راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با افزایش آگاهی در حوزه ارزهای دیجیتال، امنیت سرمایه‌گذاری‌های خود را ارتقا دهید / چگونه در دام کلاهبرداران ارزهای دیجیتال نیفتیم؟

ظهور و گسترش کامپیوتر و اینترنت پس از دهه ۱۹۸۰ میلادی، پول را وارد عصر جدیدی کرد و شکل جدید پول و دارایی، یعنی پول‌های اینترنتی و پول‌هایی که در بستر اینترنت جابه‎‌جا می‌شوند، به‌سرعت گسترش یافت. ارزهای دیجیتال با ظهور بیت‌کوین به‌عنوان شکل جدیدی از دارایی و پول به جهان معرفی شدند. در بحران‌های اقتصادی قبل از ظهور ارزهای دیجیتال، بانک‌ها و مؤسسات مالی در صف متهمان اصلی قرار داشتند و سیستم پولیِ دارای خطا و نیازمندِ اعتماد، دیگر نمی‌توانست کسی را راضی کند.

اینکه مردم بتوانند بدون نیاز به اعتماد به بانک‌ها و نهادهای متمرکز، یا به عبارتی با حذف اعتماد متمرکز، به‌صورت مستقیم تبادلات مالی خود را انجام دهند و ایده توزیع غیرمتمرکز پول که آن را تحت عنوان استخراج می‌شناسیم، به‌سرعت توجهات را به خود جلب کرد و دارایی و پول در شکل جدید خود مورد استقبال عمومی قرار گرفت؛ تا جایی که امروزه چیزی بیش از هشت هزار ارز دیجیتال غیرمتمرکز گوناگون وجود دارد.

به گفته ساتوشی ناکاموتو، چیزی که به آن نیاز داریم، یک سیستم پرداخت الکترونیکی است که به جای اعتماد بر رمزنگاری استوار باشد. با همه اینها واضح و مبرهن است که با گسترش روزافزون بازار ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا، نیاز به حفظ امنیت سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز افزایش می‌یابد. همواره و در هر نوع از سرمایه‌گذاری یکی از راه‌های حفظ امنیت، افزایش سواد افراد و آموزش آنهاست.

ارزهای دیجیتال نیز از قاعده مستثنی نیستند و با اندکی آموزش و یادگیری می‌توان سوء‌استفاده از این حوزه را به طرز قابل توجهی کاهش داد. غرق‌شدن در رؤیای یک‌شبه ثروتمندشدن با سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، به نتایجی که انتظار دارید ختم نمی‌شود. دلیل اصلی هیجان بالا در حوزه ارزهای دیجیتال ناآگاهی سرمایه‌گذاران است.

علاوه بر آموزش و افزایش سطح آگاهی افراد، شفاف‌سازی در حوزه ارزهای دیجیتال، رگولاتوری در این حوزه و مشخص‌کردن قوانین مالیاتی آن نیز به کاهش سوءاستفاده کلاهبرداران کمک می‌کند و راه را برای سرمایه‌گذاری افراد هموار می‌کند؛ البته این به معنای به رسمیت‌شناختن ارزهای دیجیتال نیست. به‌عنوان مثال بسیاری از کشورهای اروپایی هنوز به‌طور کامل ارزهای دیجیتال را به رسمیت نشناخته‌اند، اما این حوزه را رگوله و قوانین مالیاتی آن را مشخص کرده‌اند.


علائم هشداردهنده رایج برای اجتناب از دام‌های دیجیتال


علاوه بر راه‌های جداگانه‌ای که برای تشخیص هر نوع از کلاهبرداری‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال وجود دارد، اغلب این کلاهبرداری‌ها علائم ثابت و مشخصی دارند که با کمی دقت می‌توان به‌راحتی آنها را تشخیص داد.

وعده سودهای نجومی

در بسیاری از موارد، اگر میزان سود اعلام‌شده پروژه بیش از حد خوب به نظر برسد، احتمالاً خوب نیست! به عبارت ساده‌تر همیشه به هر پروژه‌ای که اعلام می‌کند سود بسیار زیادی در مقابل سرمایه‌گذاری به شما ارائه می‌‌دهد، مشکوک باشید.

دعوت کاربران بیشتر به پروژه

هنگامی که از شما خواسته می‌شود کاربران بیشتری را به پروژه دعوت کنید، احتمالاً با یک طرح پانزی و شبکه هرمی روبه‌رو هستید. با این حال به یاد داشته باشید که هر برنامه معرفی و ارجاع افراد جدید می‌تواند ویژگی‌های مخصوص به خود را داشته باشد و البته همیشه داوطلبانه است.

درخواست گذرواژه

هرگز گذرواژه، کلید خصوصی یا عبارت امنیتی خود را به اشتراک نگذارید. هر فرد، پروژه یا شرکتی که رمز عبور، کلید خصوصی یا عبارت امنیتی شما را بخواهد، کلاهبردار است.

سابقه کلاهبرداری

اگر در گذشته، پروژه، استارتاپ یا فردی به کلاهبرداری متهم شده باشد، مراقب باشید؛ چراکه ممکن است دوباره کلاهبرداری کند.

تعیین قیمت آینده

قیمت‌ها در بازار بر اساس اصل عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند و اگر پروژه‌ای قیمتی را برای ارز دیجیتال خود در آینده مشخص کند، کلاهبردار است.

برای آشنایی بیشتر با ارزهای دیجیتال و اجتناب از دام‌های کلاهبرداران این حوزه می‌توانید کتاب یک ساتوشی منتشرشده توسط انتشارات راه پرداخت را مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.