راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انقلاب فین‌تکی به نفع کارگران / دیلی‌پی به کارگران این قدرت را می‌دهد که هر موقع اراده کردند حقوق بگیرند

یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های کارگران، خالی‌شدن جیب‌شان در انتهای ماه است. دیلی‌پی با ارائه نرم‌افزاری جدید تلاش دارد این نگرانی را برطرف کند.

نسیم بنایی / روزهای پایانی ماه و جیب خالی برای همه کابوس است، اما ظاهراً نگه‌داشتن حقوق و تأخیر در پرداخت در همه‌جای دنیا امری رایج و معمول است. شرکت‌ها گاهی نزدیک به یک ماه حقوق کارگران و کارمندان را نگه می‌دارند و از سود آن بهره می‌برند و در حالی ‌که کارگر تحت فشار مالی قرار گرفته، شرکت از حقوق به تأخیر افتاده، سود می‌برد. این امر ظاهراً منصفانه نیست و باید به فکر سیستم کارآمدتری بود.

دیلی‌پی (DailyPay) برای این وضعیت نامنصفانه راهکاری نوآورانه دارد. «جینی والدن»، مدیر بخش نوآوری در این شرکت آمریکایی خدمات مالی معتقد است چرخه پرداخت تأخیریِ حقوق، بر سیستم‌های مالی قدیمی پایه‌ریزی شده و با ویژگی‌های دنیای امروز هم‌خوانی ندارد. به گفته والدن، بیش از 70 سال پیش که فناوری به وضعیت امروزی درنیامده بود، پرداخت‌ها با تأخیر و به‌صورت ماهانه انجام می‌شد، اما حالا می‌توان به کمک فناوری‌های جدید، تغییراتی در این عرصه ایجاد کرد.

شرکت دیلی‌پی نخستین قدم را خودش برداشته و نرم‌افزار جدیدی طراحی کرده که کارکنان به کمک آن می‌توانند هر زمان که اراده کردند، حقوق‌شان را دریافت کنند. کارکنان و کارگران دیلی‌پی به کمک این نرم‌افزار جدید می‌توانند زمان و نحوه پرداخت را متناسب با شرایط خودشان تعیین کنند.

بر اساس گزارش فوربس، همان‌طور که از نام شرکت دیلی‌پی (پرداخت روزانه) مشخص است، کارکنان این شرکت هم باید این توانایی را داشته باشند که در ازای کار خود، حقوق‌شان را به‌موقع دریافت کنند. این انقلابی بزرگ برای کارگران به‌شمار می‌آید که می‌توانند در زمان مطلوب خودشان به حقوق‌شان دسترسی پیدا کنند.

پلتفرمی که دیلی‌پی طراحی کرده به کارکنان این اجازه را می‌دهد که در زمان نیاز یا زمانی که خودشان مایل هستند، حقوق‌شان را بگیرند. به گفته والدن، مطالعات نشان می‌دهد 30 درصد از کارگران پیش از موعد پرداخت حقوق، با کمبود بودجه ماهانه مواجه می‌شوند. این اقدام دیلی‌پی می‌تواند کمکی به کارگران باشد تا با بحران جیب خالی در اواخر ماه مواجه نشوند.

طبق گزارش فوربس، بحران‌های مالی باعث شده کارگران به لحاظ دریافت حقوق با مشکلاتی روبه‌رو شوند. در واقع چرخه‌ای ایجاد می‌شود که هم در مرحله تولید و ارائه خدمات و هم در مرحله پرداخت حقوق، عمده بار را روی دوش کارگران می‌گذارد. شرکت‌ها می‌توانند با خدماتی نظیر همین خدمت فین‌تکی دیلی‌پی، بخشی از این بار را از دوش کارگران بردارند.

هرچند در حال حاضر فقط شرکت دیلی‌پی در آمریکا این طرح را راه‌اندازی کرده، اما انتظار می‌رود به‌زودی این نرم‌افزار به یک ابزار رقابتی برای شرکت‌ها در زمینه جذب نیرو تبدیل شود. کارگران و کارکنانی که به‌دنبال دریافت حقوقی بدون دردسر هستند، بی‌تردید چنین امکانی را در نظر خواهند گرفت.

البته خدمتی که دیلی‌پی ارائه کرده، قرار نیست فقط حقوق فرد را بدهد، بلکه می‌تواند او را از وضعیت تراز مالی‌اش هم آگاه کند. به‌علاوه، فرد به شکلی شفاف‌تر از وضعیت مالی‌اش در شرکت مطلع می‌شود. کارکنانی که از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند، می‌دانند که چقدر حقوق بابت چه کارهایی دریافت کرده‌اند. به این ترتیب این برنامه شفافیت را در امور کاری افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از مواردی که در این نرم‌افزار در نظر گرفته شده، این است که امکان پس‌انداز کردن را به کارگر می‌دهد. این گزینه باعث می‌شود فرد با کمبود بودجه مواجه نشود. در واقع این گزینه به کنترل مخارج فرد کمک خواهد کرد.

مدیران در دیلی‌پی معتقدند کارکنان از حق رفاه مالی برخوردارند و این نرم‌افزار می‌تواند به آنها کمک کند تا به این حق خود دست پیدا کنند. به همین خاطر تصمیم گرفته‌اند آن را راه‌اندازی کنند. بر اساس گزارش فوربس، این اقدام دیلی‌پی می‌تواند میزان تعامل کارگران و کارکنان با این شرکت را افزایش دهد. خلاقیت دیلی‌پی به کاهش استرس در میان کارکنان این شرکت هم کمک کرده ‌است. طبق گزارش این شرکت، 74 درصد از افرادی که در نظرسنجی درباره این نرم‌افزار شرکت کرده‌اند، گفته‌اند که استرس‌ها و تنش‌های مالی‌شان کمتر شده ‌است. واضح است که تنش کمتر می‌تواند به عملکرد بهتر کمک کند.

اقدامی که دیلی‌پی انجام داده به این معناست که این شرکت به مشکلات و دغدغه‌های کارکنان و کارگران خود گوش داده و برای آن راهکارهای نوآورانه از طریق فناوری‌های نو ارائه کرده ‌است. شرکت‌ها یاد گرفته‌اند که با کارکنان خود نه به‌عنوان بچه‌هایی که سرپرست‌شان هستند، بلکه به‌عنوان افراد بزرگسال و بالغ رفتار کنند که قابل احترام هستند. نرم‌افزار دیلی‌پی، نرم‌افزاری برای گسترش عدالت و ارج‌نهادن به کرامت انسانی کارگران است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.