راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه پرداخت چگونگی و کیفیت میزان پرداخت تسهیلات در بانکینو را بررسی می‌کند / وامینو شکل جدید تسهیلات در بانکداری دیجیتال

ابوالفضل رجبی / شاید برای بسیاری از ما پیش آمده باشد که در ماه به نقدینگی مازاد درآمد خود احتیاج داشته باشیم تا بتوانیم هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده را پوشش دهیم. در این مسیر بانکینو یک اتفاق جدید در صنعت بانکداری کشور است و در این مدت توانسته اکثر خدمات و تسهیلاتی را که از یک بانک دیجیتال انتظار می‌رود، در اختیار مشتری قرار دهد. بانکینو که وابسته به بانک خاورمیانه است، در این مدت نشان داده که نگاهی نو به ارتباط میان مشتری و بانک دارد و در پی آن است تا در بستر جدید ‌ایجادشده فعلی یک بانک دیجیتال به تمام معنا باشد. در حال حاضر بانکینو توانسته با بهره‌گیری از سرویس اعتبارسنجی نوین افراد و بر مبنای رفتار مشتریان خود به آنها تسهیلات ارائه دهد.


ارائه خدمات تسهیلات دیجیتال؛ برگ برنده بانکینو


در صنعت بانکداری ایران تا قبل از کرونا اگرچه صحبت‌هایی برای ایجاد نئوبانک‌ها و بانک‌های دیجیتال مطرح می‌شد، اما اقدامی به شکل جدی و ساختاری در این خصوص انجام نشد. در فضای بانکداری سنتی اگرچه خدمات پرداختی آنلاین در چند سال اخیر رونق یافته، اما اکثر خدمات و تسهیلات بانکی بر پایه حضور مشتری در بانک شکل گرفته‌اند و نیاز به حضور و ارتباط مستقیم بانکدار و مشتری با یکدیگر وجود دارد. بحران کرونا در صنعت سنتی و محافظه‌کار بانکی کشور فرصتی را ایجاد کرد که تا قبل از آن کمتر کسی آن را تصور می‌کرد. کرونا این ارتباط مستقیم و حضوری دوسویه را دچار خلل عمده‌ای کرد و ضرورت ایجاد تحول در ساختار بانکی را به‌ شکلی فوریت‌یافته به این صنعت یادآوری کرد.

توسعه بانکداری دیجیتال در ایران می‌تواند ساختار پیشینی را اصلاح کند و ارزش اجتماعی جدیدی برای صنعت بانکداری رقم بزند و اگر این اتفاق به شکل یک نگرش سیستمی رونق پیدا کند و بتواند خود را به تثبیت برساند، بانک دیجیتال را می‌توان همان راه آینده صنعت بانکداری کشور دانست. به نظر می‌رسد مبنای تثبیت و ماندگاری یک بانک دیجیتال بیش از هر چیز، اجرای جزءبه‌جزء ساختار نوین بانکی در جهان است، نه چیز دیگر و این مبنا پیش از همه، همان اعتماد دوسویه به فناوری اطلاعات و به شکل ویژه به هوش مصنوعی است.

بانکینو اگرچه تا رسیدن به یک نئوبانک تمام‌عیار بسیار فاصله دارد، اما توانسته بخشی از تصور مدرن‌شده بانکداری در ایران را عینیت ببخشد؛ چراکه در دنیای امروز صرف افتتاح حساب غیرحضوری دیگر مزیت رقابتی محسوب نمی‌شود؛ بلکه باید بتوان بر همان بستر بانکداری دیجیتال، تسهیلات، مساعده و سایر خدمات مورد نیازی را که از یک بانک انتظار می‌رود، ارائه داد؛ اتفاقی که امروزه نئوبانک‌هایی مانند چایم و رولووت در حال رقم‌زدن آن در جهان هستند.


بانکینو فراتر از یک اپلیکیشن پرداختی مدرن


بانکینو در اجرا و ارائه ساختاری که بانکداری دیجیتال خوانده می‌شود، عملکرد مثبتی داشته و همان‌طور که خود بانکینو مدعی است، می‌توان آن را اولین بانک تمام‌دیجیتال در ایران دانست؛ چراکه تجربه‌های قبل از بانکینو بیشتر متمایل به خدمات پرداخت بودند و در این زمینه نیز خدمات قابل قبولی ارائه شده، اما زمانی که به سمت دیگر خدمات از جمله ارائه تسهیلات سوق پیدا می‌کنیم، خلأهای بسیاری در این حضور مشاهده می‌شود. البته به نظر می‌رسد همین امر باعث شد تا نگاه به بانک دیجیتال در ایران از سطح یک اپلیکیشن پرداختی مدرن‌ بیشتر نرود. اما آنچه یک بانک دیجیتال کامل را شکل می‌دهد، در نگاه نخست چگونگی ارائه خدمات تسهیلاتش است. بانکینو هم‌اکنون توانسته جایگاه مطمئنی در صنعت بانکداری دیجیتال در کشور پیدا کند و این جایگاه را پیش از همه در الزام حرفه‌ای خود به سیستم نئوبانکی مستقر در جهان به دست آورده است.

