راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با حضور قائم‌مقام معاونت صدای رسانه ملی؛ کتاب چهلستون در حوزه سواد مالی رونمایی شد

کتاب چهلستون با محوریت بررسی ریشه‌های سواد مالی با حضور شاهید مظفری قائم‌مقام معاونت صدای سازمان صداوسیما و رضا کوچک زاده مدیر رادیو گفت‌وگو در آکادمی هوش مالی رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی آکادمی هوش مالی، برنامه رادیویی چهلستون در چهل قسمت با همکاری آکادمی هوش مالی و رادیو گفت‌وگو تهیه و پخش شد. این برنامه در گفت‌وگو با کارشناسان و متخصصان رشته‌های گوناگون به بررسی ریشه‌های سواد مالی می‌پرداخت. به‌منظور ترویج هر چه بیشتر مباحث مطرح‌شده، چکیده این برنامه گفت‌وگومحور در قالب کتاب چهلستون توسط آکادمی هوش مالی تهیه و تنظیم و به‌وسیله انتشارات قدیانی منتشر شد. این کتاب با حضور مظفری قائم‌مقام معاونت صدای سازمان صداوسیما، کوچک زاده مدیر رادیو گفت‌وگو، کمیل رودی مدیر آکادمی هوش مالی، خیامی عضو هیئت‌علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، مریم جلالی برنامه‌ساز رادیو و تلویزیون، افراسیابی معاون امور محتوایی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، علی رسولی‌زاده کارآفرین برتر ملی و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت و نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی رونمایی شد.

شاهید مظفری قائم‌مقام معاونت صدای رسانه ملی در این مراسم گفت: «وجود مجموعه‌هایی دغدغه‌مند مثل آکادمی که با هوشمندی و تحلیل دقیق شرایط، اولویت‌ها را تشخیص داده‌اند و وارد این حوزه مهم شده‌اند بسیار ارزشمند است. طبق تعریف یونسکو، منظور از سواد آن چیزی است که فرد با استفاده از آن بتواند تغییر ایجاد کند و البته این همان تعریف علم نافع است که اسلام هزار سال پیش‌بر آن تأکید داشته است. سواد مالی به افراد کمک می‌کند باتدبیر درست، در وضعیت مالی زندگی خود و به‌تبع آن، جامعه، تغییر و بهبود ایجاد کنند.»

او خاطرنشان کرد: «آموزش و ترویج سبک زندگی مالی و اقتصادی ایرانی و اسلامی ازجمله وظایف مهم سازمان صداوسیما به شمار می‌رود که برای تحقق این امر لازم است انگاره‌سازی صورت گیرد؛ و همان‌طور که گفته شد ما در یک آوردگاه بزرگ اقتصادی هستیم که توانمندسازی مردم در مواجه درست با این امر، حیاتی است.»

قائم‌مقام معاونت صدای سازمان صداوسیما اظهار داشت: «باتوجه به فعالیت‌های گسترده آکادمی هوش مالی در حوزه سواد مالی در کشور، با همکاری معاونت صدا جمهوری اسلامی می‌توان برنامه‌های مشترک متعددی طراحی و اجرا کرد. همچنین ما در معاونت صدا آمادگی داریم طرح جامع مشترکی با آکادمی هوش مالی تدوین کنیم تا بتوانیم در بلندمدت و میان‌مدت به آموزش سواد مالی به اقشار مختلف جامعه کمک کنیم.»

مظفری خاطرنشان کرد: «وظیفه امروز رسانه، اصلاح مفاهیم غلط در اذهان جامعه است. برای رفتارسازی و تغییر سبک زندگی از طریق رسانه، انگاره‌های افراد باید تغییر کند. چراکه انگاره‌ها قابل تصحیح نیستند بلکه قابل‌جایگزینی هستند. برای جلب‌توجه مردم به سواد مالی و بهبود تدبیر زندگی باید انگاره‌ای که جامعه به مسائل مالی دارد را تغییر داد و تنها راه‌حل آن هنر است. در آوردگاه رسانه‌ای، رسانه ملی برای دانشگاه بودن باید این انگاره‌ها را به‌درستی و با ابزار هنر بهبود دهد.»

او ادامه داد: «مرحله پس از گفت‌وگوهای کارشناسی و دیدن ریشه‌های سواد مالی از منظر تخصصی، گفت‌وگو با مردم است؛ تا آن‌ها از موانع و مشکلات بگویند و از این طریق راه‌کارها استخراج شود. سپس نه‌تنها از مسیر صدا که از همه مدیوم‌ها و به‌صورت 360 درجه، پیام در اختیار جامعه قرار گیرد.»

