راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بعد از سال‌ها شایعه، آیت ابراهیمی مدیرعامل بانک سپه شد

علی رمضانیان / آیت‌الله ابراهیمی معروف به آیت ابراهیمی، مدیرعامل سابق بانک انصار بعد از چند سال شایعه و تکذیب، بالاخره به‌عنوان مدیرعامل بانک سپه انتخاب شد.

آیت ابراهیمی در 27 مهر امسال با تصویب مجمع عمومی بانک‌ها و حکم وزیر اقتصاد در تاریخ اول آبان‌ماه به عضویت هیئت‌مدیره بانک سپه درآمد و یک گام به مدیرعاملی بانک سپه نزدیک شد و در نهایت به‌عنوان مدیرعامل این بانک جانشین محمد کاظم چقازردی شد.

برای بانک سپه که اخیراً پنج بانک نظامی را در دل خود جای‌ داده، همواره مهم‌ترین نام و حتی می‌توان گفت تنها نام مطرح‌شده برای شغل مدیرعاملی این بانک، آیت ابراهیمی بود؛ تا جایی که یک‌ بار یکی از مقامات بانک مرکزی مجبور به تکذیب این شایعه شد.

ابراهیمی در بانک انصار کارنامه موفقی را ارائه کرده؛ در ایامی که بانک‌های ایرانی حال‌وروز خوشی در بورس نداشتند، بانک انصار همچنان سودده بوده و سهامش با سرمایه ۱۰ هزار میلیارد ریالی و ارزش بازار ۲۰ هزار و ۸۶۰ میلیارد ریالی در بورس معامله می‌شد. مجمع سالیانه بانک هرساله بدون وقفه برگزار شده و انصار همواره جزء رتبه‌های برتر در حوزه شفافیت مالی در شبکه بانکداری کشور بوده است. این بانک همچنین در حوزه فناوری اطلاعات، بانکداری موبایلی و بانکداری اینترنتی حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.

آخرین گزارش مالی بانک انصار که برای اسفند 1397 بود، از سود خالص پنج هزار میلیارد ریالی، سود انباشته 11 هزار میلیارد ریالی و دارایی 534 هزار میلیارد ریالی این بانک حکایت دارد.


ابراهیمی؛ وارث چالش‌های بزرگ


پنج مؤسسه و بانک مربوط به نیروهای مسلح به نام‌های بانک مهر اقتصاد، بانک قوامین، بانک انصار، بانک حکمت ایرانیان و مؤسسه مالی و اعتباری کوثر طی چند سال گذشته با بانک سپه ادغام‌ شده و این موضوع سبب تحول بزرگی در بانک سپه شد.

تا جایی که به گفته برخی، بانک سپه اکنون بزرگ‌ترین بانک ایران شده است. معاون نظارت بانک مرکزی نیز در دی‌ماه سال گذشته میزان دارایی بانک سپه و پنج مؤسسه ادغامی را نزدیک به 466 هزار میلیارد تومان ارزیابی کرده و از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک جمهوری اسلامی ایران نام برده بود.

بر اساس گزارش‌هایی، در پایان سال 1398 مجموع دارایی‌های بانک سپه 133 هزار میلیارد تومان بود. این رقم در پایان سال 1399به بیش از 466 هزار میلیارد تومان رسید که رشد 250 درصدی را نشان می‌دهد. سود عملیاتی این بانک در پایان سال 1399 نسبت به سال پیشین رشد 600 درصدی داشته است؛ بنابراین بانک سپه به بانکی بزرگ و مهم تبدیل‌شده است.

از دلایل اصلی ادغام این بانک‌ها به گفته مدیران بانک مرکزی، سهولت در روند خدمات‌رسانی، بهبود در تنوع ریسک، کاهش هزینه‌ها، نجات از ورشکستگی، جذب اعتماد عمومی مردم و کاهش تعداد شعب بانک‌ها در سطح کشور اعلام شد. اما برخی کارشناسان یکی از علل اصلی را تسهیل مراودات خارجی بانک‌ها و جلوگیری از تحریم‌های پولی و بانکی می‌دانند.

