راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

غول‌های احراز هویت جهان چه شرکت‌هایی هستند؟

در دنیای پس از کرونا، حجم بازار جهانی راهکار‌های هویت دیجیتال از 23.3 میلیارد دلار در سال 2021 به 49.5 میلیارد دلار تا سال 2026 افزایش خواهد یافت و نرخ رشد 16.2 درصد از سال 2021 تا 2026 را ثبت خواهد کرد.

احراز هویت غیرحضوری، نقش مثبت خود را با حاکم‌شدن شرایط پاندمی فعلی، به اثبات رسانده است. در دنیای پس از کرونا، اندازه بازار جهانی راهکار‌های هویت دیجیتال از 23.3 میلیارد دلار در سال 2021 به 49.5 میلیارد دلار تا سال 2026 افزایش خواهد یافت و نرخ رشد ترکیبی سالیانه (CAGR) از سال 2021 تا 2026 میزان 16.2 درصد را ثبت خواهد کرد. رشد بازار احراز هویت را می‌توان به افزایش موارد تقلب در هویت و نقض داده‌ها و نیاز به رعایت مقررات مختلف آتی نسبت داد. گروه تولید محتوای یوآیدی در این نوشتار به پیش‌بینی رشد بازار احراز هویت غیرحضوری و بررسی چند نمونه از شرکت‌های احراز هویت بزرگ دنیا از لحاظ حجم بازار، میزان دستاوردها، راهکارها و اهداف آنها می‌پرداخته‌اند.


سرویس احراز هویت Jumio


Jumio بیش از 400 میلیون هویت در بیش از 200 کشور و منطقه از طریق وب و تلفن همراه را احراز کرده است. این شرکت از سال 2010 فعالیت خود را در زمینه احراز هویت کاربران و کسب‌وکارها آغاز کرده و هم‌اکنون با 1085 کارمند و از طریق سرویس Jumio KYX، یک پلتفرم یکپارچه تأیید هویت و بستر eKYC، از اکوسیستم‌های مشاغل محافظت می‌کند. اخیراً نیز سرمایه‌ای بالغ بر 150 میلیون دلار جذب کرده و درآمد سالیانه این شرکت 100 میلیون دلار است.

راهکار‌های تأیید هویت Jumio می‌تواند بارکد را در پشت گواهینامه‌های رانندگی و MRZ (مناطق قابل خواندن ماشین) را در گذرنامه بخواند. نام و نام خانوادگی کاربر، تاریخ تولد و اطلاعات تماس را می‌توان به‌سرعت از بارکد/MRZ استخراج کرد. از مشهورترین شرکت‌ها و کسب‌وکارهای طرف قرارداد با Jumio می‌توان به مایکروسافت و اوراکل اشاره کرد.


راهکار احراز هویت Mitek


Mitek Systems یک شرکت توسعه نرم‌افزار است که در سال 1986 با 400 کارمند شروع به فعالیت کرده است. این شرکت راهکار‌های ضبط تصویر تلفن همراه و تأیید هویت دیجیتالی را توسعه می‌دهد. Mobile Verify NFC یک محصول مبتنی بر IP Mitek است و فناوری NFC را با ویژگی‌های تأیید نوری و بیومتریک Mobile Verify برای ارائه یک راهکار IDV تک‌نقطه‌ای تقویت می‌کند. پیاده‌سازی NFC SDK آسان است و برچسب سفید راهکار Mobile Verify از سفارشی‌سازی کامل پشتیبانی می‌کند. این نرم‌افزار که ابتدا توسط بانک‌های خرد در برنامه‌های تلفن همراه استفاده می‌شد، اکنون توسط بیش از 7500 مؤسسه مالی ایالات متحده استفاده می‌شود. ارزش شرکت Mitek، اکنون 910 میلیون دلار است. این شرکت در شش کشور، نمایندگی فعال داشته و با شرکت‌هایی نظیر OneSpan و Trulioo همکاری دارد. درآمد سالیانه Mitek هم‌اکنون، 117.2 میلیون دلار است.


سرویس احراز هویت دیجیتال Onfido


Onfido یک شرکت ارائه‌دهنده راهکار احراز هویت دیجیتال، با بیش از 400 کارمند است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا هویت افراد را با استفاده از سند هویت مبتنی بر عکس، سلفی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی تأیید کنند. Onfido در سال 2012 فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرد و ارزش شرکت 545 میلیون دلار است. سرویس احراز هویت Onfido بیش از 2500 نوع سند هویتی از 195 کشور جهان را پوشش می‌دهد. آخرین جذب سرمایه‌ای که توسط این شرکت انجام گرفته، به ارزش 221.8 میلیون دلار بوده و درآمد سالیانه این شرکت 36.1 میلیون دلار است. شرکت Onfido با شرکت‌های بزرگی نظیر آمازون وب‌سرویس (AWS)، بانک‌های دیجیتال رولوت و Bunq، شرکت خدمات مالی ویزا و همچنین مایکروسافت همکاری دارد.


