راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انتشارات راه پرداخت با حمایت شرکت پارت کتاب داده‌های مشتری و حریم خصوصی را منتشر کرد

کتاب داده‌های مشتری و حریم خصوصی با نگاهی به آخرین یافته‌های اچ‌بی آر درباره آینده کسب‌وکارها توسط انتشارات راه پرداخت و با حمایت شرکت پارت منتشر شد. کتاب داده‌های مشتری و حریم خصوصی؛ بینش‌هایی از مجله کسب‌وکار هاروارد را لزلی کی.جان، موریس استاک، اندرو برت و دنیل دوبرویگوسکی نوشته‌اند و شراره شبل‌الحکما ترجمه کرده است.


اعتماد؛ مزیت رقابتی جدید


تیموتی موری در مقدمه کتاب داده‌های مشتری و حریم خصوصی، اعتماد را به‌عنوان‌ یک مزیت رقابتی جدید معرفی کرده است: «شرکت‌های قابل‌اعتماد می‌توانند اطلاعات بیشتری از کاربرانشان به دست آورند و از آن اطلاعات برای بهبود خدماتشان استفاده کنند. این موضوع باعث می‌شود آن‌ها نسبت به دیگران مزیت رقابتی داشته باشند. همچنین وقتی‌که اتفاق یا خطایی از طرف این‌گونه شرکت‌ها رخ می‌دهد، افراد راحت‌تر آن را نادیده می‌گیرند و فراموش می‌کنند. اعتماد را باید به‌صورت غیرمستقیم و با توجه میزان ریزش مشتری، سهم کیف پول مشتری، ارزش طول مشتری و معیارهای نگرشی همچون شاخص خالص ترویج کنندگان اندازه گرفت. اعتماد در ذهن کاربران است و به‌مرورزمان، بر اساس درک و تجاربی که از شما دارند، شکل می‌گیرد، به همین خاطر اعتماد موضوعی نیست که شرکت به‌طور کامل بر آن کنترل داشته باشد، اما می‌توانید با انجام یکسری اقدامات احتمال مورد اعتماد واقع‌شدن را افزایش دهید.»

در بخش دیگر مقدمه این کتاب بانام «به کاربران حق کنترل بدهید» نوشته‌شده، اگر به کاربران ابزاری بدهید که بتوانند نحوه تعاملاتشان با شرکت شمارا مدیریت کنند و همچنین صادقانه بگویید از داده‌های آنان چه استفاده‌ای می‌کنید، اعتمادشان نسبت به شما بیشتر می‌شود. این موضوع به آن‌ها نشان می‌دهد که شما به خواسته‌هایشان احترام می‌گذارید و مواظب داده‌هایشان هستید. یک داشبورد یا پنل حریم خصوصی برای کاربران ایجاد کنید، آن را بین آن‌ها ترویج دهید و برای آن‌یک لینک دانلود قرار بدهید. مطمئن شوید کار با پنل برای همه کاربران راحت است و قابلیتی را در اختیارشان قرار دهید تا بتوانند هریک از داده‌هایشان را دانلود یا حذف کنند.


بلا‌ک‌چین چطور می‌تواند در ایجاد روابط بهتر مشتری به بازاریابان کمک کند؟


فصل 8 این کتاب به تاثیر بلاک‌چین بر حوزه بازاریابی پرداخته است: افراد فعال حوزه فناوری، بلاک‌چین را به‌خوبی درک نکرده‌اند. به‌علاوه تبلیغات مبالغه‌آمیز زیادی درباره این فناوری شکل‌گرفته است. ترکیب این دو اتفاق باعث شده کسب‌وکارها به‌صورت طبیعی از این فناوری دوری کنند و دست روی دست بگذارند تا ببینند چه اتفاقی در این حوزه می‌افتد، دلایل ما اثبات می‌کند که اگر اکنون برای درک این فناوری وقت بگذارید و کاربردهایی بازاریابی آن را برای صنعتان جست‌وجو کنید، نتایج خوبی خواهید گرفت، درست مانند پلتفرم‌های دیجیتال،شبکه‌های اجتماعی، فناوری بازاریابی، فین‌تک و نوآوری‌های دیگر، فواید اصلی بلاک‌چین نیز فقط به پذیرندگان اولیه آن و کسانی می‌رسد که بدون هیچ ترسی تن به نوآوری بدهند. بلاک‌چین می‌تواند تجربه بازاریابان و مشتریان را دگرگون کند؛ زیرا شفافیت، تغییرناپذیری و امنیت این فناوری، باعث کاهش مشکلات پرداخت می‌شود، واسطه‌ها و دلالان داده را از دور خارج می‌کند  حق مالکیت و کنترل داده‌ها را به مشتریان می‌دهد. فناوری بلاک‌چین باعث می‌شود هزینه‌های تراکنش تقریباً به صفر برسد. بلاک‌چین می‌تواند باقابلیت‌های ریزپرداخت خود، به ازای هر هرزنامه از ارسال‌کننده آن هزینه دریافت کند. در نتیجه، دیگر کسی هرزنامه نمی‌فرستد و روبات‌ها نمی‌توانند در نرم‌افزارهای اجتماعی حساب‌های تقلبی بسازند.