بنا بر اظهارات مدیران ارشد بانک مرکزی، این ادغام در تاریخ 30 آذر 1399 به نتیجه رسید و با ادغام این شعب، تعداد نیرو‌ی انسانی بانک سپه از حدود 15 هزار نفر به حدود 50 هزار نفر افزایش یافت. این میزان نیروی انسانی برای بانک سپه با هزینه‌های مضاعفی همراه بوده و دردسرساز خواهد بود؛ چراکه تاکنون صورت‌های مالی بانک سپه به‌صورت رسمی منتشر نشده، اما شایعاتی مبنی بر زیان خالص، عملیاتی و انباشته چند ده هزار میلیارد تومانی در سال 1399 وجود دارد؛ هرچند این زیان تائید نشده است، اما در صورت صحت این میزان از زیان‌های مختلف، می‌تواند با اضافه‌شدن چالش‌های پنج بانک، بر مشکلات بانک سپه افزوده و علاوه بر تأمین هزینه‌هایی چون هزینه پرسنلی و غیره، مشکلات و دردسرهای زیادی را برای بانک به ارمغان بیاورد.

بنابراین ابراهیمی وارث مشکلات بانک سپه شده و قطعاً آینده‌ راحت و بدون دردسری را در پیش نخواهد داشت.


ابراهیمی را بهتر بشناسیم


آیت‌الله ابراهیمی در آبان 1397 طی مصاحبه مفصلی که با عصر تراکنش داشت، شرح کاملی از بیوگرافی خود را در اختیار راه پرداخت قرار داد که بسیار خواندنی است. متن کامل این مصاحبه را می‌توانید از اینجا بخوانید.

او در سال ۱۳۵۱ در روستای قمشانه از توابع شهرستان اسدآباد در استان همدان به دنیا آمد. ۸ یا ۹ساله بود که به همراه خانواده به تهران مهاجرت می‌کند. آیت‌الله ابراهیمی از ۱۴سالگی وارد تشکیلات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌شود. در سال‌های اولیه حضورش در سپاه پاسداران به تحصیلش ادامه می‌دهد، سال ۱۳۶۹ برای اولین بار به‌عنوان دانشجوی رشته حسابداری پایش به دانشگاه امام حسین علیه‌السلام باز می‌شود و تا مقطع دکتری در همان دانشگاه ادامه تحصیل می‌دهد؛ جایی که همچنان به‌عنوان عضو هیئت‌علمی دانشکده مدیریت و برنامه‌ریزی در آن مشغول به فعالیت است.

سال ۱۳۷۱ شروع به طراحی نرم‌افزار حسابداری می‌کند و سه سال از زندگی‌اش را وقف آن می‌کند و با آزمون‌وخطا برنامه‌نویسی را از یکی از دوستانش که دست‌و‌پاشکسته برنامه‌نویسی بلد است، فرامی‌گیرد و در نهایت تسلط‌ او بر مباحث حسابداری باعث می‌شود سیستم را طوری طراحی کند که کار برای کارشناسان مالی که در مجموعه‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند و دانش حسابداری تخصصی هم ندارند، آسان باشد. سال ۱۳۷۴ اولین نسخه از نرم‌افزارش را منتشر می‌کند. هرچند مالکیت مادی و معنوی نرم‌افزار حسابداری که آیت‌الله ابراهیمی نوشته، متعلق به خودش است، اما آن را به‌صورت رایگان در اختیار مراکز مختلف سپاه قرار می‌دهد و در همان سال اول در ۱۲۰۰ نقطه از رده‌های عملیاتی سپاه در سراسر کشور و حدود ۵۰ شرکت بیرون از مجموعه سپاه به کار گرفته می‌شود.