شرکت Transmit Security


این شرکت در سال 2014 و با 100 کارمند شروع به کار کرده است. هدف این شرکت حذف استفاده از نام کاربری و رمز عبور و دنیای بدون پسورد با استفاده از روش‌های بیومتریک احراز هویت کاربر است. ارزش این شرکت 2.2 میلیارد دلار است و آخرین سرمایه‌ای که توسط شرکت Transmit Security جذب شده، 583 میلیون دلار است. راهکار ارائه‌شده توسط Transmit Security با نمایندگی در 9 کشور دنیا برای مقابله با مشکل کلاهبرداری از طریق رمز عبور، BindID را راه‌اندازی کرده که سازندگان برنامه می‌توانند احراز هویت کاربران را از طریق بیومتریک روی دستگاه خود – مانند اسکن چهره – که به‌سادگی با کد کیوآر فعال شده، ادغام کنند. از جمله شرکت‌های بزرگی که با Transmit Security همکاری دارند، شامل بانک HSBC، سیتی‌بانک و هلدینگ جی‌پی مورگان چیس می‌شود. درآمد سالیانه این شرکت 14.3 میلیون دلار است.


راهکار احراز هویت دیجیتال Trulioo


Trulioo یک شرکت کانادایی است که تأیید هویت الکترونیکی، آدرس پستی و مشاغل را ارائه می‌دهد. مشتریان Trulioo از این سرویس برای تأیید هویت مشتریان خود به‌عنوان بخشی از KYC (مشتری خود را بشناسید) استفاده می‌کنند.

شرکت Trulioo در سال 2011 تأسیس و فعالیت خود را در حوزه احراز هویت آغاز کرد و با شرکت‌هایی نظیر شرکت مالی KOHO، شرکت PSI Pay و چندین شرکت فعال در زمینه‌های مالی همکاری دارد. ارزش این شرکت با 200 کارمند، دو میلیارد دلار است. Trulioo در بیش از 195 کشور فعالیت دارد و آخرین سرمایه‌ای که جذب کرده 470 میلیون دلار بوده است. درآمد سالیانه این شرکت 45 میلیون دلار است.


تفاوت در احراز هویت دیجیتال در ایران و خارج از کشور


فرایند احراز هویت دیجیتال در دنیا با استفاده از کارت شناسایی هویت کاربر و فیلمی از چهره وی و با تطبیق این دو انجام می‌گیرد. در واقع، بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکایی فاقد پایگاه داده متمرکز و مجتمعی از اطلاعات هویتی شهروندان مانند ثبت احوال در ایران هستند، اما در کشور ما، احراز هویت کاربران با استفاده از اطلاعات هویتی موجود در پایگاه داده ثبت احوال و با تطبیق چهره آنها با عکس موجود در این پایگاه داده، انجام می‌پذیرد. تفاوت دیگر فرایند احراز هویت دیجیتال توسط شرکت‌های احراز هویت دیجیتال ایرانی با شرکت‌های فعال در خارج از کشور، تشخیص کارت شناسایی کشورهای گوناگون است. سرویس‌های احراز هویت در خارج از ایران، کارت‌های هویتی صادرشده توسط چندین کشور را تشخیص می‌دهند، اما در سرویس‌های داخلی این امکان وجود ندارد.


آینده صنعت هویت دیجیتال


آمارها نشان‌دهنده پیشرفت چشم‌گیر و سریع احراز هویت غیرحضوری در جامعه و نیاز و توجه کسب‌وکارها به این حوزه از فین‌تک است. شرکت‌های فعال در حوزه مالی و فین‌تک‌ها به سرویسی به‌منظور احراز هویت دقیق و امن در بستر دیجیتال جهت کاهش کلاهبرداری و جعل هویت نیاز دارند. یوآیدی، به‌عنوان اولین سرویس احراز هویت دیجیتال (eKYC) در ایران، این نیاز را شناخته و با بهره‌مندی از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند تشخیص چهره، یادگیری عمیق و تشخیص زنده‌بودن چهره کاربر (Liveness Detection) جهت تسهیل احراز هویت کاربران، در حال ارائه سرویس در این حوزه است. یوآیدی فرایند احراز هویت سامانه سجام، احراز هویت سامانه ثنا و احراز هویت صرافی‌های رمزارز را با ضریب خطای کمتر از 0.01 درصد به انجام می‌رساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.