راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

زرین‌پال در خصوص بازداشت برادران امیری بیانیه داد / روز سخت برای کارآفرینی

روز یکشنبه مورخ 4 مهرماه 1400، خبر بازداشت علی و مصطفی امیری، هم‌بنیان‌گذاران زرین‌پال به موضوع اصلی صنعت پرداخت کشور تبدیل شد؛ خبری که در ابتدا به نظر می‌رسید مانند بسیاری دیگر از اتفاقات مشابه برای برادران امیری باشد، اما با آشکار شدن ابعاد و زوایای آن مشخص شد که این مورد مربوط به پرونده شکایتی خاص در حوزه کسب‌وکاری نیست. در شرایطی که بنا بود علی و مصطفی امیری در جلسه بانک مرکزی در راستای مطالبات صنفی و کسب‌وکاری حضور پیدا کنند، به ناگاه برای ارائه توضیحاتی به پلیس فتا فراخوانده می‌شوند و از همانجا بحث بازداشت آنها مطرح می‌شود.

راه پرداخت نیز در راستای رسالت رسانه‌ای خود با اطمینان‌یافتن از دستگیری برادران امیری این خبر را در کانال تلگرامی خود منتشر و از آن به بعد بود که رفته‌رفته جزئیات اتفاقات رخ‌داده پیرامون این موضوع روشن شد. با وجود اینکه در حدود ساعت 5 بعدازظهر زمزمه‌های آزادی هم‌بنیان‌گذاران زرین‌پال مطرح شد، اما در حدود ساعت 7 این اطمینان حاصل شد که هر دو برادر از بازداشت خارج شدند و به شرکت بازگشتند.

روابط عمومی زرین‌پال نیز پس از مشکلات ایجادشده طی بیانیه‌ای ابعاد ماجرای روز گذشته را روشن کرد. در ابتدای این بیانیه آمده است: «ما باور داریم که می‌شود با گفت‌وگو و تعامل، به ساختن مسیرهای جدید امیدوار بود. در طول ماه‌های گذشته به‌دلیل تصمیمات و قوانینی که از سوی بانک مرکزی برای پرداخت‌یارها وضع شده است، همواره سعی داشتیم با ایجاد فضای گفت‌وگو و تعامل به راهکار درست‌تر و شفاف‌تری نسبت به این تصمیمات برسیم که با اقدامات فراقانونی نظیر اجباری‌شدن دریافت اینماد برای اخذ درگاه‌ پرداخت جهت راه‌اندازی کسب‌وکارهای آنلاین، انحصارات موجود در این حوزه و رقابت در زمین محدودشده توسط رگولاتور، یا باید شاهد مرگ دسته‌جمعی‌مان باشیم، یا به هر طریق، راهی برای رساندن حرف‌هایمان به منصب‌داران بانک مرکزی ایجاد می‌کردیم.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «روز شنبه مورخ ۳ مهرماه ۱۴۰۰ علی و مصطفی امیری هم‌بنیان‌گذاران زرین‌پال، با همراهی پنج شرکت پرداخت‌یار دیگر، به‌منظور درخواست برگزاری جلسه‌ای با بانک مرکزی، راهی آنجا می‌شوند. درخواست مورد پذیرش قرار می‌گیرد. اما دقیقاً در روزی که جلسه باید برگزار شود، یعنی یکشنبه ۴ مهرماه، برادران امیری توسط پلیس فتا برای ادای توضیحات احضار می‌شوند و نه‌تنها فرصت گفت‌وگو با بانک مرکزی از دست می‌رود، بلکه برادران امیری به جرم تشویش علیه اذهان عمومی بازداشت و به دادسرای ناحیه ۳۳ واقع در جنب زندان اوین منتقل می‌شوند که با پیگیری واحد حقوقی زرین‌پال، ادای توضیحات توسط برادران امیری و کافی‌نبودن ادله برای قاضی محترم پرونده، هم‌بنیان‌گذاران زرین‌پال با تعهد کتبی آزاد می‌شوند.»

در بخش پایانی این بیانیه تأکید شده است: «در طول بیش از ۱۱ سال فعالیت زرین‌پال در صنعت پرداخت آنلاین ایران، تلاش برای ایجاد یک فضای مناسب و شفاف کاری در تجارت الکترونیکی برای همگان، جزء ارزش‌های کلیدی ما بوده و هست؛ اما همواره دست‌اندازی‌های متعدد و گل‌آلود کردن فضا برای ماهی‌گیری توسط کسانی که با ایجاد شفافیت دچار تضاد منافع می‌شوند، نتیجه‌ای جز دلسردی و ناامیدی برای تمام کارآفرینان و فعالان پرتلاش تجارت الکترونیکی ندارد.

ما با تمام زخم‌هایی که تا امروز بر پیکر زرین‌پال به جا مانده است، از تلاش برای ایجاد تغییر و ساختن دست نخواهیم کشید و با همراهی همراهان دلسوزی که در تمام لحظات سخت در کنارمان هستند، مانند همین چند ساعت امروز، می‌جنگیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.