مریم جلالی برنامه‌ساز رادیو و تلویزیون نیز در این مراسم گفت: «در جامعه نباید از نقش زنان غافل شویم چراکه زنان در ایجاد رفتارهای درست مالی نقش بسیار مؤثری دارند. توجه ویژه آکادمی هوش مالی به آموزش و ترویج سواد مالی میان جامعه زنان و خانواده، کیفیت و سرعت توسعۀ سواد مالی را  دوچندان خواهد کرد.»

علی رسولی‌زاده مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت نیز در این مراسم گفت: «افزایش توانمندی مردم در مدیریت مالی شخصی، نیازمند دو مؤلفۀ آگاهی و دسترسی به ابزار است. آکادمی هوش مالی، ذیل شرکت دانش‌بنیان پارت، مأموریت نخست،‌ یعنی افزایش سواد مالی جامعه را دنبال می‌کند و تهیه برنامه‌هایی با همکاری صداوسیما ازجمله این اقدامات است.»

او افزود: «شرکت دانش‌بنیان پارت با ایجاد سامانه‌هایی چون سیگنال، مرآت، رسام و … دسترسی مردم به ابزارهای مالی را توسعه می‌بخشد به‌صورتی که اکنون 8 میلیون کاربر یکتا از این خدمات که بر مبنای هوش مصنوعی ارائه می‌شود استفاده کرده‌اند.»

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت تأکید کرد: «به‌منظور توسعه زیرساخت‌ها و سامانه‌های متنوع مالی که بتواند نیاز مردم را در ابعاد مختلف مرتفع سازد، پارت با دانشگاه‌های مختلف کشور ازجمله دانشگاه‌های تهران، علم و صنعت، صنعتی شریف و فردوسی مشهد در تعامل است و فعالیت‌های گستردۀ آموزشی و پژوهشی در حال اجراست.»

نادر قدیانی موسس و مدیر انتشارات قدیانی در این مراسم گفت: «موضوع سواد مالی ازجمله موضوعات بسیار مهم و ضروری کشور است که آکادمی هوش مالی باید باقدرت به حرکت خود در آموزش و گسترش این امر ادامه دهد؛ چراکه همان‌طور که تجربه انتشارات قدیانی در مدت چنددهه فعالیت خود نشان داده، کارهای جدید در ابتدای امر، با انتقادها و مقاومت‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند اما باید باقدرت، مسیر درست انتخاب‌شده را طی کرد.»

کمیل رودی مدیر آکادمی هوش مالی نیز در این مراسم گفت: «نهضت سواد مالی نیازمند همکاری نهادهای مختلف است. در این میان رسانه، با زبان تخصصی و مؤثر خود می‌تواند مردم را مفهوم و ضرورت سواد مالی آشنا کند و توجه جامعه را به این نیاز جلب کند.»

او خاطرنشان کرد: تهیه یک برنامه مفصل در چهل قسمت و با حضور صاحب‌نظران مختلف امری دشوار بود که با همکاری رادیو گفت‌وگو انجام پذیرفت که نویدبخش تهیه برنامه‌های اثربخش دیگر خواهد بود.»

برنامه رادیویی «چهلستون؛ چهل گفت‌وگو درباره ریشه‌های سواد مالی» به همت شبکه رادیویی گفت‌وگو و با همکاری آکادمی هوش مالی تهیه و چهارشنبه هر هفته ساعت 10 صبح از این شبکه رادیویی پخش شد. این برنامه با حضور چهل کارشناسان برجسته همچون سیدمحمد حسینی (معاون رئیس‌جمهور)، هامونی (مدیرعامل فرابورس ایران)، عبدالکریم خیامی (عضو هیئت‌ علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام)، سجادی نیری (دبیر سابق ستاد فناوری‌های نرم ریاست‌جمهوری)، علیرضا نبی (کارآفرین اجتماعی)، مریم جلالی (عضو شورای رده‌بندی سنی سینما)، علی رسولی‌زاده (کارآفرین برتر ملی) و … به ابعاد گوناگون اجتماعی فرهنگی ترویج سواد مالی پرداخت. دسترسی به قسمت‌های مختلف این برنامه از طریق لینک زیر امکان‌پذیر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.