از نگاه ناشر و حامی


رضا قربانی در بخش یادداشت ناشر نوشته است؛ «این کتاب سوالات زیادی را درباره موضوع  مهم اعتماد مطرح کرده است. موضوعاتی مانند انحصار داده‌ها در دست چند شرکت بزرگ، اهمیت امنیت سایبری، سیاست حریم خصوصی، نقش بلاک‌چین و چند مورد دیگر از مهم‌ترین مواردی هستند که در این کتاب موردبحث و بررسی قرارگرفته‌اند. به مخاطب حرفه‌ای در زمینه این کتاب و البته دیگر کتاب‌های اچ‌بی‌آر نکته‌ای را باید یادآوری کنم؛ حجم این کتاب‌ها نباید ما را گمراه کند که این کتابی برای مطالعه سریع است یا کتابی به زبان ساده و دم‌دستی برای آشنایی با مفاهیم مهم. این کتاب را به‌هیچ‌وجه دست‌کم نگیرید! برخلاف عموم کتاب‌های مدیریتی که تلاش می‌کنند راه‌حل‌های صریح و قطعی ارائه دهند، این کتاب چنین چوب جادویی ندارد. برخلاف کتاب‌های مرسوم مدیریت ، این کتاب هیچ جعبه‌ابزاری به شما معرفی نمی‌کند. این کتاب خاص و مجموعه‌ کتاب‌های اچ‌بی‌آر تلاش می‌کنند مدل‌های ذهنی را جلا دهند، این کتاب تلاش می‌کند مانند یک مربی خوب ما را به‌سوی اصل خودمان راهنمایی کند، کاری سخت و دشوار که برای انجام آن به همراهی صددرصدی نیاز است.»

علی رسولی‌زاده مدیرعامل پارت نیز در قسمت یادداشت حامی عنوان کرده، «همان طور که این کتاب بیان می‌کند، حس بی‌اعتمادی عمومی مردم جهان نسبت به شرکت‌های فناوری، آن‌چنان زیاد شده که می‌تواند همه این سازمان‌های داده بنیان را در معرض خطر قرار دهد. نگرانی از آسیب به هویت دیجیتال و اطلاعات ثانویه‌ای که الگوریتم‌ها از داده‌های ما استخراج می‌کنند، به دغدغه‌ای تبدیل شده که روزبه‌روز انسان‌های بیشتری را به فکر فرو می‌برد. از سوی دیگر حملات سایبری به اتفاق پرتکرار و مرسوم این روزها تبدیل شده است. آسیبی که دود آن نه فقط در چشم سازمان قربانی که در چشم رقبای نزدیک و کل آن صنعت می‌رود و تروخشک را باهم می‌سوزاند. مسئولیت‌پذیر بودن و امانت‌دار اطلاعات بودن توسط پلتفرم‌ها، هم از کاربران محافظت می‌کند و هم بدون نیاز به دخالت شدید دولت، جلوی سقوط بازار را می‌گیرد. شرکت‌ها باید به امانت‌داران تبدیل شوند؛ یعنی به نفع مشتریان عمل کنند و وقتی تعارض پیش می‌آید، منافع آن‌ها را به منافع خودشان ترجیح بدهند.»

کتاب داده‌های مشتری و حریم خصوصی در ده بخش مقاله‌گونه تنظیم شده که هر یک از آنها را یکی از نویسندگان به رشته تحریر درآورده است.علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه راه پرداخت مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.