطلع باشند، معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.