این بانک دیجیتال توانسته با توجه به قابلیت اعتبارسنجی از کاربر، تعادلی منطقی میان خدمات پرداختی و تسهیلاتی ایجاد کند و به همین طریق نیز می‌تواند به کاربران خود وام بدون ضامن در زمانی کمتر از هفت دقیقه اعطا کند و تنها ضمانت موجود توجه به فرایند اعتبارسنجی است و اگر کاربر در این زمینه مشکلی نداشته باشد، بدون حتی یک برگ چک و سفته به مبلغ وام خود دسترسی پیدا می‌کند. بانکینو مبنای کار خود را بر امکانات سیستم هوشمند گذاشته و راه جدیدی در این زمینه آغاز کرده است. این بانک تمام‌هوشمند همه خدمات بانکداری‌اش را منحصر به اپلیکیشن موبایلی خود کرده و تمام فرایند افتتاح حساب، دریافت کارت، صدور مجدد کارت، تغییر رمز اول و رمز پویا، وام و تسهیلات بانکی و چند خدمت دیگر را در این اپلیکیشن امکان‌پذیر کرده است.


وامینو خدمتی جدید در فضای بانکداری دیجیتال


بانکینو با ارائه وام کوتاه‌‌مدت تا سقف پنج میلیون تومان زمینه را برای رشد ساختار تسهیلات دیجیتالی در کشور ایجاد کرده و با توجه به اینکه بانکینو در مسیر شکل‌گیری و توسعه هرروزه است، گمان می‌رود در آینده، سقف این تسهیلاتِ بدون ضامن که به وامینو معروف است، بیشتر نیز شود. در این سیستم برای اعطای وام به کاربر تنها رتبه اعتباری و امتیازش در اپلیکیشن بانکینو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

امتیاز اعتباری کاربر در اپ بانکینو بر اساس میزان میانگین موجودی حساب در ماه‌های گذشته محاسبه می‌شود و به ازای هر یک میلیون تومان میانگین موجودی هر ماه یک امتیاز برای کاربر ثبت می‌شود و به مدت شش ماه این امتیازات با هم جمع می‌شوند و در ماه هفتم چرخه جدید امتیازی آغاز می‌شود و مشتری امتیازی را که در ماه اول کسب کرده، دیگر نخواهد داشت. نکته مهم در محاسبه امتیاز اعتباری، مبنای آن است که بر اساس میانگین موجودی است، نه حداقل موجودی و این بدان معناست که کاربر می‌تواند دائم با حساب خود کار کند و سرمایه در گردش داشته باشد.

وامینو همچنین با کمترین سود بانکی یعنی دو درصد به کاربر وام می‌دهد و تنها با میانگین موجودی یک میلیون تومان می‌تواند به شکل ماهانه از تسهیلات وامینو بهره‌مند شود. در وامینو با داشتن پنج امتیاز می‌توان ۵۰۰ هزار تومان وام گرفت و این خط اعتباری تا پنج میلیون تومان و افزایش پلکانی ۱۰ امتیازی صورت می‌گیرد که به دیگر سخن با ۵۰ امتیاز می‌شود پنج میلیون تومان وام دریافت کرد. وامینو همچنین برای پرسنل شرکت‌هایی که با بانکینو قرارداد دارند، امکان اعطای امتیازی اضافه بر امتیاز حساب شخصی کاربر در نظر گرفته است.

در این اپلیکیشن هرگاه گزینه وامینو نمایش داده شود، به معنای امکان استفاده از تسهیلات بانکینو است و با صرف تنها هفت دقیقه مبلغ وام به حساب کاربر واریز خواهد شد و در نهایت اگر کاربری نتواند در سرسید مقرر وامینو را تسویه کند، جریمه شش‌درصدی به‌علاوه سود اولیه برای آن کاربر منظور خواهد شد و همچنین اگر کاربر بعد از ۶۰ روز برای تسویه اقدام نکند، در سابقه کاربری او، بدحسابی لحاظ خواهد شد. بانکینو شکل جدیدی از پرداخت تسهیلات را در سیستم بانکداری هوشمند کشور ایجاد کرده و ساختار پرداختی خود را نیز مبتنی بر رویکردی تمام‌دیجیتال و فناورانه شکل داده که فصلی جدید در روابط میان مشتری و بانک به حساب می‌آید.

1 دیدگاه
  1. ممد می‌گوید

    علاوه بر ۲ درصد سود ۱۲درصد کارمزد میگیرن همون اول، بعد ۶ ماه هم که انگار کاربر جدید هستید پس اصلا توصیه نمیشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.