آیت‌الله ابراهیمی پس از سال‌ها فعالیت متعدد و غیرمتمرکز، در سال ۱۳۷۸ شرکت حفیظ را به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سپاه با همکاری چند نفر از همکارانش تأسیس می‌کند و به‌عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب می‌شود و از سال ۱۳۸۴ به صندوق انصارالمجاهدین مأمور می‌شود. او از طرف سپاه مأموریت می‌یابد تا این صندوق را حسابرسی کند و در نهایت جذب این صندوق می‌شود و به بالاترین سطح مدیریتی این صندوق که بعدها به بانک تبدیل شد، می‌رسد. در واقع با تلاش‌های او بود که در خرداد 1389 صندوق انصار المجاهدین به بانک انصار تبدیلشده و در بورس نیز عرضه می‌شود.

5 دیدگاه
  1. محمد حیدری می‌گوید

    سلام برج ۲امسال رفتم بانک سپه مرکزی لنگرود پرسیدم آیا به من وام تعلق می گیره بعد گرفتن شماره کارت ملیم گفت هرمبلغی که بخواین می تونی وام بگیری اما ماداریم تغییر مکان میدیم ومیریم روبروی کفش ملی شما لطفا ماه دیگه بیاین برج ۳رفتم گفتن مدارک مورد نیاز رو بیار هرانچه گفتند براشون بردم رئیس بانک گفت خوردیم به محرم شما تا دهه صبر کنید بعد دهه محرم رفتم گفتند مگه خبرنداری بانک سپه درعراق موکب داره شما بعد اربعین بیا اما پول شمارو از سپرده بیرون بیاد تا بریزم حساب دیگه که استان بدونه شما کارکرد داری تا بتونی راحت وام بگیری .بعد اربعین رفتم گفتم واسه وام اومدم گفت اره درسته اما اشتباه شده من پول رو شتباه به حساب دیگه ریختم الان میریزم به جاری شما کمی تحمل کن ماه دیگه بیا ماه بعد رفتم گفت سند خونه بیار منو معرفی کردن به شهرداری برای اینکه سندم مورد قبول بشه از نقشه کشی سیماک ووووو۷۰میلیون چک ازم گرفتن سوای خرجهای دیگری که کردم مدارک رو بردم بانک امروز فردا شروع شد التماس کردم که صاحب خونه وسایلم رو داره میریزه توخیابان تا برج ۷بیشتر وقت ندارم بااینکه صاحب خونه ام کارمند بانک سپه بود گفت تا برج ۷وام شما اماده میشه برج ۷راه به جایی نداشتم خونه ای که ۱۲۰میلیون پیش با ماهی ۸۰۰هزارتومان میدادم دیدکه ناچارم شد ۲۰۰میلیون ماهی ۲میلیون ۸۰میلون کمداشتم به ناچار به صاحب خونه نزول دادم از رئیس بانک خواهش کردم گفت وامت آماده میشه حل میشه ماهی۲۴۰۰نزول و۲میلون اجاره شد ۴۴۰۰اومدم بازرسی رشت پیش اقای فرجی منشی بازرسی شکایت کردم بعد مدتی اقای مومنی اومدن بازدید از مرکز من بازدید کرد حتی ۴۰۰تومن کرایه آژانس دادم گفتم خدارو شکر تمام شد البته برج ۸رفته بودم بانک خودم بارئیس بگو مگو کردم که این چه بلایی سر من و زندگیم اوردی ایشون هم از هرراهی بحانه تراشی کرد ۴۰۰میلیون توحساب جاریم هست وکارکردم درحد خوبی است تا کنون هیچ چک برگشتی نداشتم حتی وامی هم نگرفتم .یکبار گفتند اجاره نامه ات اشکال داره بردم اموزش پرورش بغل نویسی کردن که این اجاره نامه ازنظر اموزش پرورش مورد تایید می باشد مهر کردن هربار منو بردن و آوردن دیروز زنگ زدم رشت اقای فدایی گفت من برج ۸به بانک شما گفتم که اساسنامه شما قید نشده شمامی تونی وام بگیری مشکل از بانک شماست که به شما نگفته رفتم پرسیدم از کسی که اساسنامه موسسه مارو نوشته گفت وقتی شما رئیس هیئت مدیره هستی وقید شده همه کارهای اداری وبانکی باامضای شما ومدیر عامل ومهر موسسه قابل انجام می باشد دیگه این حرفها معنی نداره منی که موسسه دارم بیش از ۵۰ساله بابانک شما کار می کنم بدون چک برگشتی بدون حتی یک وام این چه بلایی که سر مردم میارید من از ۴۰۰میلیون پولی که تو جاری من گذاشتم تو هر بانکی می گذاشتم چقدر وام تو ۶ماه به من میدادن که بانک شما ریالی به من نداد بلکه هر بلایی خواست سرم اورد شماره من ۰۹۱۱۳۴۲۰۶۰۴

  2. زهرا کریمی می‌گوید

    باسلام واحترام
    آیا ادعام کردن بانکها وآواره کردن کارمندان سودی برای دولت داشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    وقتی یک کارمند معمولی با کمترین حقوق باز نشست بشه وبرای خود از اموال دولت انبار نکرده باشد می تواند با این تورم هزار درصدی زندگی کند؟؟؟؟؟حالا اگر همان کارمند با مبلغ بسیار کم باز خرید شود چی اونم با۲۸ سال سابقه باز خرید نه باز نشست !!!!!!
    آقای مدیر عامل الان بااین سابقه ای که دارید یکدفعه به شما بگویند که شما خود را باز خرید کنید چه حالی پیدا می کنید هرچند اون مالی که شما اندوخته اید با ما قابل مقایسه نیست؟؟؟؟؟؟؟؟
    به خداوندی خدا هزار بار گریه کردم واز خدا می خوام باعث وبانی ادغام وباز خریدی نیست ونابود شود

  3. محمد می‌گوید

    کاش شرکت مخابرات هم مدیر لایقی مثل اقای ابراهیمی داشتن

  4. کامران می‌گوید

    سلام بنده پارسال ۵۰ میلیون ازاین شعبه شهیدقدوسی وام گرفتم.مبلغ قسط وام بیشترهم توحسابم بود.ولی برداشت.قسط اول ازسررسید قسط گذشت مبلغ قسط توحسابم بودولی قسط کسرنمیشد. خودم بعداز مدتی تلاش اینورو اونور تونستم باشعبه تماس گرفتم.درضمن ده تا شماره تو سایت پیدا کردم ولی هیچکدوم جوابگو نبود.بلاخره تماس گرفتم. وگفتم پول توحسابم هست ولی شماقسط رو برداشت نکردید. متصدی شعبه کلی هم تشکرکرد که ممنون شدکه تماس گرفتم ولی یه ساعت بعد قسط رو برداشتندبا یازده هزارتومن بیشتراز قسط….. جویاشدم متاسفانه گفتندجریمه دیرکرد به شماخورده. بعدازاعتراض بنده… بمن گفتندکه سیستم های ما قدیمی هستش این مشکل معمولا تو قسط اول همینطوری هستش……..حالا چندماه گذشت این ماه هم بازم قسط بایستی یازدهم ماه کسر میشدکه هجدهم کسرشد و دوهزاروپانصد بیشتر بعنوان جریمه دیر کرد کسر شد.این شعبه واقعا تعطیله. خداییش این مبلغ اصلا مبلغی نیست. ولی به چه علت برچه قانونی این مبالغ ازحساب مشتریان خوش حسابی چون من کسر میشه….. بعد راحت گناه رو برگردن سیستم می ندازن…… حالا قسط دیرمیشه تموم کارکنان شعبه متوجه میشن آرپی جی بردوش منتظرمنه. خداییش پیگیری کنید. بنده درخدمتم.

  5. ناشناس می‌گوید

    ای کاش اینقدر ظلم به خانواده بانک مهر اقتصاد نشده
    ادعام شدن واجباری باز خرید شدن یعنی خیانت تو،
    خدا ازت نگذره که چقدر باعث ناراحتی تو خونه زندگی ما شدی ….
    خیر نبینی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.